Content marketing del 2

Av APSIS

2015-03-05

 Slik oppnår du bedre resultat ved hjelp av e-post og sosiale medier

I dag ser vi en ny start for content marketing som i stor grad er et resultat av fremveksten av nye markedsføringskanaler på nettet, kanaler der redaksjonelt materiale kan lages, publiseres og deles. Men hvordan passer e-post inn i din satsing på content marketing?

For det første kreves det mer enn bare godt redaksjonelt materiale for å lykkes med content marketing. Du må også nå ut med materialet til riktig målgruppe. E-post er en utmerket måte å komme i kontakt med mennesker på. Du kan fortelle om aktiviteter du planlegger eller artikler som du har skrevet, du kan legge til lenker til filmer, oppmuntre til lesing av rapporter og mye mer.

Men et viktig spørsmål er om e-post passer for content marketing. Er ikke e-post egentlig best å bruke til raske tilbud som mottakeren skal reagere på direkte?

Nei, nøkkelen til en vellykket e-postmarkedsføring er å sende noe som er av verdi for abonnentene dine. Og det finnes en grense for hvor verdifulle tilbud og kjøperåd kan være i lengden. Når alt kommer til alt, er det mange som ganske enkelt ikke trenger eller ønsker å kjøpe noe AKKURAT NÅ.

Innhold av verdi har stor betydning:

  • Relevant informasjon engasjerer abonnenter. Det styrker tilliten til deg og fører til en økning i interessen for ALLE brevene dine.
  • Du kan sende nyhetsbrev selv om du ikke har noe nytt tilbud eller et nytt produkt på det aktuelle tidspunktet.
  • Det gjør at du fremstår som ekspert på området, den man henvender seg til for å be om hjelp og råd, og dette øker tilliten og lojaliteten (samme konsept som i et B2B-nyhetsbrev).
  • Det gjør at du skiller deg ut fra andre i en allerede økt konkurransesituasjon.
  • Abonnentene dine får noe de kan dele på sine sosiale nettverk. Delingen øker rekkevidden på nyhetsbrevene dine og lokker til seg nye abonnenter.

Du kan lage innhold med hjelp fra e-post

E-post kan være mer enn en kanal for å sende brev. Det kan hjelpe deg med en av de største utfordringene når det gjelder content marketing: å produsere godt, redaksjonelt innhold. Du kan bruke e-post for å oppfordre leserne til å hjelpe deg med materiale, eller for å gi deg oppslag som hjelper deg å planlegge bedre.

Et byggevarehus skal kunne bruke e-post for å:

  • Oppfordre abonnenter til å sende inn sine beste gjør-det-selv-tips til et nyhetsbrev med fokus på "Lesernes beste tips"
  • Samle inn spørsmål til en artikkel med butikkens fliseekspert
  • Tipse om en konkurranse på Facebook der kunder kan sende inn sine morsomste gjør-det-selv-bilder (som senere blir publisert i et nyhetsbrev)
  • Foreta en undersøkelse der leserne blir spurt om hvilke planer de har for sommeren, slik at man kan planlegge hva man skal skrive om da
  • Sende brev etter et innkjøp der man ber kunden om å vurdere produktet på nettstedet – denne typen vurderinger fungerer utmerket i mer salgsrettede e-postkampanjer.

En bedrift som lager regnskapsprogram skal kunne bruke e-post for å:

  • Spørre sine lesere om de største utfordringene de har, publisere resultatet som en pressemelding, og bruke svaret som grunnlag for fremtidige rapporter
  • Lage reklame for en kommende chat på Twitter med bedriftens skatteekspert
  • Oppfordre leserne til å sende inn historier om uvanlige fradrag for å få en morsom artikkel om emnet
  • Spørre hva leserne synes om regjeringens siste skatteutspill

Alle disse punktene øker lesernes engasjement og kan bety mye for avsenderens varemerke. Aktivitetene skaper også underholdning, kreativt og verdifullt innhold som kan brukes i kommende nyhetsbrev.

E-post sammen med sosiale medier

E-postens rolle styrkes når den brukes sammen med sosiale medier. Det blir et sterkt samspill som fører til en produksjon og strøm av viktig materiale som når ut til et stort publikum på en rekke steder.

E-post kan også skape sosial aktivitet på mange måter. Du kan for eksempel:

  • Oppfordre abonnentene til å dele innhold fra nyhetsbrev på sine sosiale nettverk og opprette diskusjoner på nettet om varemerket ditt, produktene og tjenestene dine eller relevante spørsmål
  • Invitere lesere med på å diskutere innholdet i nyhetsbrevet på forumet ditt, Facebook-siden eller lignende – tipse om blogginnlegg eller filmer på YouTube og oppfordre til kommentarer
  • Reklamere for aktiviteter på sosiale medier, som en chat på Twitter eller en konkurranse på Facebook

Mye av det dine lesere lager kan senere benyttes i nyhetsbrevene dine, forutsatt at du har tillatelse til det, selvfølgelig.

En annen brukbar strategi er å overvåke når varemerket ditt, produktene og tjenestene dine nevnes på sosiale medier. Informasjonen kan brukes som en markedsføringsundersøkelse for fremtidige nyhetsbrev. Akkurat som ved mer formelle vurderinger, kan alle positive kommentarer (som en Tweet) brukes til å styrke produktsidene dine på nettet og nyhetsbrevene.


Som avslutning på artikkelserien vår om content marketing, vil vi vise en fiktiv studie der en bedrift integrerer e-post og sosiale medier i sin satsing på content marketing.