E-postmarkedsføring gjør dette bedre enn sosiale medier

Av Noemi Gobel

2016-06-27

Markedsførere: Ikke bygg på leid mark!
Email marketing rules over social media

På en nylig konferanse om innholdsmarkedsføring i Norge var flere innflytelsesrike markedsførere – Joe Pulizzi, Jeff Bullas og Jesper Laursen med flere – svært tydelige på to ting.

For det første: “Ikke bygg på leid mark.” Og for det andre: “Driv følgerne dine via e-post i stedet.”

Når det gjelder e-post, er vi selvfølgelig med, men ”leid mark”? Er det et fancy, nytt moteord innen digital markedsføring?

Ikke akkurat. “Leid mark”-uttrykket (anført av Joe Pulizzi ved The Content Marketing Institute) er faktisk en analogi for hva bedrifter gjør når de publiserer innhold eksklusivt på sosiale mediekanaler.

Å dele eller ikke dele?

La oss si at du driver en bedrift som selger kontormøbler, og du har nettopp skrevet en flott artikkel om fordelene og ulempene ved kontorpulter som kan heves. Hvor skal du publisere dette notatet? På Facebook Instant Articles? Som en bloggpost på LinkedIn? På Medium? På Tumblr?

Eller vil du publisere den på bedriftens egen blogg og bruke sosiale medier og/eller e-postmarkedsføring for å markedsføre den til publikummet ditt?

Det er et vanskelig spørsmål. På den ene siden viser forskning at mennesker bruker mer og mer tid på sosiale apper. Så teoretisk sett gir det mening å la innholdet ditt være så lett tilgjengelig for dem som mulig.

På den andre siden: Hva om Facebook kollapser i morgen? Hva hvis LinkedIn eller Medium blir hacket og ødelagt over natten? Alt innhold som du noensinne har publisert eksklusivt på disse kanalene, vil gå tapt uten et spor.

Email marketing is the way to go!

Det handler bare om penger

Selvfølgelig er sannsynligheten for at favorittene våre av sosiale medier skal kollapse ganske liten.

Men her er problemet: Selv om Facebook, LinkedIn og alle de andre følger oss til våre siste dager, betyr det likevel ikke at ditt publikum vil se det fantastiske notatet du skrev om hevede kontorpulter.

Så langt er de unike brukerne som Facebook når frem til, færre enn 1 % per i dag. Og for å sette dette i sammenheng, er det slik at med 2700 følgere vil bare 27 av dem helt sikkert se dine siste poster og oppdateringer.

Instagram går i samme retning. Twitter introduserte nylig en ny algoritmebasert tidslinje, og LinkedIn stoler mer og mer på sponset innhold og annonser.

Og vi har ikke engang nevnt «content shock»-fenomenet, som gjør det enda vanskeligere å utmerke seg i en gjennomsnittlig nyhets-feed.

Sosiale medieplattformer må naturligvis leve av noe, akkurat som alle andre bedrifter. Men det betyr også at sjansen for å nå ut til mennesker med unikt innhold blir mindre for hver dag som går.

God, gammel e-postmarkedsføring

Selvfølgelig kan du alltid gi en vitamininnsprøyting eller sponse de sosiale mediepostene dine for å øke rekkevidden. Men her er et poeng:

Selv om du får en storm av likes, kommentarer og følgere fra en spesiell post, hva betyr det egentlig for bedriften din?

Merkebevissthet? Ja. En følelse av oppnåelse? Absolutt. Samtaler? Ikke særlig mange.

Det er her det blir interessant for alle som har en svakhet for e-post: Alle disse forfengelighetsberegningene fra sosiale medier (følgere, likes, retweets etc.) vil bety mindre verdi for bedriften din enn én enkelt e-postabonnent. 

Abonnenter leser innholdet ditt. De laster ned rapportene dine. De kjøper ting fra nettbutikken din. De er mennesker som allerede har forpliktet seg overfor bedriften din – noe som er mye mer håndfast enn en halvhjertet «like» på en post, samtidig som de også er potensielle kunder.

Finn ut mer om verdien av abonnenter i vår GRATIS håndbok om e-postmarkedsføring!

Med dette i tankene er hele «bygge på leid mark»-metaforen lettere å forstå. Det er en enklere måte å si at din bedrifts ressurser ikke bør håndteres av en annen bedrift. Aldri.

Email and social: together forever

E-post & sosiale medier: Sammen for alltid

Så her er det viktigste du bør ta med deg: Å publisere innhold bare på sosiale mediekanaler gjør mye mindre for bedriften din enn å ha det på din egen plattform (så det ikke forsvinner over natten) og å promotere det via e-post og sosiale medier.

For å gjøre det klart: Vi sier ikke at du skal glemme eller nedgradere din bedrifts tilstedeværelse på sosiale medier (vi poster også på sosiale mediekanaler, og de er herlige, så vi liker dem!).

Men når det kommer til å promotere ditt eget innhold, er det definitivt smart for bedriften om du bruker like mye tid på e-postmarkedsføring som på markedsføring på sosiale medier.

Da vil du være dekket selv om hackere brenner hele det sosiale miljøet rundt oss ned til grunnen i morgen. Det lover vi deg.

Vil du at e-postmarkedsføringen din skal synes i mengden? Våre APSIS-konsulenter kan fortelle deg hvordan. Ta kontakt med dem i dag!