Flytende design og drømmen om den perfekte piksel

Av APSIS

2015-10-09

Vi tok en kjapp prat med to av e-postekspertene i APSIS, Cynthia Hernandez Mejia og Tim Hansson, om betydningen av mobil design og hvordan den har blitt helt avgjørende for e-postdesign verden over. 

 cynthiatim.jpg

Før vi starter vil jeg gjerne be dere om å presentere dere selv med et par ord

Cynthia: «Selvfølgelig! Hei, jeg heter Cynthia og er multitasking e-postdesigner her i APSIS. Jeg har jobbet med e-postdesign her i firmaet i mer enn to år. Jeg er kreativ av natur, og i fritiden elsker jeg å reise rundt i verden og samle impulser fra forskjellige steder, folk og mat. Vi lever i en fargerik verden som jeg møter med åpne armer.»

Tim: «Mitt navn er Tim. Jeg er grafisk designer i APSIS og ansvarlig for grafikken på seminarer, nettsider, i e-post og trykksaker. Jeg har jobbet med e-postdesign i over fire år og webdesign i fem.»

Kan dere først fortelle oss om det er noen forskjell mellom responsiv design og mobil design?

Cynthia: «Ja, det vil jeg si at det er.» Når man snakker om mobil design, snakker man om bare én enhet. Ser vi på dagens teknologi, finnes det mobilskjermer i mange størrelser og også mange forskjellige typer enheter! Jeg synes vi skal glemme mobil design og bare bruke responsiv design, slik at e-posten tilpasser seg abonnentens miljø på bakgrunn av skjermstørrelse. Det vil fungere både i stasjonære og mobile visninger.»

Tim: «Jeg mener at det både er og ikke er en forskjell, for å si det slik – fordi mobil design tross alt er en form for responsiv design. Noe som kan virke forvirrende på folk. I APSIS snakker vi mye om mobiloptimalisert design for å tydeliggjøre at vi bruker en «etttrinns» responsiv design. I den betydning at designen bare har ett brytningspunkt, mellom stasjonær visning og mobil visning. (Et brytningspunkt er der stilen i e-posten endrer seg.)

Det folk vanligvis mener med responsiv design, er flytende responsiv design. Flytende design forekommer oftest i nettsidedesign, der designen flyter lett mens man ruller nedover på nettsiden. Her er det fortsatt trinn, men du legger ikke merke til dem fordi du jobber med en prosentsats for bredde i stedet for faste breddetall.»

Husker du første gang du tenkte at «all e-post trenger mobil design»?

Cynthia: «Jeg husker ikke første gang, men legger merke til hver gang en klesbutikk sender meg et nyhetsbrev der de forsøker å vise alt de har å tilby i én liten e-post. Alt med måte, takk!»

Tim: «Jeg tror det var i 2012, da vi for første gang klarte å skape responsiv design for e-post. Siden da har jeg aldri sett noen grunn til at vi ikke skulle ha det.»

Hva er det første du gjør når du får en forespørsel fra en kunde om en ny e-postdesign?

Cynthia: «Først spør jeg alltid om formålet! Hva er det kunden ønsker å skape? Et informativt nyhetsbrev eller et selgende nyhetsbrev? Jeg har blitt en god menneskekjenner etter å ha jobbet med både store og små svenske og internasjonale selskaper, sammensatte personligheter og ulike kunnskapsnivåer – det har gitt meg erfaring i å se på hvert oppdrag som et individuelt prosjekt og ta beslutninger på bakgrunn av situasjonen fremfor bare å følge et manuskript.»

Tim: «Jeg spør også alltid om formålet og hvordan kunden ønsker å jobbe med innholdet. Ellers blir det vanskelig å lage en god e-postdesign. Deretter forsøker jeg å holde meg til én kolonne, slik at designen blir enkel og skannbar.»

Hva med fremtiden? Blir dere nødt til å endre designvaner eller vil disse prinsippene fortsatt fungere om noen  år?

Cynthia: «Jeg tror vi vet hva som er best slik tingene er i øyeblikket. Alt handler om trender og teknologiske fremskritt. Jeg er sikker på at det vil komme mer! Hvis folk begynner å våkne fra drømmen om den perfekte piksel, vil de oppdage mange nye og friske designalternativer. Det jeg i alle fall kan love, er at fremtiden har mye mer å by på.»

Tim: «Nå som vi har klart å underlegge oss responsiv design, tror jeg neste steg blir å erobre typografien. Når det gjelder e-postdesign generelt, tror jeg at vi fortsatt har et langt stykke igjen, selv om vi befinner oss i førersetet. Vi klarer ikke å lage flytende design til alle e-postklienter (ettersom det er en generell mangel på støtte for CSS), og det gir færre muligheter til å lage storslått e-post, i det minste «under panseret». Det virker som en fjern drøm i øyeblikket, men man kan alltid håpe!»

Har du du et spørsmål til oss?

Send oss noen ord