Få riktig informasjon med 5 enkle trinn

Av Dag Thorén

2016-06-27

Marketing automation och data - 5 steg

Vil du vite hva som er et av de heteste moteordene innenfor digital markedsføring akkurat nå?

Marketing automation.

Ja, nettopp. Bedrifter hopper på marketing automation-toget over alt, ofte uten at de egentlig vet hvor toget er på vei.

Eller hva de skulle ha gjort før de gikk om bord på toget, for den sakens skyld!

For å ta det første først: Som vi alle vet, er marketing automation en digital markedsføringsløsning som lar deg sende den riktige meldingen til den riktige personen til riktig tid.

Finn ut mer om marketing automation i vår GRATIS håndbok!

Men du kan ikke bare samle disse meldingene basert på luft eller intuisjon. Du må bygge opp de automatiserte e-postene dine basert på data, eller informasjon. Og ikke bare på hvilken som helst informasjon, men den riktige informasjonen.

Men hva er riktig informasjon? Og nøyaktig hvordan bruker du den i marketing automation i ditt tilfelle?

Vi er glad for at du spør! Bare gå gjennom trinn 3+2, som vi har samlet nedenfor, for å finne ut nøyaktig hvilke data du trenger for å gi din egen marketing automation vinger.

Marketing Automation: You Need The Right Data

1.) Hvilken informasjon har du allerede?

Før du gjør noe annet, velg en strategi og definer hva du vil oppnå. Vil du få flere kunder, få mer ut av potensielle kunder, eller redusere arbeidsmengden for de ansatte på kundeservice? Det er mye lettere å vite hvilken informasjon du trenger når du har et klart definert formål. CRM-systemet er et godt sted å starte, men se også om du for eksempel har en gjesteliste for et eller annet event liggende. Alle bedrifter har en eller annen form for informasjon – det handler bare om å finne den og så velge de relevante dataene for din kampanje (som fornavn, kjøpsfrekvens etc.).

Vil du vite mer om CRM-systemer? Ta kontakt med våre integrasjonseksperter i dag!

2.) Trenger du noe annet?

Det kan hende at du ikke har nok informasjon til å sette opp den automatiserte markedsføringskampanjen din. Hvis du mangler data, prøv å samle trådene og sett opp en strategi for å få mer informasjon. Legg ut innhold som kan lastes ned ved å oppgi kundeinformasjon, som rapporter eller håndbøker, til de besøkende på nettsiden din, arranger webinarer der de kan registrere seg, eller send ut en morsom kampanje for å engasjere tidligere kunder, der du ber dem om deres preferanser. Innholdet du gir ut, bør matche de strategiske målene dine, og enda viktigere; behovene til målgruppen din. Dette betyr at du bør overveie hva leserne kan lære ved å lese innholdet ditt, og hvorvidt dette kvalifiserer personen som en potensiell kunde.

3.) Hvordan vil du bruke informasjonen din?

Nå er det på tide å sette sammen informasjonen du trenger for å trigge den automatiserte strømmen. Det kan være et kjøp som ble gjort for 12 måneder siden, en samtale som ble holdt for bare noen sekunder siden, en registrering til webinaret ditt, eller noens bursdag. Mulighetene er endeløse. Så snart du har informasjonen du trenger for marketing automation-flyten din, er det på tide å sette seg ned for å planlegge selve flyten. Og ikke bare dét: du må også tenke gjennom hva du vil gjøre med de varme leadsene du genererer. Hvem skal ivareta dem når de er glovarme? Og sist, men ikke minst: Tenk over hvilken informasjon du vil få fra automatiseringskampanjen din. Hvordan vil du bruke disse dataene?

Når du har funnet ut av dette, er det på tide å trykke på startknappen og begynne din flotte, nye marketing automation-kampanje!

4.) Hva er resultatene dine?

Det er ikke nok å ha en automatiseringsflyt, du må også sjekke om den er effektiv. Dette er grunnen til at det er lurt å starte i det små for å sørge for at alt fungerer fint. Grav dypt i rapportene og evaluer hvilken påvirkning kampanjen din har. Virker alt som det bør? Eller bør du justere noe i den automatiserte e-postflyten for å få bedre respons?

Og dette leder oss til:

5. Hvordan kan dataene få deg enda lenger?

Hvis du ser at en klar trend viser seg, som at mottakerne ikke klikker på den tredje automatiserte e-posten din, er det på tide å gå inn og justere. Gjør teksten mer personlig, eller gi flere kontaktdetaljer. Hva du enn gjør, vil det komme hver eneste kunde du har fra dette øyeblikket til gode! Hvorfor? Fordi det er basert på data – akkurat som da du begynte.

Visste du at vår fantastiske #EME2016-konferanse vil handle utelukkende om data for smarte markedsførere? Registrer deg I DAG for en spesiell rabatt for deg som er tidlig ute!