De viktigste trendene for e-postdesign hittil i 2016

Av Velina Parapanova

2016-05-18

APSIS Email Design 2016

E-postdesign er som iskrem: Den har mange ulike smaker. Minimalisme, fargerikt, bildefokus eller tekstfokus. Og akkurat som å ankomme en iskremdisk, så føles det litt overveldende å se så mange forskjellige typer e-postdesign. Dette er grunnen til at vi har samlet kremen av design for deg! Hver av disse 10 e-postdesignene er en mulighet for deg til å glede kundene dine, enten det gjelder andre bedrifter eller kunder, salg av sandaler eller salg av programvare. Velkommen! Vårt virtuelle bibliotek med e-postdesign venter på deg!


Kort-design finnes overalt

Den globale populariteten til Pinterest har tiltrukket seg mange e-postdesignere på grunn av sitt kort-design, noe som har blitt Pinterest sitt varemerke. Og selv om vi i dag bare ser en type "klassisk" kort-design, vil denne utvikles i hurtig tempo fremover. Videre vil dette også lede til et enda bredere publikum via Facebook og Twitter. Alt dette gjør at nyhetsbrevene som er designet med kort-design virker både relevante og innovative – hvilket er en ideell kombinasjon.

APSIS Email Design 2016: card design

”Less is more” - En minimalistisk stil

Minimalisme er én av bare noen få designtrender som aldri går ut på dato. Den enkle stilen gjør det lettvint å legge til mange andre stiler og trender, og det er flere fordeler med dette: Det er klassisk og det fungerer med (og fremhever) mange typer innhold. Når det gjelder e-post, er det fokus på luft, enkelhet og pen  typografi som gjør at flere abonnerer og viser interesse. Og i 2016? Minimalisme fortsetter å erobre nettsider, apper og print, så vel som nyhetsbrev.

APSIS Email Design 2016: simple design

 

 

Hva synes e-postdesignerne om disse trendene? Les dette intervjuet for å finne det ut!

Si mer med bilder

Synet vårt er den sterkeste sansen vi har. Det gir mening at flotte høyoppløste bilder er en av de kjappeste måtene å tiltrekke en abonnents oppmerksomhet på. En vanlig layout vi ser på dagens nyhetsbrev, er et stort, flott bilde over scrollen, etterfulgt av sikk-sakk-seksjoner eller kortbaserte deler. Dette er en god match, siden disse bildene fungerer godt på mobiler, og de også er en frisk kontrast til både de hvite sidene og den minimale designen. Hold deg imidlertid unna masseproduserte bilder eller kommersielle bilder du finner på nettet, og invester heller i noen kvalitative, egne bilder eller illustrasjoner.

APSIS Email Design 2016: NEW image-based design

 

Vi introduserer "Flat Design 2.0"

Enkelheten av flat design gjør at kontaktflaten blir mye mer intuitiv for de besøkende, og dette visste vi allerede i 2015. Men nå og i nær fremtid vil flat design utvikle og utvide seg til noe designere kaller "Flat 2.0", som er en balanse mellom helt flat design og kunstdesign. I praksis vil dette bety at e-postdesignere fortsatt vil ha det "flatt", men de vil også bruke subtile skygger, uthevinger og flere lag for å skape dybde i nyhetsbrevene sine. En god grunn til å kalle 2016 ”Året for nesten-flat design”!

APSIS Email Design 2016: flat design

Gå for firkantet, men tenk utenfor boksen!

Geometriske former og mønstre i nyhetsbrev er allerede på plass i mange utsendelser, og i 2016 vil denne trenden bare bli sterkere. Hva er det beste med dette? Du kan bruke det på uendelige mange måter: individuelle grafiske elementer, bakgrunnsbilder, illustrative teknikker og alt annet en ambisiøs e-postdesigner kan tenke seg.

APSIS Email Design 2016: shape

Responsiv design er helt avgjørende 

Alle vet at en responsiv nettside ikke er et valg lenger, det er helt avgjørende. Mobilen har offisielt tatt over for dataen for veldig mange personer. Dette betyr at e-postdesignere må tilpasse designet sitt til det mobile miljøet, ellers risikerer designen deres å bli ødelagt når innholdet leses på smarttelefonen. Husk: Responsiv design betyr perfekt brukervennlighet på en mindre skjerm, deriblant optimaliserte bilder, store CTA´er og lesbar tekststørrelse, passelig mengde innhold. 

APSIS Email Design 2016: responsive design

Oppdag våre favoritt-tips og -triks for mobildesign her.

Ingen behov for spesialfonter

I 2016 blir sans-serif en soleklar favoritt, blant annet fordi den er enkel å lese i en flat design. Den økende betydningen av lesbar tekst, med unntak av firmalogoer, betyr også at enkle og fine fonter tar over for skreddersydd typografi, og dette skaper et enkelt og lesbart innhold i e-poster. Fontstørrelsen vil også øke for å få oppmerksomheten til de som leser den, i tillegg til å gjøre innholdet lesbart på mobile enheter, som nevnt over.

APSIS Email Design 2016: typography

 

Piff opp med GIF´er

Vi har nevnt GIF´en før, og hvordan den piffer opp e-postutsendelser. I 2016 gjør vi oss klare til å tenke utenfor GIF-boksen. E-postdesignere tar det et steg  videre og legger til store GIF-looper til nyhetsbrevene sine. De okkuperer dermed en stor del av e-posten, slik at abonnentene tenker "wow"! E-postmarkedsføring har aldri vært så underholdende som nå!

APSIS Email Design 2016: GIFs

Har du spørsmål angående GIF´er? Ta en titt på vår ”E-postdesign spørsmål & svar”  for å se om vi allerede har besvart dem! 

Om du er i tvil, legg til litt farge

Istedenfor fargesprakende visuelle elementer, kommer nyhetsbrevene i 2016 til å bruke dynamiske farger for å fremheve et budskap. Siden eksisterende fargekontraster fungerer godt sammen, blir en fargeklatt her og der en rask og enkel måte for e-postdesignerne å piffe opp e-postene sine på. Det virker også som om e-postdesignerne i 2016 kommer til å gå tilbake til standardpaletten i 2016: lyst, 80-tallspasteller med skarpe kontrastfarger. APSIS Email Design 2016: colour blocking

 

 

Stå frem i mengden

Den største utfordringen for e-postdesignere er å skape noe som virkelig gir oppmerksomhet slik at abonnentene får det med seg. Dette betyr at den beste regelen av og til er å bryte alle regler, noe vi bør se mye av i 2016. Nye kombinasjoner av bilder og illustrasjoner som leker med dimensjonene eller ødelegger dem totalt, er alltid metoder for å gjøre et inntrykk. Mulighetene er endeløse – lykke til!

APSIS Email Design 2016: stand out

Ser du etter mer inspirasjon til e-postdesign? Ta en titt på vårt eget APSIS Galleri for å se hva kundene våre har gjort i det siste! Eller enda bedre: Ta kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg med å realisere drømmene dine om et friskt e-postdesign!

Denne artikkelen ble satt sammen av kjærlighet av alle våre fantastiske APSIS e-postdesignere, og vi er veldig stolte av dem! Få et innblikk i hva de jobber med her.