E-postutsenderens verktøykasse

Av APSIS

2015-03-05

– redskaper for å skjerpe e-posten din

Akkurat som for håndverkere flest kreves en rekke elementer for at e-postforfatteren skal kunne gjøre en god jobb. Det kreves kunnskap, materialer og riktig verktøy.

Denne artikkelen gir deg et bredt utvalg av verktøy som du kan prøve i ditt eget håndverk med e-post. Alt fra finsnekring til grovere høvler er inkludert.

Noen av disse verktøyene er basert på det vi snakket om på våre frokostseminarer i begynnelsen av 2011. Andre er basert på undersøkelser vi har gjort, samt vår egen erfaring.

Her er sju verktøy du kan prøve i utformingen av e-posten din:

+ 24 prosent i omfang

Dette verktøyet er enkelt å jobbe med og tar ikke lang tid å mestre. Hvis du har vært på et av våre frokostseminarer, kjenner du sikkert igjen tallet i tittelen. Prosentforbedringen skjer hvis du setter inn lenker til sosiale medier i utsendelsen din. Det høres nesten utrolig ut, men lenkene kan øke omfanget post med så mye som 24 prosent.

Hvis du inkluderer lenker og sender e-posten din til 1000 personer, kan den derfor potensielt nå 240 flere personer enn om du utelater lenker.

Finn ut hva som fungerer på forhånd

Dette e-postredskapet kan nesten sammenlignes med et vater. Med denne metoden kan du se hvilke deler av materialet ditt som er på bølgelengde med målgruppen, og hvilke som ikke er det.
Ved å dele opp utsendelsen din og teste forskjellig innhold på mindre, tilfeldig utvalgte deler av listen din, kan du med ganske stor sikkerhet forutsi hvilken effekt et bestemt innhold vil ha på den store listen. Denne metoden kalles ofte split test, og kan brukes for blant annet emnefelt, innhold, avsendernavn og tidspunkt.

Film i utsendelsen

All ære til tekst og bilder, de er gode midler til å lokke abonnenter til å klikke. Men hvorfor ikke utnytte filmen som medium også? Enn så lenge finnes det begrensninger på å innlemme bevegelige bilder i e-post. I Hotmail Active Views kan du for eksempel spille av YouTube-videoer direkte i e-posten, men langt fra alle e-postklienter har begynt å tilpasse seg bevegelige bilder. Derfor kan det være nyttig å vite hvordan du enkelt kan skape illusjonen av at du har et spillbart filmklipp i e-posten din.
Ved å legge inn en enkel skjermdump eller lime inn et "play"-ikon på et bilde, gir du illusjonen av at et videoklipp er lagt ved e-posten din. Når abonnenten klikker på bildet, blir han eller hun ført videre til en destinasjonsside hvor filmen kan spilles. En iøynefallende og enkel metode som kan føre til mange ekstra klikk.

Identifiser ambassadørene for din merkevare

Dette kjenner du kanskje også igjen fra vårt frokostseminar i begynnelsen av 2011. Det finnes abonnenter som samhandler med utsendelsene dine og merkevaren din mer enn andre. De er mer involvert i materialet ditt, de snakker mer om deg. Fortjener de da ikke også litt ekstra oppmerksomhet? De gjør jo faktisk noe positivt for bedriften din.

Fordelen av å være oppmerksom på og kommunisere med ambassadørene sine, er at begge tjener på det og at de kan bli enda bedre ambassadører for deg og merkevaren din. Husk at hvis du har potensial til å øke rekkevidden på 24 prosent gjennom delefunksjonen, bør du kunne øke ganske mange flere prosent ved å jobbe med forholdet til ambassadørene dine.

Opp til 40 prosent flere klikk på spørreundersøkelser

Tydelighet er alfa omega i all kommunikasjon. Det er lett å bli "blind" for egen kunnskap og ta for gitt at mottakerne vet nøyaktig hva du mener og ønsker. Ikke glem at det hele tiden kommer nye abonnenter – som ofte ikke vet noe om utsendelsene dine. En måte å få flere folk til å delta i spørreundersøkelser på, er å tilby noe som motytelse. Og hvis du tilbyr dem "direkte tilfredsstillelse", er det enda bedre. Et viktig element er å understreke at de som svarer, får en belønning, men ikke si nøyaktig hva de får. Når vi selv har brukt denne metoden, har vi noen ganger fått en forbedring på opptil 40 prosent i klikkfrekvens.

Personlige utsendelser

Vi har sagt det før, men det tåler å gjentas: Personlige utsendelser bygger bedre relasjoner, skaper større tillit og involverer mer. Hvilken tittel og innledning foretrekker du?

1. Hei
Bruk muligheten til å forbedre dine kunderelasjoner gjennom personlig tilpassede utsendelser.

2. Hei Lena
Bruk muligheten til å forbedre dine kunderelasjoner gjennom personlig tilpassede utsendelser.


Husk at hvis du ikke har alle dine abonnenters navn, bør du sjekke hvor du plasserer dynamisk tekst. I eksempel 2 fungerer tittelen selv om den mangler et navn. Hvis du setter inn navn eller annen dynamisk tekst i midten av setninger, kan grammatikken bli feil dersom en abonnent har et tomt datafelt. Men det er fortsatt mange kombinasjoner som er "trygge", så ikke bli hemmet av en abonnentliste med mangler.

Noen eksempler:
# # Navn # #, nå er det tid for vårsalg!
Grip muligheten, # # Navn # #, og kom i form.
Nå er pakken din ankommet til oss, # # Navn # #.

Kjenn målgruppen din

Det er få ting som vil ha en så positiv effekt på e-postutsendelsene dine som dette punktet. Tenk over det, e-post er bare én form for kommunikasjon, ett dialogmedium. For å kunne kommunisere med noen og overbevise dem om noe, har du nytte av å vite ting om dem. Filter e-postDet er en god grunn til å være nøye med de demografiske dataene i adresselisten din, for senere å kunne filtrere utsendelsesrapportene og se hvordan ulike segmenter av abonnentene oppfører seg.
Andre måter å lære mer om målgruppen din er å studere undersøkelser om atferd, karakteristika med mer. Du kan begynne med å lese hva vi har å si om din målgruppe. Vi gjennomfører av og til spørreundersøkelser med representative utvalg av den svenske befolkningen. Svarene på spørsmålene vi stiller presenteres etter kjønn og alder sammen med ulike analyser.

Kraften av kombinasjoner og svakheten ved ”for mye”

Husk at effekten av et verktøy avhenger av flere ting. Noen fungerer bedre sammen med andre, mens noen eller for mange av verktøyene kan gi dårlige resultater når de kombineres. Og selv om du bruker et verktøy, er det ikke alltid slik at resultatet blir optimalt. For å nå toppen kreves det, som vi har nevnt før, kunnskap og riktige materialer – uten dette kan du ikke få til det fineste håndverk. Hvis et verktøy ikke er relevant for din utsendelse, hvilken nytte har du av det?

Husk alltid å tenke over relevansen.

For hvilken håndverker har nytte av den fineste verktøykassen hvis han ikke vet hvordan den skal brukes?