Er dette året for interaktive e-poster?

Av Noemi Gobel

2017-04-24

Når det kommer til interaktiv e-postdesign har alle ulike meninger. 

Interactive emails: The biggest email design trend of 2017 | APSIS Blog

Mens digitale strateger har forutsett (og tilbedt) interaktive eposter i flere år (!), har e-postdesignere være noe mer skeptiske. Hva kommer dette av?

La oss se på det på denne måten. Hver gang en ambisiøs e-postdesigner klarte å sette sammen et fengende, interaktivt element i en e-post, ville hun/han etterhvert forstå at det er ingen måte å få det til å fungere for alle e-postklienter.

Heldigvis har det skjedd to endringer den seneste tiden som gjør slike bekymringer unødvendige. For det første er det en konstant utvikling av teknologi (tenk på HTML5 i-eposter for eksempel), hvilket betyr at flere og flere epostklienter (eksempelvis Apple Mail, Gmail etc) kan håndtere interaktive elementer innen innboksen.

Videre, er det en generell endring i holdningen til at slike elementer ikke dukker opp: Det å ha en plan B (vanligvis det første bildet i en sekvens) for e-postklienter som Outlook, skremmer ikke lenger vekk majoriteten av e-postdesignere. Dette gir dem en frihet til å eksperimentere med nye teknologier som gleder epostmottakerne verden rundt.

Fordi, den viktigste fordelen til interaktive eposter er å få, og beholde oppmerksomheten til dine mottakere! Vi er på et stadiet hvor tilpasset innhold eller en fengende tittel ikke vil engasjere dem på langt nær så mye som, si ett år siden. Misforstå meg rett: Det er fremdeles essensielt å ha disse tingene, selvfølgelig! Men for å virkelig skille deg ut må du gi mottakerne dine noe mer.

Premissene for interaktiv e-post er enkel: det gir mottakeren en smidig mulighet til å agere og konvertere direkte i innboksen. Det finnes mange måter å inkludere interaktive elementer i dine utsendelser. Trenger du inspirasjon? Vi har samlet våre favoritter under! 

Scratch Card + Email = A winning combination! | APSIS Blog

DIGITALE SKRAPELODD

Savner du tradisjonelle skrapelodd hvor du brukte en mynt (eller neglen din) for å finne ut om du vant noe? Det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre dette i e-postene dine! Spesielt til nytte for netthandler eller virksomheter med spesielle salgstilbud fra tid til annen – det å sende ut en e-post hvor du må ”skrape” et område med musen (desktop) eller fingeren (mobil) vil lede til en nostalgisk og kul opplevelse for mottakerne dine.

Microsites in Interactive Emails | APSIS Blog

MIKROSIDER

Siden programmeringsspråket bak e-poster (HTML og CSS) tillater e-postdesignere å skape faner og knapper i en e-post, er det ingen grunn til at du ikke skal kunne skape en enkel mikroside i e-posten din. Et slikt miljø vil la mottakerne dine finne all informasjon de trenger i selve e-posten, istedenfor å måtte klikke og ta seg videre til en landingsside – dette er en mer app-lignende opplevelse. Fantastiske nyheter for bedrifter som regelmessig sender innhold med e-post….

 

 

Online Purchases in Email Environment | APSIS Blog

ONLINE KJØP

…og for netthandlere! Tenk deg en epost hvor du kan bla igjennom produkter, velge noe du liker og kjøpe det – alt uten å måtte forlate e-posten! Igjen, dette er allerede mulig gjennom programmeringen av e-postene (selv om det ikke gjelder for alle e-postklienter). Og resultatet: en engasjerende, sømløs opplevelse for alle dine mottakere-som-blir-kunder, som resulterer i økt omsetning og kundetilfredshet.

Pret's Interactive Email Campaign | APSIS Blog

PUSLESPILL & ANDRE SPILL

Ser du etter måter å overraske dine mottakere? Hvorfor ikke lage et spill eller et gjør-det-selv-puslespill i e-posten som er relevant for tilbudet ditt? Fra eksempler som Burberry som sender ut ”spesiallagde” skjerf til Pret sine lag-din-egen-frappe-e-post, det er den perfekte måten å glede dine mottakere og samtidig oppmuntre dem til å kjøpe det de har skapt så snart de er ferdige. Spesielt fungerer dette godt for B2C-virksomheter som liker å spre glede og moro, samt frivillige organisasjoner.

 

+1: START I DET SMÅ

Som jeg sa tidligere: Dersom du ønsker å oppgradere e-postene dine men ikke har tid og/eller energi til å komme opp med en totalt skreddersydd interaktiv e-postløsning, ikke vær redd for å starte i det små. Funksjoner som hamburger-ikoner, lysbildefremvisning, søkefelt, og til og med videoer vil også få oppmerksomheten til dine ledere og holde dem limt til e-posten lenger enn vanlig. Til syvende og sist er kreativitet den eneste tingen som hindrer deg i din reise innen interaktivt e-postdesign. Så, ta et steg fremover, start i det små eller gjør det stort med én gang. Valget er ditt. Så kan du lene deg tilbake og nyte statistikken over e-postene dine gå oppover.