APSIS lynrunde: leveringsgrad

Av APSIS

2016-02-12

I vår nye serie med miniintervjuer ba vi vår ekspert på leveringsgrad, Johan Karlsson, om å fortelle litt om hvilke feil som begås når det gjelder leveringsgrad, samt litt om truslene for e-post i fremtiden. Han var glad for å kunne bidra.

APSIS Lightning rounds - fast as the wind!

 

Hvorfor liker du å jobbe med leveringsgrad?

Det føles veldig godt å ha mulighet til å hjelpe våre kunder, og siden leveringsgrad fortsatt er et lite debattert tema, er det alltid mye å ta tak i. Ofte er det også utfordrende å overtale kunder til å endre metoder og begynne å gjøre den digitale markedsføringen skikkelig, selv når varsellampene blinker. Så jeg forsøker å lære opp kundene, og vi har en målsetning om at ingen skal ha behov for å kontakte oss.

Hva er den vanligste feilen e-postmarkedsførere gjør?


De fleste sakene som havner hos meg og mine kollegaer, er relativt alvorlige - f.eks. at kunder bruker falske lister til sine utsendelser. Jeg vil si at det vanligste problemet er dårlig listekvalitet, og kvaliteten synker gjerne etter hvert som følge av dårlig vedlikehold eller en rask og ukritisk innmeldingsprosess. Eksempler på dette kan være en konkurranse, den berømte skålen med visittkort på en messe eller en "tvungen" innmelding ved å akseptere vilkår når man handler fra en nettbutikk (for å få noe tilbake). Du kan samle gamle adresser på en god måte, men hvis du ikke vedlikeholder dem skikkelig (ved å håndtere og følge opp avvisninger, inaktivitet osv.), blir listene ganske raskt forringet. Særlig i B2B-markedet, der folk har en tendens til å skifte adresse oftere. En god tommelfingerregel er ikke å bruke lister av ukjent opprinnelse eller som er eldre enn ett år.

 (Jeg kommer til å snakke mer om dette på webinaret mitt, hvis du ønsker mer informasjon!)

Tror du at trusler som spam vil bli et økende fenomen i fremtiden?

Etter hvert som trenden med digitale meldinger øker, vil også mengden med uønskede meldinger øke, men jeg tror vi vil se at disse "truslene" endrer seg etter hvert som plattformene utvikler seg. For eksempel har implementeringen av IPv6 allerede skutt fart. Og fordi mange spamfiltre i dag fortsatt er avhengige av IP-omdømmet til en avsenders e-postserver, vil den relativt "ubegrensede" kilden til IPv6 IP-adresser utfordre den nåværende spamfiltreringsprosessen. Jeg tror dessuten at avsendernes omdømme vil bli enda sterkere knyttet til den faktiske avsenderen, på bakgrunn av overskriftene og innholdet i e-posten som blir sendt. Noe som innebærer at du som avsender ikke vil kunne kutte svinger ved hjelp av falske utsendelser (f.eks. til prospekter som ikke har registrert seg) fra én leverandør av nettjenester og ekte utsendelser (samtykkebasert kommunikasjon) fra en annen leverandør, ettersom du vil bli regnet som én avsender med et samlet omdømme uavhengig av plattformleverandør. Jeg vil også si at selv om antall uønskede e-poster vil øke i fremtiden, vil ikke mottakerne merke det noe særlig mer enn i dag, nettopp fordi spamfiltreringsprosessene blir stadig bedre. For e-postmarkedsførerne vil det imidlertid også bety at det blir langt vanskeligere å komme seg forbi filtrene – om du da ikke sender relevant innhold til mottakere som faktisk ønsker det.

APSIS Deliverability Expert Johan Karlsson

Johan Karlsson er ekspert på leveringsgrad i APSIS. 

Ønsker du å vite mer om leveringsgrad? Meld deg på Johans kommende GRATIS-webinar, så får du enda mer nyttig informasjon om leveringsgrad og hvordan du kan forbedre denne.