Ekspertenes 11 spådommer for 2018 innen netthandel, marketing automation og MarTech

Av APSIS

2017-12-15

Nå er det snart på tide å bane vei for det nye året med nye mål, muligheter og forventninger. Og som vi alle vet, så kan bare ett år utgjøre en vesensforskjell i det raskt endrede, men meget spennende feltet digital markedsføring.

I fjor klarte vi å spå elleve hovedtrender for 2017. Derfor spurte vi igjen våre innsiktsfulle eksperter om hva de tror kommer til å være den dominerende trenden i det digitale landskapet i 2018. Er det sannsynlig at kunstig intelligens (artificial intelligence - AI) vil slå gjennom? Kommer kanskje mobiltelefonen til å bli netthandelens nye konge? Våre eksperter i digital markedsføring Wilhelm Sahlberg, James Carter og Sofie Bjerkefeldt gir deg svarene!

Wilhelm Sahlberg

Kunstig intelligens er noe alle tenker på

Hva synes du om en maskin som kan hjelpe deg med å ta beslutninger om hva som skal skje på et gitt tidspunkt? For mange høres det mer ut som en scene i en science fiction-film enn en virkelig markedsføringsavdeling. Kunstig intelligens (AI) har imidlertid kommet for å hjelpe markedsførere med å løse noen av de mest presserende problemene som kan dukke opp i den digitale markedsføringen:

  • Når er den beste tiden for å kommunisere med en bestemt kunde?
  • På hvilken enhet og på hvilke kanaler?

Marketing automation kan til en viss grad gi et klart og tydelig svar på disse spørsmålene. Imidlertid kan det være at du trenger en veltrent hjerne for å regne og ta klartenkte beslutninger med så store mengder data. Så hvis du vurderer å innføre AI som en del av markedsføringsstrategien din er det bare å gjøre det med det samme!   

Jeg spår at flere mennesker vil kunne forutsi kundereisen

Hvis du kombinerer prediktiv analyse med marketing automation kan det hjelpe deg med å forstå hva slags innhold du bør fokusere på for å fange oppmerksomheten til en bestemt kunde, og ikke minst hvor mange berøringspunkter du bør inkludere i en bestemt kundereise. Teoretisk sett ligner dette på hva AI kan gjøre for kunden, men i praksis handler det mer om å planlegge beslutninger på en fornuftig måte allerede før du kickstarter prosessen.

Girl standing on the street with an iphone

Vil du vite hvordan marketing automation kan hjelpe deg med å oppnå bedre resultater for deg selv? Start APSIS-reisen din allerede nå!

Den økte betydningen av integrasjoner 

Akkurat som i fjor fortsetter integrasjoner å være på topplisten over kommende trender. Antallet gode verktøy øker, men problemet er fortsatt å få disse systemene til å snakke sammen. Dette skjer samtidig med at mange virksomheter prøver å tilpasse seg til en datadrevet tenkemåte, mens overholdelsen av GDPR banker på døren. Betydningen av å knytte sammen systemer og lage en 360 graders kundeoversikt har aldri vært større. Sammen med denne endringen følger en klar fordel: kommunikasjonen ut mot kundene dine kan gjøres enda mer personlig og presis.  

Mer høykvalitets innhold å mate maskinen med

Det kommer kanskje ikke som en stor overraskelse at selv i 2018 vil innhold spille en kritisk rolle i om du vil lykkes med marketing automation (MA). På grunn av de siste gjennombruddene innen MA trenger markedsførere høykvalitets innhold til å mate maskinen med. Derfor ville jeg ikke blitt overrasket om vi ser en endring fra å produsere til å optimalisere innhold, slik at det blir mulig å sikre at flere leads blir konvertert til kunder. 

Omnikanal – fra buzzord til mainstream

Selv om e-post fortsatt er den kanalen som gir høyest ROI, finnes det tydelige tegn på at SMS får stadig bedre fotfeste (bare sjekk tallene våre fra Black Friday)
 
Denne trenden kommer mest sannsynligvis til å akselerere ettersom bedrifter ser etter nye måter å synkronisere kommunikasjonen sin på tvers av ulike kanaler. Dermed kan marketing automation hjelpe markedsførere med å spre budskapet sitt og skalere virksomheten over flere kanaler. Med dette nye teknologiske landskapet tror jeg ganske sikkert at omnikanal blir det neste som går fra å være et buzzord til å bli mainstream. 
 
Hvordan er omnikanal forskjellig fra multikanal? Få svaret!
 
James Carter

Utvidet virkelighet (Augmented Reality – AR)

I slutten av 2016 spådde jeg at 2017 ville bli AR-året , og med AR-apper lansert for både Apple iOS 11 og Android ARCore-brukere kan vi med sikkerhet si at det har vist seg å stemme. Den nye og fristende teknologiske utviklingen gir oss mulighet til å sende animerte pandaer til venner og familie, følge fly som flyr tusenvis av meter over bakken og bekjempe zombier mens vi sitter hjemme i vår egen stue. For en fantastisk tid å leve i! 
 
AR er imidlertid mer enn engasjerende og lett underholdning. Det å utnytte AR til markedsføringsformål åpner for nye måter å utforske opplevelsen av merkevaren på. Enten du ønsker å plassere virtuelle møbler i hjemmet ditt eller forbedre opplevelsen en fysisk butikk byr på, så kan AR allerede nå by på mange spennende muligheter for å slå sammen den fysiske og digitale profilen til en kunde.
 
