Fremgang med anti-relevans

Av APSIS

2013-11-14

Etter mange års jobbing med å maksimere resultatet med relevans, gir det en god følelse når det dukker opp et eksempel på markedsføring der noen oppnår et særdeles bra resultat ved å tenke litt annerledes.

I dette tilfellet var det Panduro Hobby som tenkte at kundene deres ville ha noe annet å gjøre enn å se på kampen mellom Sverige og Portugal på TV. Dette kunne ha endt opp med bare å forbli en merkelig e-post, hadde det ikke vært for at vi litt senere så følgende på Facebook:

Panduro-Facebook-Fotboll-kampanj.png

Det ser altså ut til at utsendelsen og kampanjen ga en slik respons at nettbutikken kollapset. Det virket som om kampanjen hadde gitt en reell effekt.

Men hvordan tenkte de egentlig?

Vi tok kontakt med Monica Larsson på Pandury Hobby, som ga oss litt innblikk i kampanjen.

Hvordan kom dere frem til at dere skulle ha dette fokuset i utsendelsen?

– Vi har erfart et stort antall besøkende når vi har gjennomført lignende kampanjer tidligere, så dermed kom idéen ganske naturlig.


Hva kan du si om resultatet?


– Resultatet var helt utrolig. Mye større enn de største toppene vi noensinne har hatt, både i antall besøkende og faktisk salg.

 
Ble mottakernes reaksjoner akkurat som forventet, eller reagerte de på noen annen måte enn dere hadde trodd?


– Vi var veldig spent på hvordan kampanjen ble mottatt, og vi trodde den skulle oppfattes positivt. Men resultatet ble likevel over all forventning, og det var veldig morsomt. Vi fikk dessverre tekniske problemer med å ta imot så mange besøkende samtidig, men vi forlenget kampanjen og gjorde alle kunder tilfreds og glade. Vi var også klare til å svare på kommentarer og spørsmål på Facebook gjennom hele kvelden og helgen.

Har dere tidligere gjort lignende kampanjer, og i så tilfelle; hvordan har det gått?


– Dette var første gangen, men det blir helt sikkert ikke den siste!


Kampanjer med resultater som dette er alltid interessante å se, og selv om Panduro Hobby på en måte brøt mot det åpenbare synet på relevans, så fant de ut hva som var relevant for kundene, og skapte en svært så vellykket e-postmarkedsføring.

Godt utført, Panduro!

PANDURO-epost-fotboll-bra-resultat.png