Derfor trenger du en datadrevet strategi for sosiale medier

Av Sarah Chase

2018-09-24

Sosiale medier har lenge vært en kanal som har delt digitalemarkedsførere i to grupper: skapere og kodeknekkere.  Men de skiftende algoritmene som styrer fremgangen din, stiller krav til samarbeid for å nå menneskene bak alle likes, delinger og klikk.

Girl with Facebook icons


Forestill deg at du lanserer en briljant kampanje på sosiale medier som har alle ingredienser for å nå viral suksess.

Et par timer har gått. Ingenting skjer. Din dyre, varemerkebyggende kampanje har bare nådd frem til en brøkdel av ditt publikum og har knapt gitt noen resultater. Og enda verre: Du har knapt samlet inn noen data ettersom kampanjen ikke linker til din hjemmeside.

Hva skjedde?

Innlegget ditt ble nedprioritert av Facebook sine algoritmer. Og ettersom du ikke refererte til din hjemmeside, eier du ikke dataene og kan derfor ikke dra noen konklusjoner av klikk og konverteringer.

For bare noen år siden var ligningen enkel og resultatene forutsigbare: Jo større publikum, desto bedre gjennomslag. Men algoritmene som avgjør din synlighet, har blitt forandret, og makten har blitt forskjøvet.

Foretakene som bygde opp Facebooks imperium, må nå betale for å bli synlige. Men når det er sagt, har Facebook tross alt egne krav om å optimere sin plattform for å maksimere sin egen gevinst. Men også for å beskytte sine egne brukere mot kommersiell overflod.

Flere brukere, mindre engasjement, mistet kontroll

Det finnes 1,47 milliarder daglige og 2,23 milliarder månedlige aktive profiler på Facebook. Dessuten registreres det fem nye kontoer på Facebook hvert sekund.

Montly active Facebook users

Kilde: Statista

Ved første øyekast virker kanskje vekstkurven lovende. Men som vi vet, er ikke kvantitet nødvendigvis synonymt med kvalitet.

For eksempel viser en studie gjort av BuzzSumo (på oppdrag fra Buffer) at engasjementet på Facebook, minsker. Og det ganske radikalt.

BuzzSumo analyserte 42 millioner innlegg fra 20 000 foretak på Facebook. Det viser seg at selv om mengden innlegg har økt med 20 000 mellom 2017 og 2018, så har engasjementet minsket fra 4 490 i  første kvartal i 2017 til 1 582 i andre kvartal i 2018.

Total Facebook interactions

Kilde: Buffer


Men hva ligger bak den synkende statistikken? Det finnes mange mulige faktorer avhengig av foretak, bransje og publikum, men fire av de mest vanlige årsakene er:

  • Økt konkurranse i nyhetsstrømmen gjør det vanskeligere å skille seg ut i mengden. 
  • Høyere kvalitet på innholdet skaper høyere forventninger fra mottakerne. 
  • Algoritmen hos Facebook har blitt forandret og premierer innlegg fra familie og venner. 
  • Sponset innhold prioriteres fremfor organisk.

Eid innhold skaper målbarhet

Betyr dette at vi bør unngå sosiale medier? Absolutt ikke. Vi elsker sosiale medier, og vårt team arbeider hardt for å publisere relevant innhold på Instagram, LinkedIn og Facebook.

Men selv om det kan være forlokkende å streve etter at ens innhold skal gå viralt, må du eie innholdet ditt og din data om du vil ha en god oversikt over dine kunder og prospekter.

Det  høres ut som en komplisert og kanskje overveldende oppgave, men alt bunner ut i at man må eie grunnen innholdet står på.


Tidligere var strategien på sosiale medier å skape godt innhold og  håpe på en stor spredning.

Men tidene har forandret seg.

En av de mest betydningsfulle utviklingene er at kunder krever en relevant og sømløs opplevelse – uansett kanal. Dette innebærer at du må slutte å se på sosiale medier som en separat kanal. I stedet må du se på det som en katalysator for en enhetlig kundeopplevelse.

Slik skaper Thomas Cook en helhetlig kundeopplevelse ved hjelp av data.

Med datadrevet innsikt utfordrer du Facebook sine algoritmer

For å skape en kundeopplevelse som imøtekommer kundenes krav, må du samle inn data. Og alt innhold du publiserer på sosiale medier, må inneholde en link som driver trafikk til din hjemmeside.

Hvorfor? Fordi et innlegg på sosiale medier forsvinner nedover i nyhetsstrømmen. Men om du benytter kanalen som et engasjerende springbrett til din hjemmeside, kan du analysere dine data i stedet for Facebook sine.

Nøkkelen er å gjenvinne kontrollen over dine kampanjer og ditt budsjett på sosiale medier. Gjennom å samle inn data om oppførsel og transaksjoner i dine kanaler kan du benytte innsikten til å personalisere ditt nærvær og dine kampanjer på sosiale medier. Denne datadrevne metoden gjør at du blant annet kan:

  • Ekskludere dine annonser fra kunder som allerede har kjøpt et visst produkt.
  • Rette deg mot kunder som har besøkt visse produktbeskrivelser eller kategorier.
  • Benytte kjøpshistorikk og demografisk data for å inkludere eller ekskludere publikum fra betalte annonser på sosiale medier.

Høres det ut som en drøm? Det er det ikke. Det er bare et sosialt samspill som bindes sammen av verdifull data.

 

Vil du forvandle en datadrevet mulighet til din virkelighet? Ta en titt på APSIS Profile Cloud!