Customer Data Platform: funksjoner og fordeler

Av Sarah Chase

2018-09-10

Har du hørt snakk om begrepet customer data platform (CDP)? Sjansen er til stede om du er en digital markedsfører som liker data. Men hva betyr CDP egentlig? Og hva består den lovede magien av? La oss bryte ned de grunnleggende funksjonene og fordelene.

Hva er en customer data platform?

En Customer data platform, eller CDP, er et system som gir markedsførere muligheten til å samle inn, kontrollere og reagere på kundedata fra separate datakilder.

Selv om behovet for å kontrollere data om kundene øker, er det få markedsavdelinger som har et system som integrerer deres kanaler og datakilder. Men nå begynner teknikken å komme visjonen i møte med et system som kan vise all data om en spesifikk kunde samlet på ett sted.

Den raske, tekniske utviklingen gjør at CDP er på vei til å gå fra en utopisk drøm til virkelighet. Men før vi fortsetter, bør vi forklare hva en CDP er og hvordan den fungerer.

Kjært barn har mange navn. Eller ja, mange definisjoner. CDP-guruen og gründeren av CDP Institute, David Raab, bruker følgende definisjon:

“A Customer Data Platform is a packaged system that creates a persistent, unified customer database accessible by other systems.”

Med andre ord  er en CDP en pakkeløsning som samler inn og sammenligner data fra flere kilder. Sluttresultatet er en oversikt over hver eneste person, en såkalt Single Customer View –  som oppdateres hver gang kunden har en interaksjon med ditt foretak.

I en CDP kan den dataen du samler inn, analyseres og benyttes for å berike andre systemer, som for eksempel marketing automation, sosiale medier, e-post, SMS og kassesystem.

Men hvorfor er det så viktig å samle data fra flere kanaler inn i ett system? Jo, fordi det er utrolig komplisert å få kundeinnsikt når dine data ligger spredd utover flere kanaler.

Marketing model without CDP

Å finne riktig informasjon er litt som å lete etter en nål i en høystakk. En CDP fungerer som en stor magnet som suger opp "nålen".  Slik finner du raskt de viktigste dataene og får sortert vekk irrelevant informasjon.

Illustration of data collection through a CDP

Resultatet blir at du får et samlet bilde av hver kunde, samtidig som du kan være sikker på at dine data holder høy kvalitet. Dette er en forutsetning for å møte de høye kravene som stilles fra kundene.

Kravet til en sømløs kundeopplevelse

Til syvende og sist handler markedsføring om én ting: å tilby en relevant og personlig tilpasset kundeopplevelse som strekker seg over alle kontaktflater.

Dagens forbrukere forventer at foretak kjenner til deres behov:

87 % av alle spurte briter forventer at varemerket kan levere kommunikasjon med personlig relevans. Dessuten viser kun 45 % av de samme spurte lojalitet mot foretak som viser at de forstår seg på den enkelte kundes unike preferanser.

Kundenes krav kan høres urimelige ut. Men om du setter data og kundeinnsikt først, kan du forvandle disse kravene til en konkurransefordel.

Men, du kan ikke skape en enhetlig kundeopplevelse om du mangler overblikket. Her kommer den virkelige fordelen av en CDP til syne.

CDP og Single Customer View

En CDP er en skattekiste fullstappet med innsikt som baner vei mot personlig og relevant markedsføring. Gjennom  kontinuerlig innsamling og sammenligning av data kan du forstå nøyaktig hva kunden vil ha, og når den vil ha det.

Man on street with icons of channels and touchpoints


Dette er mulig ettersom en CDP samler demografisk data, kjøpsadferd, aktivitet på nettet og offline-data på en plattform.

Kort fortalt fungerer  CDP slik:

  1. Data kommer automatisk inn på plattformen 
  2. Din CDP standardiserer og analyserer data 
  3. Data sorteres og legges i riktig kundeprofil

En CDP flytter altså ikke data fra ett sted til et annet – det er snarere en dynamisk plattform som samler, sammenligner og kobler data til kundeprofiler.

 

Vurderer du å integrere dine datakilder? Les hva markedssjefene selv mener om å implementere datadrevet markedsføring.