Black Friday 2018 infograf: Statistikken du trenger for å maksimere salgstallene dine

Av Sarah Chase

2018-10-23

Den største forbrukerfesten er rett rundt hjørnet…

Frem til og med 23. november sitter kunder på kanten av stolen og e-forhandlere med hjertet i halsen før årets store handelshøytid: Black Friday. Men hvordan kan du skape best mulige forutsetninger for å oppnå fantastiske salgstall? Jeg veileder deg gjennom jungelen med en enkel og oversiktlig infograf og en forklarende tekst.

Ta en god kopp kaffe, len deg tilbake og nyt!

Infograf

BLACK FRIDAY INFOGRAF

Black Friday blir Black Week

Konseptet og betydningen bak Black Friday har har mistet fotfestet. Handelshøytiden som en gang var en dagsfest med storslagne tilbud har nå blitt til en ukeskavalkade.

Hvorfor? Det finnes flere årsaker enn hva som kan regnes ut på fingrer og tær. Men de vanligste er å sparke i gang med et tidligere salg for VIP-kunder, å være først ute blant tilbudssøkende kunder eller ganske enkelt for å skvise ut maksimal gevinst.

Vil du ha flere tips for å skape en heidundrende Black Friday? Les følgende blogginnlegg!

Hvilken dag og tid gir best resultat?

Når, hvor og hvordan… Som markedsfører har man hodet fullt av ulike parametre, faktorer og fallgroper som kan påvirke gjennomslaget under Black Friday.

Trenger du veiledning? Vi har klart å beregne hvilken dag og tid som ga best resultat i 2017 ved å analysere 92 millioner e-postmeldinger som ble sendt gjennom våre servere.

Tallene våre viser at mengden utsendelser var svært lavt på tirsdag, etterfulgt av en stadig oppgang og til slutt et lite overraskende høydepunkt på fredag.

Men…

Det finnes et slags gjensidig forhold mellom overfylte innbokser, åpningsfrekvens og klikkfrekvens. Selv om åpningsfrekvensen var høyest på tirsdag, så fikk våre kunder i gjennomsnitt størst gjennomslag på sine utsendelser på onsdag med en klikkfrekvens på 25%.

Til tross for at engasjementet per utsendelse har en tendens til å stagnere på torsdag og fredag, så er det viktig å fange opp shoppere som vil gjøre noen kupp i ellevte time. Det optimale tidspunktet for utsendelser? Slå til mellom 08:00-09:00 og 20:00-21:00, når kundene pendler eller har fått sine små til å krype til køys.


Vil du ha helhetsbildet? Vi har samlet vår statistikk her!

Black Friday vokser i Norden

Black Friday har sitt utspring i USA, der kundene sitter som tente lys under thanksgivingmiddagen og venter på salget som setter i gang morgenen etterpå.

Men nasjonale forbruksvaner forandres fordi e-handelen flyttes fra lokalt på liten skala til globalt og grensesprengende.

Som en følge har den amerikanske høytiden, handlehysteriet og jakten på julegavekupp forårsaket en massiv økning i Black Friday-salget. Faktum er at salgstallene for Sverige har økt fra 370 millioner euro i 2016 til 525 millioner euro i 2017.

Oversvømte pakkedistribusjonssentre

Hvis du bestile en pakke på Black Friday i 2017 så husker du kanskje at du ble oppfordret til å hente pakken din så fort som mulig. Og med god grunn...

Under Black Friday i 2017 ble hele 719.000 pakker sendt gjennom Postnord i Sverige. Faktisk var tallene så høye og uventede at pakkedistribusjonssentrene bokstavelig talt ble oversvømt av post og pakker.

Mobilen tar teten, men dataen drar i land premien

Mobiltelefonene begynner å bli en vesentlig del av handleopplevelsen. Nordisk m-handel (mobil handel) økte fra 16% i 2016 til 26% i 2017. Dessuten tok mobiltelefonen førsteplassen når det gjelder å drive trafikk på Black Friday, ifølge MarTech Today.

Men, selv om m-handel har et tydelig bruksområde så er ikke det mobile formatet ideelt for dyptgående undersøkelser... Derfor er det vanlig at kunder begynner sin reise på mobilen før de avslutter kjøpet på dataen. Dette er en trend som opprettholdes også på Black Friday.

Vår e-handelsguru skrev et helt innlegg om viktigheten av å tilpasse din e-handel og markedsføringsinnsatser til mobil. For å få opp temperaturen ytterligere viser til og med data fra Black Friday at flere kjøpere benytter mobiltelefonen som en del av kjøpsprosessen.

black friday 2018


Konklusjonen? Hvis du vil maksimere sjansen for at kundens reise begynner og slutter med deg, så er det viktig at du skaper en smidig vei mellom mobil og data gjennom for eksempel SMS, retargeting eller kundeprofiler.

Kunder tenker omnikanalt

Det snakkes mye om separate kanaler. Men selv om mobilens rolle i e-handelen stadig vokser, så er faktisk sannheten at vi bør skifte fokus fra individuelle kanaler til et samspill mellom flere kanaler.

En undersøkelse utført av Postnord, Svensk Digital Handel og HUI Research viser for eksempel at kunder kontinuerlig hopper mellom kanaler underveis i reisen mot et kjøp.

Black friday omnikanal


Dette betyr at du, som e-forhandler, ikke bør kategorisere og isolere dine markedsføringsaktiviteter til enten på internett eller ikke. Du bør heller skape et samspill mellom dem hvis du vil imøtekomme kundenes behov. Det er tross alt kjernen i din fremgang.

Vil du vite mer om hvordan du kan implementere en omnikanalstrategi? Vi har laget innhold som bygger på det teoretiske såvel som det praktiske aspektet. Velg en av dem – eller begge!