Designing for mobile

Av APSIS

2015-10-15

I vår teknologiske gullalder kan det hende at markedsførere som har litt peiling på trender, vil dra fordel av det økende antallet mobile enheter som omgir forbrukerne.

tablet-small.jpg

I APSIS liker vi å være oppmerksomme – på våre kunder, produkter, mangfoldet av data som omgir kundene og våre produkter. I øyeblikket peker alle data i samme retning: Mengden e-post som åpnes på mobile enheter, er nå større enn mengden som åpnes på stasjonære enheter. Jo før vi aksepterer dette, desto bedre.

Vi har virkelig fått en mobil livsstil der et overveldende flertall av mennesker bruker smarttelefoner i både jobbrelatert og privat kommunikasjon. Folk leser i stadig større grad e-post på sine mobile enheter først – både nettbrett og smarttelefoner – og kan nås av sine utvalgte bedrifter når som helst og hvor som helst. Kunsten er naturligvis å bli en av de utvalgte.

Og her kommer vi inn. Vi har samlet fire enkle tips som du bør vurdere hvis målet er å stikke seg ut i mengden eller ganske enkelt å levere den best mulige mobile opplevelsen for dine abonnenter.

1) Ha én kolonne som målsetting
E-post med énkolonne-design er utrolig effektivt: Minst mulig rot i meldingen gjør at oppmerksomheten rettes mot det du virkelig ønsker at mottakerne skal lese eller gjøre. (Når det er sagt, er det også viktig å sette seg og holde fast ved tydelige mål i alle utsendelser, da det bidrar til å måle hvordan du lykkes og holde deg fokusert.) Bruk av én kolonne i nyhetsbrevet gjør dessuten at e-posten passer ordentlig inn på skjermen til mindre mobile enheter og sikrer en god opplevelse for brukerne.

2) Fokuser på CTA
Forsøk å plassere det viktigste innholdet øverst i e-posten. Det bidrar til å sikre at din primære "call to action" (CTA) befinner seg i øvre del og øker sjansene for å få klikk. Det innebærer også at du må ta noen avgjørelser: Hva er hovedmålet med utsendelsen? Hvilken CTA-knapp ønsker du at abonnentene skal klikke på? Du kan til og med vurdere å teste mottakerne for å se hva som fungerer best – en A/B-test kan gi deg verdifulle opplysninger om innhold eller innholdsplassering.

3) Ikke for stort (og ikke for lite)
Også når det gjelder responsivt design er det viktig å bygge opp e-posten i henhold til mottakernes datamaskiner og mobile enheter.  Både for store og for små skrifttyper/punktstørrelser kan gi misfornøyde mottakere som har problemer med å lese utsendelsene. Vi anbefaler at du bruker minst 16 px til brødtekst, men hvis øynene dine mener at du skal minske til 14 px, skal du tro på det. Husk: Pekefingeren din er 46 px.

4) La dem trykke på dine knapper
Apropos fingrer, ikke glem dem når du utformer CTA-knappene. Jo enklere de er å trykke på, desto raskere er abonnentene i stand til å foreta et kjøp. Sørg derfor for å knytte hele knappen til innholdet, ikke bare teksten på den. Visuell appell er minst like viktig, så ikke vær redd for å gjøre knappene glade og fargerike!

 tablet-desktop.jpg

… Og hva skjer etterpå?

Når du har klart å fange lesernes engasjement og interesse for dine utsendelser, er halve slaget vunnet. Det som da gjenstår, er å gi dem en best mulig kundeopplevelse så de har lyst til å fortsette: Gjør landingssiden optimal for mobile enheter,  sørg for at siden er god å lese og navigere på, kontroller at skjemaer er brukervennlige og, viktigst av alt, sørg for at det er enkelt for abonnentene å komme dit du ønsker. Som, når alt kommer til alt, er det som gir mest igjen for alle involverte. Mobil eller ikke.

APSIS har et team av dyktige e-postdesignere som sørger for at alle maler oppfyller dagens mobile krav. Har du spørsmål vedrørende din mal eller modul, eller hvis du mener at du trenger ny design på malen , er det bare å ta kontakt med oss. Vi står gjerne til tjeneste.

Ta en titt på vårt galleri med e-postdesign for å få flere innspill.

Vis designgalleri