Emnefeltet

Av APSIS

2015-03-05

Emnefeltet kan kalles overskriften på utsendelsen din. Det er det første og eneste man ser av brevet ditt, forruten avsenderen. Emnefeltet skal på en godt måte sammenfatte hva brevet eller tilbudet handler om – og lokke mottakeren til å åpne brevet.

Det er fort gjort å tenke at emnefeltet ikke er så viktig, eller at man sparer det til slutt og skriver noe i all hast. Emnefeltet har faktisk en stor betydning for hvor vellykket nettopp din e-postutsendelse vil bli. Derfor fortjener den oppmerksomhet. Her er noen tips til hva du bør tenke på når du fyller ut emnefeltet.

En av de viktigste grunnsteinene

Avsender, emnefelt og tidspunkt – det er de tre viktigste bestanddelene som avgjør om ditt brev blir åpnet. Som mottaker er det viktig at brevet kommer fra noen man kjenner igjen eller at det kommer på et tidspunkt da man er klar for å lese. Men det som kan være helt avgjørende for om man bestemmer seg for å enten åpne og lese brevet eller slenge det i papirkurven, er emnefeltet.

Er det lokkende? Er det et bra tilbud? Blir jeg nysgjerrig? Om svaret er ”ja” på minst ett av spørsmålene, har du gode sjanser for å bli lest.

Lengden – under 50 tegn

Et godt emnefelt er kortfattet. Og med kort, mener vi faktisk kort – under 50 tegn, inkludert mellomrom. Det er mange gode grunner til at du bør trene på å spare på ordene.

  • • Et kortfattet emnefelt kan man lese ved et øyekast. Du er ikke den eneste som sender e-post, så du må formidle det du skal si på en måte som gjør at man oppfatter det raskt. Legg det viktigste først. De tre første ordene er dem folk leser mest nøye.
  • • Et langt emnefelt blir avkortet i mange e-postprogram og spesielt på mobiltelefoner. Det spiller ingen rolle at emnefeltet ditt er godt når det ikke kan leses. Etter 49 tegn forsvinner alt som kommer etter, så pass på å si det viktigste først.
  • • Spamfiltre liker ikke lange emnefelter. Er emnefeltet lengre enn 49 tegn, øker du risikoen for at budskapet ditt setter seg fast på veien.

Fortell om innholdet – oppfordre til handling

Gjør det gjerne til en vane å lese overskrifter i avisene. Tenk over hvordan skribenten arbeider med ord og meninger. Ofte er det finurlig og kreativt, men det er nesten alltid lett å forstå hva artikkelen kommer til å handle om. En overskrift, eller et emnefelt for den saks skyld, trenger ikke alltid å være konvensjonell eller grammatisk korrekt – det viktigste er å kommunisere.

Velg ord med omhu – husk spamfiltrene

Spamfiltre bruker en rekke teknikker for å stoppe mulig søppelpost fra å nå mottagernes innbokser. En av de vanligste – og enkleste – er å vurdere emnefeltet og lete etter mistenkelige ord.

Risikoen for å sette seg fast er størst innen bransjer som medisin og finans, men alle kan rammes. Det kan føles svært urettferdig – samtidig er det viktig å huske på at hensikten er å stoppe forsendelser som ingen i verden liker og som utgjør en reell trussel mot vår markedsføringskanal. Det blir ikke alltid perfekt og den sikreste måten er å sørge for at dine egne utsendelser fungerer er å gjøre en spamtest på forhånd.

Test – gjør en ”split test”

Hvordan kan man vite om emnefeltet du har valgt kommer til å fungere? En fin måte å finne ut av det på er å skrive to eller tre emnefelt og teste dem mot hverandre. Da trenger du ikke gjette – og du forsikrer deg om at brorparten av mottagerne får det beste emnefeltet.

Over tid kommer du til å lære deg hva slags emnefelt som fungerer best. Ikke glem å kikke på all statistikk du har tilgjengelig – det er ikke bare åpningsfrekvensen som er interessant!

Vil du lære deg enda mer?

Vi kan hjelpe deg og din bedrift å bli enda bedre på å markedsføre dere og kommunisere via e-post.

Vurderer dere å overhale eller endre deres nåværende strategi? Trenger dere en skikkelig gjennomgang av APSIS Pro for å finne enda mer formålstjenelige bruksområder for akkurat deres bedrift?

Nøl ikke med å ta kontakt med oss på info@apsis.no