9 skumle moteord innen digital markedsføring

Av Sarah Chase

2019-10-10

Halloween nærmer seg med stormskritt, og den ellers så spennende digitale markedsføringsverdenen er blitt infisert av mote(m)ord. Moteord med potensial til å dra med seg hele markedsføringsstrategien ned i avgrunnen.

AAAAAH!

Men la oss krype lenger inn under huden på ni skumle moteord og misforståelser innen digital markedsføring.

 

 

Big Data

Innad i markedsføringsbransjen blir uttrykket “big data” kastet rundt som et kjøttstykke blant sultne ulver. Men hva er egentlig big data?

Det er størrelse, variasjon og hastighet som skiller big data fra “vanlig” data. Kort fortalt er dette store mengder data (samlet fra flere enheter) som brukes for å lese mønstre i interaksjoner og i menneskelig atferd.

 

 

Men selv om big data er en enorm ressurs, vil ikke størrelsen alene ta deg særlig langt… Fordi:

“Big data blir bare en ressurs hvis du vet hvilke spørsmål å stille.”

Å sette kunden i fokus

Du har hørt det. Du har sett det. Og for å være ærlig har jeg selv skrevet det flere ganger enn jeg kan telle på mine blodige fingre og tær.

Begrepet er ikke på listen fordi det er grusomt. Tvert imot. Det er et sterkt uttrykk med positive konnotasjoner. Måten du handler på, bør basere seg på innsamlede data – og når det gjelder dine markedsføringsaktiviteter, bør disse være grunnet i dine kunders ønsker og behov.

Og det er det som er så skummelt: At et tydelig kundefokus anses som noe ekstraordinært, når det burde være en selvfølge.

Automatisert markedsføring

Ble du litt skremt av å se dette moteordet på listen? Frykt ikke! Automatisert markedsføring har feilaktig fått rollen som et vilt uhyre som bare kan temmes av de sterkeste og mektigste markedsførerne.

 

Men du trenger ikke være markedsføringens Viktor Frankenstein for å vekke automatiseringsprosessen til live. Det er snarere en skalerbar og tilpasningsdyktig løsning som passer for alle – både de levende og de døde.

Automatisering kan være så enkelt som å bruke atferdstriggere for å sende en bekreftelsesmail når noen melder seg på nyhetsbrevet. Eller det kan innebære mer komplekse flyt for digitale vindusshoppere. Så ingen grunn til å la seg skremme så lett.

Vil du vite hva du trenger for å komme i gang? Les mer her!

Omnikanal

Omnikanal er en strategi du bør implementere. Jeg vil til og med påstå at det er nødvendig – i hvert fall hvis du ønsker at bedriften skal komme levende ut på andre siden. Og det gjelder særlig nå som kundenes krav og atferdsmønstre stadig endres.

Men…

Det er ikke uvanlig at multikanal og omnikanal brukes som synonymer for hverandre. Men de er ikke så like som man skulle tro…

Omnikanal er en strategi der data kobles automatisk mellom kanaler og enheter. Det beste med denne typen strategi, er at den muliggjør ny innsikt som lar deg trollbinde kundene og kartlegge deres smertegrenser. Det kan gjøre litt vondt der og da, men til slutt vil du ende opp med en sømløs kundeopplevelse.

I en multikanalstrategi bruker du enkelt og greit flere kanaler for å nå ditt publikum. Men dette innebærer ikke nødvendigvis at du får et enhetlig syn på kundeopplevelsen.

Vil du vite mer om forskjellen mellom multikanal og omnikanal? Les mer her!

Viralt innhold eller viral markedsføring

Den virale strategien nådde toppen da viralt innhold gikk såpass viralt at viral markedsføring ble et fenomen. Men selv om viralt innhold kan være fortryllende, kan det fort lure deg i feil retning…

Det er vanskelig å konkurrere med lett fordøyelig innhold som dansende hunder, friterte Oreo-kjeks og så videre. Men det skal du heller ikke gjøre. 

 

 

Digital markedsføring handler ikke først og fremst om å være morsom der og da. Men det er jo nettopp det viralt innhold er: Kvantitativ rekkevidde – ikke-kvalitative konverteringer. Og enda viktigere: Viralt innhold kan kanskje forhekse deg en liten stund, men det skaper ikke tillit.

