“Digitale markedsførere må utvide sin horisont"

Av Sarah Chase

2018-03-06

Denne artikkelen er en del av vår nye serie Inside APSIS, der vi intervjuer våre eksperter om deres syn på digital markedsføring.

Hvordan forvalter en ekspert innen digital markedsføring teori til praksis? Samantha Seljak er Project Manager i APSIS Professional Services og har både dyp teoretisk kunnskap samt praktisk «know-how». I følgende blogginnlegg deler hun praktisk info om hvordan du kan øke engasjement og minske kundeforfall i dagens konkurransedyktige klima.

Samantha Seljak Project Manager and Digital Consultant APSIS

“Det er spennende å inspirere og følge kundens reise”

Samantha Seljak har vært en del av APSIS familien i over seks måneder. Som Project Manager på Professional Services er hun en av våre eksperter som hjelper bedrifter å blomstre innen digital markedsføring.

          “APSIS fristet meg på grunn av vår posisjon som ledende SaaS-bedrift innen digital
          markedsføring i Skandinavia. Men også på grunn av hvordan selskapet startet; som
          en start-up med røtter fra en inkubator i Malmö.”

Samantha mener at hennes driv for digital markedsføring begynte med en fasinasjon for forbrukeratferd og mengden med tid vi bruker online i dag. Videre sier hun:

          “Det er spennende å inspirere kunder og kunne følge reisen deres både online og
          offline.”

Hennes rolle i APSIS er alt fra å håndtere de digitale markedsføringsbehovene for ett globalt selskaps lojalitetsprogram til å støtte bedrifter med deres strategier for automatisering. Prosjektenes kompleksitet krever ett godt samarbeid mellom APSIS og kunden.

           
           “Arbeidet baserer seg på mange ulike deler, så det kreves en dedikert ekspert fra
          APSIS for å se til at alt går som det skal”
– Samantha Seljak.

Vil du forsterke slagkraften til din strategi med marketing automation?  Les mer her!

Kundedata er nøkkelen

Som en ekspert i digital markedsføring og eier av en e-handel forstår Samantha betydningen kundedata har for å skape verdifull kundeinnsikt som hjelper deg å ta smartere beslutninger.

           “Nøkkelen er å forstå kundene dine. Dette betyr at alle beslutninger og markedsaktiviteter bør
           baseres på kundene dine og tallene som ligger bak”
-Samantha Seljak.

For Samantha handler det om å analysere og handle ut ifra data. Det kan høres komplisert ut, men for Samantha er det ganske enkelt. Hun forklarer det som:

           “Om du har en stor database med abonnementer men har en lav åpningsprosent, bør du
           kanskje fokusere på engasjerte abonnementer enn å skape nytt innhold. Du må være reaktiv
           og proaktiv. Og så bør du teste strategiene dine for å komme frem til det som fungerer best
           for din virksomhet."

Etter hvert som konkurransen om kundens oppmerksomhet øker, øker behovet for å skille seg ut i et landskap med overflødig kommunikasjon. Hva er da hemmeligheten bak å skille seg ut og nå ut? Samantha Seljak sier:

           “Den beste måten å løse problemet er å sikre at innholdet ditt og markedsføringsstrategiene
           dine er genuine. Hvis du forsøker å sette deg i kundens perspektiv: hva slags verdi skaper
           innholdet? Om de ikke er interessert i innholdet ditt er det i prinsippet spam.”

Klikk her for å lære om hvordan kundeprofiler skaper engasjement, relevans og smartere beslutninger.

Utvid dine teknologiske synspunkter - etikk

Digital markedsføring utvikler seg lynraskt. Det som er nytt og ferskt i 2018 blir fort ett flashback til steinalderen om noen få år. Men ettersom bearbeiding av data når nye høyder av hyperpersonalisering risikerer du å falle ned i den beryktede uncanny valley.

           “ Fremveksten av ny teknologi for markedsføring gjør det lettere for markedsførere å nå
           kundene på en personlig og relevant måte. Digitale markedsførere trenger å utvide sine
           synspunkter når det gjelder bruk av ny teknologi, men samtidig er det etikk som spiller
           den største rollen"
, sier Samantha Seljak.

Hun utdyper:

           “Mennesker føler seg sårbare i forhold til utviklingen av teknologi. Grensen mellom å treffe
           riktig og at kunder føler ubehag er hårfin.”

Frykten for å personalisere for mye er også relatert til GDPR (General Data Protection Regulation), som trer i kraft 25. mai. Men selv om loven skremmer noen markedsførere, ser Samantha det som noe som kan levere positive effekter til både kunder og bedrifter.

           “GDPR og andre lover som begrenser behandling av data tar utgangspunkt i kundens
           perspektiv. Dette betyr at transparens og etisk datainnsamling vil være avgjørende for å
           komme videre i digital markedsføring”
, sier Samantha Seljak.

Hun avslutter intervjuet med noen velvalgte ord om hvordan digitale markedsførere kan bidra til å opprettholde og forbedre deres konkurranseevne nå og i fremtiden:

           “Jeg synes at det viktigste å tenke på når vi marsjerer mot fremtiden er at vi må forsøke å
           forene forbrukerkraft med teknologi. På den måten kan vi som markedsførere gå fra gode
           til utmerkede.”

 

Vil du ha hjelp av en ekspert som vil booste din digitale markedsføring? Kontakt oss i dag!