Apsis labs tester: E-post med fleksibelt innhold

Av APSIS

2013-10-22

Før seminaret Email Marketing Evolved i september, fikk vi muligheten til å teste hva som kan oppnås med CSS-teknik. Det viste seg at det fantes flere muligheter enn vi trodde fra starten av.

css3-i-epost-2.png

Noe av det vi festet oss ved, var muligheten med å bruke CSS til å gi mottakerne muligheten til å veksle mellom ulike versjoner av innhold i en og samme e-post. For eksempel ved å bruke en variant av en radioknapp der man veksler mellom to språkversjoner eller innhold for menn eller kvinner i samme e-post. Teknikken er spennende, og vi er overbevist om at det finnes flere bedrifter som kan finne smarte sammenhenger å bruke den i. Begrensningen er at det i nåværende stund først og fremst er Apples e-postklienter som støtter denne måten å arbeide på.

css3-i-e-post-3.png

Teknisk sett fungerer det slik at når man klikker på en radioknapp i en e-post, anroper knappen en CSS, som i sin tur påvirker mer enn selve knappen. Som en bonus kan det registreres hvilke mottakere som klikket (gjennom å se hvem som lastet sin CSS) og dermed oppdatere interesseprofilene basert på de valgene som er tatt. Mulighetene er mange, men teknikken er kanskje litt for ny til å kunne brukes til store mottakerlister. Vi kan håpe at GMail eller noen versjoner av Outlook innfører støtte for dette. Da kan det bli svært interessant

Har du selv noen eksempler på teknikk der du tøyer grensene for hva e-post kan gjøre?

Hvis du har det, må du gjerne tipse oss: anders.frankel@apsis.com