“DU VIL IKKE TRO…!”

Det stemmer: Clickbait.

Det virale innholdets halvbror og Satans avkom. Du har sett dem og sikkert klikket på mange. Det har i hvert fall jeg gjort, og disse overskriftene har dratt meg dypere og dypere ned i mørket. Okay, kanskje litt dramatisk, men du skjønner poenget!

Strategien er ofte fengslende. Den fokuserer nemlig på nervepirrende overskrifter som er spesialdesignet for å fange oppmerksomheten din – med mål om å lede deg inn på en merkelig side med intetsigende innhold.

Men sannsynligvis forlater du siden før noen rekker å rope “VARULV!”. Og det nettopp det clickbait handler om – sjelløst innhold. Det klarer rett og slett ikke å levere det overskriften lover.

Emma Svalin, APSIS’ egen CEO, sa i et intervju at det finnes en egen plass i helvete for clickbaits:

“Jeg hater dem, de må vekk. Det er utrolig irriterende å måtte se alle disse overskriftene som sier at ‘du vil ikke tro hva som skjer!!!’ Vi må slutte å klikke. De må vekk.”

Influencer Marketing

Folk ser ut til å ha et elsk/hat-forhold til influencer marketing. Mange har hoppet på toget, mens andre føler mer sånn her:

For noen bedrifter er influencer marketing selve levebrødet. Et eksempel er sminkeprodusenten Anastasia Beverly Hills som gikk fra null til hundre på kun ett år ved hjelp av influencer marketing.

Men influencer marketing reiser også noen spørsmål: Er det ekte vare, eller handler det først og fremst om å tjene penger? Skepsisen vokser, troverdigheten synker og det er vanskelig å si om kundene kommer til å henge seg på – eller falle av.

Problemet er at selv om begrepet har vokst frem og blitt trendy de siste årene, er det egentlig bare en gammel strategi i ny drakt. Om vi ser bort fra sosiale medier handler influencer marketing i bunn og grunn om engasjement fra en tredjepart.

Kunstig intelligens er ikke Skynet

Robetene er her, og de tar over hele markedsføringssfæren!!!

 

Neida!

Selv om kunstig intelligens høres litt skummelt ut, er ikke virkelighetens AI veldig sci-fi-aktig. Det handler snarere om avanserte algoritmer som analyserer og beregner store mengder data for å guide deg mot en intelligent og velbegrunnet beslutning.

Alle disse forkortelsene…

Vi følger Dante inn i helvetes niende sirkel der vi finner ondskapen selv – forkortelsene. Det er ingen tvil om at markedsføringsfeltet hjemsøkes av denne smittsomme pesten. CEM, SoMe, CTP, AIDA, ASMR…

 

Forkortelser har blitt en del av bransjesjargongen. Men for nyansatte og uinnvidde høres det mer ut som røverspråk. Bare prøv å google ASMR, så forstår du kanskje problemet…

Slibrige akronymer påvirker også organisasjonen din internt. Det finnes termer som markedsførere bør kjenne til, og det finnes termer du ikke trenger å kunne. Og det samme gjelder for menneskene i de andre avdelingene.

Om du vil skape en markedsavdeling med full transparens, må du begrave forkortelsene og bruke et språk som fremmer samarbeid og skaper enhetlig forståelse.

+1: Horrible e-postutsendelser

Dette er strengt tatt ikke et moteord. Men å lese en halvhjertet e-post med dårlig koding og design er som å være i helvetet. Det fører ikke bare til at dine abonnenter sannsynligvis melder seg av, men også at du går glipp av inntekt.

 

Heldigvis har våre kreative e-postdesignere testet en mengde nettlesere og enheter for å forsikre seg om at dine e-poster holder topp standard. Og tro det eller ei, de har nettopp laget maler og bildepakker du kan bruke til å lage flotte Halloween-kampanjer. Last dem ned her!

Mote(m)ordene oppsummert…

Den digitale markedsføringsverdenen er full av moteord som gir folk frysninger. Men selv om flere av dem kan føre deg ut på farlige veier, har de dukket opp av en grunn. Alle moteord er ikke farlige. Det handler bare om å bruke dem riktig og ikke la seg forhekse av deres falske løfter.

 

Vil du ut av moteordmarerittet og vekke kundene dine fra de døde? Sjekk ut APSIS One!