Den nye typen smarte innbokser er her

Av APSIS

2015-03-05

Det har aldri vært et spørsmål om, men snarere når det skjer. Og nå begynner det å skje. De nye innboksene og deres sorteringsteknikk blir stadig vanligere. Hvilke konsekvenser får det for deg og dine e-postutsendelser? Kommer mottakerne til å gå berserk og brennemerke alle e-poster som av liten interesse? Spenner den nye teknikken bein på e-postmarkedsføring, eller åpner den i praksis opp for nye muligheter?

Nye filtre og løsninger for å strukturere innboksen begynner nå å dukke opp. De store, som Hotmail, Yahoo! og Gmail har allerede tatt skrittet. Målet med den nye teknikken er å forenkle og effektivisere for mottakeren. Hva er jeg interessert i og hva vil jeg lese om? Dersom jeg ikke vil se produkttilbud, kan jeg ganske enkelt velge å lede disse til en egen liten innboks. På den måten trenger jeg aldri mer få produkttilbud inn i hovedinnboksen. Er jeg lei av en spesiell bedrift, kan jeg slenge avsenderen rett i søplebøtta, så jeg slipper å bli forstyrret mer. Men er alt dette kun en ulempe for e-postmarkedsføreren?

Et talende eksempel

Et tydelig eksempel er Gmails nye ”priority inbox”. Her er det hovedsakelig snakk om en todelt prosess. Gjennom at mottageren selv kan merke sine e-poster som mer eller mindre interessante, gjøres en viss filtrering. Men etter hvert lærer også Gmail seg hva dine vaner er og hvilke e-poster som er interessante for deg. Resultatet er at det som er mest relevant for deg plasseres høyest opp i et eget lite felt i innboksen din.

Tre råd om hvordan du bruker det hele til din fordel

Om du trekker tanken ett skritt videre, ser du raskt at de nye innboksene også åpner for nye muligheter. Samtidig forsterker de nye sorteringsmetodene det budskap vi hele tiden har formidlet. Her er tre råd om hvordan du bruker de nye innboksene og deres filtre til din fordel:

1. Relevans, timing og interaktivitet

Målet er å bli plassert i en mye besøkt side-innboks og/eller bli markert som interessant. Hold deg til det mest relevante innholdet og analyser kontinuerlig når du har størst sjanse for å fange dine mottageres oppmerksomhet. Hvis ikke risikerer du å forsvinne i mengden eller bli bortsortert. En metode kan være å forsøke å lage innhold som leseren vil vende tilbake til og besøke flere ganger. Et eksempel på dette er ulike typer guider og tipsartikler. Forsøk å få dine lesere å til å delta interaktivt i dine utsendelser. Jo mer interaktive de er, jo mer kommer utsendelsen til å tolkes som av kvalitet. Ulike forlokkende bilde- og tekstlenker pleier å gjøre susen for å øke utsendelsens interaktive muligheter.

2. Bli lagt til som betrodd avsender

Dette er blitt mer og mer viktig. Dersom mottakeren legger deg til på sin liste over betrodde avsendere, blir dine bilder vist automatisk. Dessuten slipper du å havne i en mindre attraktiv innboks. Så hvorfor oppmuntrer du ikke leserne dine til å legge deg til? Og når de holder på, be dem å stjernemerke/markere deg som mer interessant – dersom de synes du fortjener det, vel å merke.

3. Gi dine første meldinger ekstra mye krutt

Det gjelder uansett om du er en ny eller en etablert aktør. Selvsagt er det enklere om du tilhører sistnevnte kategori. Allerede fra starten må utsendelsene dine ha høy standard og vikelig vinne mottakerens gunst. Gjør de ikke det, så havner du raskt i en eller annen diffus og selvtømmende innboks som aldri gås igjennom. Lykkes du derimot med å skape et tillitsforhold til mottakeren, kan du få et enda større forsprang enn tidligere. Dersom du for eksempel driver en virksomhet som selger ting og tang til innredning og dine utsendelser inneholder innredningstips – tenk da hvilken fordel det ville være å havne i mottakerens spesialtilpassede innboks for hjeminnredning. Kanskje blir du lest oftere og lengre?

Hvilke konklusjoner kan vi trekke?

Det er en risiko for at meldingene dine havner i en separat innboks som ikke åpnes ofte. Men det er også en mulighet for at meldingene dine havner i en innboks som kan få enda mer oppmerksomhet enn den vanlige. Så lenge det du sender ut er av høy kvalitet, vil ingenting drastisk skje. Du kan til og med skyve dine konkurrenter ut i kulden. Sky ikke de nye filterne, men se på dem som en mulighet til å få mer oppmerksomhet og mer tid hos abonnentene.