Derfor bør du være ”scrappy" med digital markedsføring

Av APSIS

2016-11-05

Hørt om "scrappy markedsføring"? Vi spurte foredragsholder på #EME2016, Nick Westergaard, om å forklare det med egne ord. Finn ut hvorfor hjernen er verdt mer enn budsjett, hvorfor skytjenester og Valentinsdag kan være en god kombinasjon og mye mer!

#EME2016 speaker Nick Westergaard: What does scrappy mean?

Det er mange markedsførere som hopper over markedsføringsstrategien når de blir introdusert for nye flotte verktøy. Før du løper for å plante flagget på et nytt sosialt nettverk, så spør deg selv: Hva er det du prøver å oppnå? Hva er dine forretningsmål?

Se på markedet som en musefelle. Du kan si at "ingen bryr seg om å bygge en bedre musefelle." Det er fordi musefeller er effektive. Slik som med musefellen, må du, for å bli "scrappy", være rask og effektiv. For å være effektiv, må du først ha et klart definert mål, (i musefellens tilfelle er målet er ganske åpenbart) slik at du vet når jobben er gjort.

Effektivitet gir det beste grunnlaget for et mer "scrappy" forhold til penger. Å være effektiv er mer enn å være billig. Du har fremdeles nådd din målsetting. Du har bare gjort det med minimal kostnad.

Se idéer overalt, og vær åpen for idéer utenfor din bransje. "Nei, det er en B2C idé. Vi er B2B. Det vil ikke fungere her." Eller kanskje, "det er for mye business. Vi er en non-profit og ting er annerledes for oss." Mange ganger kan du ha en enda større innvirkning fordi det er en tilnærming som ikke tas så ofte i din bransje. For eksempel utviklet et skybasert selskap en gang en app som tillot brukere å opprette egendefinerte e-kort for Valentinsdagen som skulle deles via sosiale medier. Vent litt! Er ikke Valentinsdagen en forbrukerfokusert markeringsdag? Er ikke skybaserte løsninger typisk B2B? Kanskje, men de hadde det gøy og turte å tenke utenfor sin egen sektors stereotyper.

Teknologi går for fort til å være begrenset av idéene bare i din egen bransje. Hvis du vil beholde forspranget, må du lære å samle innsikt og idéer også utenfor din spesifikke nisje og industri.

For å bli "scrappy" med markedsføring må du huske å (1) prioritere å tenke smart framfor budsjettsbegrensninger, (2) se markedet som en musefelle, og (3) se idéer overalt. Først da kan du gjøre mer med mindre. Mer er ikke alltid bedre. Noen ganger er det bare mer. Ved å omfavne denne tenkemåten, kan du bli "scrappy" med din markedsføring som andre allerede gjør, både i små og store organisasjoner.

Hvis du har spørsmål om utfordringene din bedrift står overfor, vil jeg gjerne høre om dem på Twitter-@nickwestergaard

Nick Westergaard er sjefstrateg hos Brand Driven Digital, hvor han hjelper både små og store organisasjoner med merkevarebygging — alt fra Fortune 500 selskaper til The President's Council on Jobs and Competitiveness. Han er også forfatteren bak Get Scrappy: Smarter Digital Marketing for Businesses Big and Small. Han er foredragsholder på konferanser rundt omkring i verden, og han underviser i merkevarebygging på University of Iowa og gjester det populære On Brand podcasten.