GDPR-bakrus? 5 strategier for å vinne tilbake abonnentene dine

Av Sarah Chase

2018-06-20

Jeg vet hva du tenker: å nei, ikke enda et innlegg om GDPR…

Og jeg klandrer deg ikke. I løpet av det siste halvåret har markedsførere og forbrukere blitt bombardert med innlegg om GDPR. Derfor er du sikkert lei av å høre om (den akk så viktige) loven igjen og igjen. For selv om stadig flere markedsførere innser at GDPR medfører positive effekter på lang sikt, er det mange som lider av de negative kortsiktige konsekvensene.

Så ta det med ro!

Dette er ikke en trøtt artikkel som dykker ned i innviklede juridiske detaljer. Nei, dette blogginnlegget handler om hvordan du, i kjølvannet av GDPR, kan øke sjansene for å gjenvinne hjertene til tapte abonnenter og forfallen kundedata.

Door opens symbol of GDPR new world

Symptomer på GDPR-syken: tapt kundedata og bortfall av abonnenter

Hvis du bruker kunde-samtykke for å oppfylle GDPR-kravene, har du mest sannsynlig sendt ut en haug av e-poster for å få klar tillatelse til å sende kommersielle meldinger. Men i jakten på samtykke har du sannsynligvis også mistet både kundedata og abonnenter.

Du bryter nemlig med GDPR hvis du sender ut automatiserte e-poster uten kundens uttrykte samtykke – og som en konsekvens blir det vanskeligere å drive en personlig tilpasset omnikanalstrategi, og suksessfull leadshåndtering. 

Selv om denne kamelen er vond å svelge, er det ikke utelukket negativt. Kundedataene i databasen din, og abonnentene på listene dine, er tross alt mennesker som har vist genuin interesse for deg.

Plaster på såret: høyere engasjement og bedre tall

Den nye GDPR-hverdagen fører jo egentlig til at du i større grad er i kontakt med mennesker som virkelig liker deg. Det blir litt som å bytte ut dating med den store kjærligheten; i stedet for å sende meldinger til personer som er totalt uinteressert i deg, prater du med noen som gjerne vil høre fra deg, og som gleder seg til et pling i innboksen. 

Enda så banal den dating-allegorien er, illustrerer den likevel forskjellen GDPR gjør for kundeengasjementet. For selv om veien frem mot de fire skumle bokstavene har vært kronglete for mange, kan vi ikke overse de positive effektene. 

People sitting on a bench

Men hva kan du så gjøre for å vinne tilbake tapte abonnenter og verdifull kundedata? Nedenfor finner du fem kurer som kan lindre GDPR-bakrusen:

Behandling #1: Åpenhet og utdannelse

Å redusere mistillit om data med åpenhet, må være mantraet ditt. Ved å lære kundene dine om datadreven markedsføring og behandling av data, øker graden av tillit – og videre mengden data du blir betrodd med.

Og som vi alle vet…:

Jo mer data, desto spissere markedsføring.

Vi skrev et blogginnlegg om samspillet mellom GDPR og tillit. Vil du vite mer? Les her!

Behandling #2: Formidle fordelene med å abonnere

Startskuddet for GDPR markerer overhodet ikke slutten for e-postmarkedsføring. Forskjellen er heller at du, hvis du har valgt kunde-samtykke som juridisk grunnlag, delvis må starte på nytt.

Derfor bør du promotere nyhetsbrevet ditt på ulike kanaler dersom du vil få (eller få tilbake) abonnenter. Det er dessuten poeng å hente ved å formulere lokkende tekster med litt ekstra vekt på den gylne “what’s-in-it-for-me”-innstillingen. Sørg også for at påmeldingsskjemaene dine følger GDPRs retningslinjer.

Hva er forskjellen mellom opt-in og samtykke? Sahar Torabi gir deg svaret! 

Behandling #3: Bruk alle kanaler for å maksimere den digitale markedsføringen

Okei, så du mistet kanskje en del abonnenter som ikke har gitt deg eksplisitt samtykke. Men har de gått med på SMS-markedsføring eller databehandling gjennom informasjonskapsler, altså cookies?

Selv om en innskrumpet abonnementsliste svir i starten, er ikke markedsføringsaktivitetene dine isolert i ulike kanaler. Bruk heller hvert eneste kontaktpunkt med kunden for å få flere abonnenter og mer kundedata!

Man with smartphone

Behandling #4: Revurder nøkkeltallsindikatorene dine (KPI)

Med nye lister med nye forutsetninger, må du ta en titt på tallene dine og hvordan du referansemåler dem. Hvorfor, spør du? Fordi databasen din over abonnenter består av engasjerte personer som har lyst til å føre en dialog med deg.

Dette betyr at åpnings- og klikkfrekvensen øker, mens avvisningsfrekvensen og antall avmeldinger reduseres. Nettopp derfor må også målsettingen matche de nye listene. 

Behandling #5: Analyser effekten av e-postene dine

For å øke sannsynligheten for at dine nåværende abonnenter blir hos deg, er du nødt til å ta i et tak. Personlig tilpasning er alltid det sterkeste kortet, men hvis du ikke er helt trygg på databehandling og datadreven markedsføring, kan du begynne med å analysere rapportene dine. 

Du kan analysere e-postene dine og A/B-teste for å finne ut hva mottakerne dine vil lese – og hva som faktisk konverterer. Ser du hvilken type mail gir best resultat for hvilket segment? Bruk de dataene du har for å optimalisere kommunikasjonen din nå, og i fremtiden.

For å oppsummere…

I første halvdel av 2018 var de fleste markedsførere preget av søvnløse netter og juridisk hodepine. Nå har vi kommet både helskinnet og tørrskodde over til den andre siden, og er nok en gang på rett vei mot treffsikker digital markedsføring. Med dét sagt, har arbeidet med å vinne tilbake kundebasen så vidt startet… 

 

Vil du vite mer om GDPR? Ta en titt på vår overlevelsesguide!