E-post, den vanligste aktiviteten på Internett

Av APSIS

2015-03-05

Bruker du Internett? Da bruker du med stor sannsynlighet også e-post. Det er nemlig den vanligste daglige aktiviteten blant Sveriges internettbrukere, ifølge rapporten ”Svenskarna och Internet”.

E-posten er sannsynligvis den kommunikasjonskanalen som har blitt erklært død flest ganger. Hver gang noe nytt dukker opp – som f.eks. Instant Messaging, Facebook eller Twitter – så flakser pessimistene opp.

Men på en eller annen måte klarer e-posten å ignorere de dårlige nyhetene, og gjør i stedet det motsatte.

Nylig ble rapporten ”Svenskarna och Internet 2011” publisert, og er en stor undersøkelse om folks vaner på Internett. I rapporten blir det stilt spørsmål om hva man egentlig gjør på Internett – og hvor ofte man gjør det. Og her finner vi som er interessert i e-post noen gullkorn.

Det er nemlig tydelig at e-post er en av de viktigste aktivitetene på Internett, uansett hvordan man vinkler det.

Hvem bruker Internett?

Først tar vi en kikk på hvor mange som bruker Internett. Nesten alle, viser det seg.

• 83 % av hele befolkningen bruker Internett (3-100 år).

• I gruppen 18-65 år bruker 96 % Internett.

Dette gjør svenskene til et tilkoblet folk. Vi – og våre nordiske naboer – ligger i verdenstoppen når det gjelder infrastruktur og antall hushold som har tilgang til Internett. Vi har såpass mange brukere at vi egentlig ikke ser noen økning i antallet brukere – men det er tydelig at vi bruker stadig mer tid på Internett. Samtlige aldersgrupper øker nærværet sitt på Internett – og det finnes ingen tegn på noen form for avmatting.

… og hva gjør vi der?

Videre blir det spurt hva man gjør på nettet. Det skiller seg en god del avhengig av hvor ofte man gjør noe – svært mange bruker for eksempel en nettbank, men majoriteten gjør sine bankærender ved et enkelt tilfelle under en måned.

Hvis vi ser på de sakene man gjør en og annen gang, så finnes det en sak så og si alle gjør: de bruker Google. Men nesten like mange – 95 % – skriver eller leser e-post.

Altså: nesten alle svenskene bruker e-post fra tid til annen.

Det blir også spurt om saker man gjør hver dag. Da er det plutselig ganske få saker som stikker ut. Avislesing og sosiale nettverk ligger høyt (35 %) og nyhetssøk på 44 %. Hele 56 % søker på Google daglig.

Men det rekker allikevel kun til en andreplass. Det som de aller fleste bruker Internett til på daglig basis er nemlig e-post. Hele 64 % av alle som bruker Internett sjekker innkurven sin hver dag.

Altså: du som arbeider med e-postmarkedsføring har svært gode muligheter til å nå ut med aktuelle tilbud. Bedre enn noen annen digital kommunikasjonskanal.

… og hvor er man?

Den mobile revolusjonen setter sine spor. Stadig flere har mobiltelefon med tilkobling til Internett – og vi bruker våre tilkoblinger. Det er en sterk økning av andelen brukere det seneste året, og selv om det er en overvekt av yngre brukere er økningen tydelig i alle aldersgrupper.

Det har skjedd en meget sterk utvikling de seneste årene, og det har medført at bruken av Internett stort sett har økt. Det er altså ikke slik at den mobile bruken konkurrerer med annen bruk hjemme eller på kontoret, men at den er et komplement. I gjennomsnitt er de mobile Internettbrukerne tilkoblet fire timer i uken, og mange passer på å lese e-posten sin i mobilen. Den tekniske utviklingen har gjort at e-post i dag fungerer bra i mobilen – men du som avsender bør tenke over hva det innebærer at dine brev blir lest mobilt.

Hva betyr dette for oss som arbeider med e-postmarkedsføring?

• Vi kan se at stadig flere bruker Internett i økende grad.
Samtidig kan vi kjenne oss overbeviste om at e-post er en sentral del av folks benyttelse av Internett – og at alt tyder på at det vil fortsette å være det.

• Det finnes mye som taler for at sosiale medier fungerer best som et komplement til e-postmarkedsføring snarere enn markedsføringskanaler på egen hånd – i alle fall for å nå en majoritet av internettbrukerne.

• Du bør tenke ut en strategi for å håndtere at stadig flere leser nyhetsbrev i mobilen. Det kan vise seg å være en svært positiv forandring – men du bør være forberedt på at det er her og at det kommer til å påvirke din markedsføring!

Kilde: ”Svenskarna och Internet 2011”. Rapporten er utgitt av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur), en uavhengig ideell organisasjon som arbeider for en positiv utvikling av Internett i Sverige. .SE er ansvarlig for det svenske toppdomenet .se på Internett, med registrering av domenenavn samt administrasjon og teknisk drift av det nasjonale domenenavnregisteret.

Rapporten finnes tilgjengelig for nedlasting på http://www.iis.se/docs/SOI2011.pdf