Selv om antall brukere er ventet å nå 1 milliard innen 2021 befinner vi oss fremdeles på et tidlig stadium når det gjelder bruk av AR i markedsføring. Imidlertid vil teknologien sannsynligvis øke voldsomt i popularitet på vei inn mot 2018.  

Personvernforordningen (GDPR) – den store ”panikken” om databeskyttelse

Fredag 25. mai 2018 er markert som den dagen da Personvernforordningen (GDPR) trer i kraft for å regulere behandlingen av personopplysninger.
 
Det er fremdeles mange misforståelser rundt hvilke konsekvenser dette medfører for merkevarer og hvor grensen går mellom en virksomhet og teknologien virksomheten bruker. Vennligst les dette blogginnlegget for å få mer informasjon om APSIS og GDPR.
 
Imidlertid vil det være stort fokus på førstepartsdata gjennom hele markedsføringsplanen i 2018, inkludert på områder som tradisjonelt har vært domenet til tredjepartsdata. Jobben med å få samtykke til dette fra kundene har startet og vil øke i omfang i løpet av første kvartal 2018.
 
Lock on blue door
 
Noe som er interessant er hvor forskjellig tilnærming de ulike merkene tar. På den ene siden er det merkevarer som forsøker å få kunden til å gi sitt tydelige samtykke ved å være så lite tydelig som mulig selv fordi de er redde for at kunden skal si nei. På den annen side er det merkevarer som tar motsatt tilnærming og forsøker å være så transparente som mulig overfor kunden ved bruke GDPR til å bygge opp sin egen merkevare. Dette kan være en indikasjon på at noen merkevarer har et mer selvsikkert forhold til kundene sine enn andre.
 
GDPR gjør det uansett enda viktigere enn noensinne å levere en god kundeopplevelse. En god kundeopplevelse er hjørnesteinen i et forhold som i sin tur bygger opp tillit. Og med tillit kommer samtykke.  

Stemmesøk

Den store endringen i forbrukeratferd baner vei for økt etterspørsel etter digitale assistenter. Et typisk eksempel: Den stemmekontrollerte Echo Dot var toppselger på Amazon under Black Friday i 2017.
 
I løpet av de siste 20 årene har vi endret vårt naturlige språk for å få bedre søkeresultater. I stedet for å skrive “Hva er den beste billige familiebilen i Norge i 2018” ville vi kanskje ha skrevet “Beste familiebil 2018 Norge billig”.
 
Imidlertid er stemmesøk i ferd med å endre på hele bransjen. Her må markedsførere passe på at de tilpasser innholdet sitt til spørsmål istedenfor nøkkelord og fraser. Merkevarer som allerede har inkludert stemmesøk i SEO-strategien sin kommer til å oppleve at innsatsen blir ytterligere belønnet i 2018. For de som enda ikke har fått det med seg er det kanskje på tide å begynne å jobbe med det nå.

Konklusjon

Ett år er veldig lang tid når det gjelder markedsføringsteknologi. Forbrukerens behov og atferd vil helt sikkert fortsette å utvikle seg i rasende fart i løpet av 2018, og det er like store sjanser for at vi ikke klarer å se for oss hva som blir den neste store trenden i 2019. Men vi må være smidige og fleksible nok til å utvikle strategier mens vi tilpasser oss en forbrukeratferd og teknologi som er i konstant endring.
 
Sofie Bjerkefeldt

Fokuser på kraftfullt og personalisert innhold… 

Mens vi går fra 2017 til 2018 fortsetter vårt oppdrag om å skape en unik opplevelse som samsvarer med hver enkelt besøkende sine ønsker og behov. Spørsmålet er imidlertid: ‘’hvordan får man det til?’’ Nettforhandlere som klarer å sette opp et dynamisk nettsted med tidsbesparende automatisering vil naturligvis få en kjempegod start og kan dermed skape en handleopplevelse som går over all forventning for kunden. 

…som gjør besøkende om til kunder 

2018 blir året da netthandelsbransjen vil vise litt ekstra kjærlighet og omsorg til eksisterende kunder. Du kan godt forvente at bedrifter begynner å søke etter banebrytende måter å gjøre om besøkende til kunder på, samt gjøre opinionsdannere i markedet om til ambassadører for merkevaren sin. 
 
De som klarer å engasjere publikummet sitt med fengslende innhold som skaper personlig verdi for kunden vil få tilliten som trengs for å øke konverteringsratene. En nøkkel til suksess i 2018 vil være å kunne analysere innhold som gjør det godt, for å slippe løs dets fulle potensial.  

Go mobile or go home! 

Gjenta etter meg: Mobil først! I løpet av de siste årene har vi blitt bombardert med informasjon om hvor viktig det er å sørge for en mobilvennlig handleopplevelse. Men så langt har veldig få tatt konkrete steg. Tallene fra Black Friday og Cyber Monday viser at smarttelefoner har endret kjøpemønstre betydelig. Etter hvert som kundene blir stadig mer krevende og kresne må bedriftene simpelthen tenke gjennom hvordan kundeopplevelsen er på mobil. Bedrifter som ikke klarer å levere en sømløs mobilopplevelse for kundene sine vil uten tvil møte mye motbør fremover.