Derfor bør du konvertere kundene dine til abonnenter

Av Dag Thorén

2017-11-08

E-post er et effektivt og populært digitalt verktøy som ofte blir brukt av markedsførere. Rett anvendt er det et kraftig verktøy for å generere leads, bygge kunderelasjoner og styrke merkevaren din. Men for å få mest mulig ut av det, er det viktig at til og med dine eksisterende kunder registrerer seg. Vi skal nå fortelle deg hvorfor og hvordan du bør konvertere kundene dine til abonnenter.


E-post er en effektiv kanal for å forsterke relasjoner og bygge opp lojalitet hos eksisterende kunder. Faktum er at e-postmarkedsføring er den kilden som genererer mest lønnsomhet, med cirka 23% av det totale salget. Ifølge den siste undersøkelsen om Svenskers bruk av internett svarer 97% prosent av alle deltakere at de bruker e-post en gang i blant og hele 69% svarer at de bruker e-post daglig.
 
E-postmarkedsføring handler riktignok ikke bare om å få gode salgsresultater raskt. Rett anvendt kan ulike typer e-postutsendelser bidra til å sette fart på kundebearbeidingen etter hvert som du fanger opp kunder i ulike faser av kjøpsprosessen.

For å styrke kundeforholdet og lojaliteten 

Men hvorfor er det viktig å konvertere eksisterende kunder til abonnenter? Rett og slett fordi e-post er en ypperlig mulighet til å forsterke kundeforholdet og øke levetidsverdien av kunden. 
 
Et enkelt kjøp betyr ikke nødvendigvis at kunden er emosjonelt knyttet til merkevaren din. Dette gjelder spesielt for innkjøp av produkter som i hovedsak kan erstattes.
 
Ved hjelp av nyhetsbrev kan du informere lojale kunder om at du har utvidet produktutvalget innenfor en bestemt kategori og ikke minst kunngjøre nye alternativer som kan forbedre kundeopplevelsen til en bestemt kunde. Med andre ord kan du bearbeide kunden for å styrke lojaliteten samtidig som du øker salget ditt.
 
Uten direkte og personlig kommunikasjon med kunden risikerer du å miste kundeforholdet – og øker risikoen for kundefrafall (churn). Tenk derfor både lang- og kortsiktig og sats på en blanding av tilbud, tips og gode råd som viser at du virkelig forstår kundenes behov.
 

Vil du vite mer om hvordan smart innhold kan bidra til å styrke kundelojalitet og redusere kundefrafall? Les her!

For å oppnå relevans og tillit på alle områder 

Rett anvendt kan e-post være en fantastisk kanal og derfor er det viktig å jobbe kontinuerlig for å rekruttere nye abonnenter. Du kan også vurdere om det er verdt å gi en belønning til abonnentene dine, som for eksempel 10% rabatt på første kjøp eller en rapport eller e-bok i bytte mot e-postadressen til kunden. 
 
Det er viktig å bygge et kundeforhold som baserer seg på samtykke og tillit. Dette kan imidlertid ha motsatt effekt hvis kundene dine begynner å motta e-poster som de ikke har bedt om. Derfor er det ekstremt viktig at du får kundenes samtykke.
 
Husk at det skal være klart for mottakerne hvordan deres e-postadresse vil bli brukt, hva de kan forvente av innhold, samt at det er relevant for nettopp dem. Kommer du til å dele kunnskap, informere om nye trender i bransjen eller kan mottakeren se fram til nye tilbud også?

Fordi det garanterer interesse og genererer verdifull innsikt 

En løsning for å kunne konvertere i tråd med kundens samtykke er å bruke en innebygd opt-in-lenke i din call-to-action. Det betyr at kunden bekrefter at de vil motta kommersielle meldinger fra deg ved å klikke inn på en lenke som sender dem videre til en landingsside med et skjema. 
 
I skjemaet kan du senere be om ytterligere informasjon fra abonnenten som kan brukes til å fordype segmenteringen av mottakerlisten din og personaliseringen av selve kundeopplevelsen. Denne typen samtykkebasert markedsføring gjør det lettere for kunden å oppdage nyhetsbrevet ditt og eventuelt bli abonnent. 
 
 
For å skape interesse og bevissthet i alle kanaler
E-post eksisterer ikke i et vakum. Den nåværende digitale markedsføringsverdenen krever at kanalene dine samarbeider for å skape en helhetlig kommunikasjon både med dine leads og eksisterende kunder. Derfor bør du skape interesse rundt nyhetsbrevet ditt i alle mulige kanaler. 
 
Markedsfører du nyhetsbrevet ditt på nettstedet ditt? Har du kanskje benyttet deg av exit-intent popups? Prøver du å skaffe deg flere abonnenter når du publiserer nytt innhold? Står det en linje om nyhetsbrev i trykksakene dine? Listen kan bestå av uendelig mange slike spørsmål. 
 
En åpenbar kanal kan være sosiale medier. Promoter gjerne nyhetsbrevet ditt etter at du har publisert det. Hvis du har innhold som får den som deler til å fremstå som kunnskapsrik, oppdatert eller ekstra generøs, så er det enda større sjanser for at mottakeren deler innholdet ditt med andre. På den måten blir alle i vedkommende sin feed oppmerksomme på at nyhetsbrevet ditt eksisterer.
 
 

Det å konvertere kunder til abonnenter kan høres ut som en liten detalj, men i virkeligheten er det en stor detalj som kan bidra til å gjøre en betydelig forskjell for din kundelojalitet og samtidig redusere kundebortfallet.

Vil du vite mer om hvordan e-post kan forbedre kundebearbeidingen din og styrke kunderelasjoner? Les vår fullspekkede guide!