8 tips for å vinne oppmerksomheten til millennials og generasjon Z

Av Sarah Chase

2019-04-18

Merkevaren din defineres av opplevelsene du leverer. Hvordan kan du vinne de yngre generasjonenes hjerter og lommebøker? La oss utforske kjøpsmønsterene deres – og forstå hvordan markedsførere kan oppfylle de tøffe digitale kravene deres.

Hvordan kan kunnskap om generasjoner hjelpe digitale markedsførere?

Når vi prater om generasjonsskiller, er det først og fremst unike forventninger, atferd og verdier som skapes i ulike sosio-politiske kulturer som diskuteres. For markedsførere kan disse attributtene brukes som et utgangspunkt i utformingen av kampanjer.

Det skal allikevel innrømmes at de demografiske og psykografiske variablene er generaliseringer. Men før du har muligheten til å skape et helhetlig bilde over hver kunde – for eksempel ved hjelp av kundeprofiler – kan egenskapene brukes som et godt utgangspunkt i reisen mot maksimal relevans.

Slik får du oppmerksomheten til millennials og generasjon Z

Det første steget i et kundeforhold er å skape en bevissthet om merket ditt, og få personen til å ta det første skrittet i kundereisen. Men før vi tar et dypdykk i detaljene – la oss introdusere generasjonene som presenteres i dette innlegget:

  • Generasjon Y, “millennials” (1980-1995) er de nye voksne, og den mest kjøpesterke demografiske gruppen. De er født i økonomisk velstand, men med en økonomisk krise i bagasjen er de bærekraftige konsumenter – både i hjertet og lommeboken. De er mobile, har tekniske skills og er selektive. De har en tendens til å kjøpe (tilrettelagte) opplevelser fremfor varer.
     
  • Gen Z (1996-2010) er den første generasjonen av såkalte digital natives. De har fått internett, mobilnett og sosiale medier inn med morsmelka og er vant til å ha all verdens informasjon tilgjengelig i lomma. Det har gjort dem til kommunikative sannhetssøkere som konsumerer autentiske opplevelser og varer som stemmer overens med deres egne verdier.

1. Tilgjengelighet er avgjørende, så forutse og lever neste steg

Millennials og generasjon Z er notorisk utålmodige. Oppvokst i en tid med informasjonsoverflod og moderne komfort, forventer de knirkefrie shoppingopplevelser, rask leveranse og god kundeservice.

Så, hvordan kan du akselerere markedsføringen din for å møte deres fartsbehov? Avhengig av hva slags bedrift du driver, finnes det mange alternativer. Men uansett hva du gjør, er automatisering helten i denne historien.

Hvorfor? Det er fordi man treffer målgruppen med innhold som de forventer å motta, basert på deres atferd. Så i stedet for å sende ut bulke-poster og bidra til den voksende haugen i mail-innboksen, får dine potensielle og eksisterende kunder nøyaktig det de vil ha, nøyaktig når de forventer seg det.

Les mer om hvordan du blir ekspert på automatisering i våre håndbøker for B2B og B2C!

 

2. De “opplyste” generasjonene krever inkluderende kommunikasjon

Dyrs rettigheter, bærekraft, spørsmål om LHBT, rettferdig handel, verdensfattigdom; generasjon Z krever at du tar et standpunkt. Bare se på følgende tall:

  • 48% av generasjon Z oppsøker bedrifter som går imot de stereotypiske forskjellene mellom mannlige og kvinnelige produkter
  • 70% prøver å kun kjøpe produkter fra bedrifter de anser som etiske
  • 65% undersøker hvor et produkt kommer fra, før de gjennomfører et kjøp

Bærekraft er et emne som skaper et brennende engasjement hos millennials. Ifølge Nielsen Research synes 85% at det er veldig eller ekstremt viktig at bedrifter implementerer retningslinjer for å ta vare på miljøet. Tallene for generasjon Z er på 80%. Og videre er 73% av millennials villige til å betale mer for bærekraftige produkter.


Men hva betyr egentlig dette for digitale markedsførere? Jo, at de unge bruker kjøpekraften sin til å påvirke retningen bedriftene tar. Og selv om verdiene hos de ulike generasjonene er ulike i forskjellige kulturelle kontekster, er det ingen tvil om at du må ta et standpunkt for at de skal åpne hjertene sine.

3. Personaliser for å møte kravet om unike opplevelser

Tilpasset innhold på nett, produktanbefalinger og automatisert perfeksjon: de yngre generasjonene vil ha personalisering. Fakta er at 58% av generasjon Z er villige til å betale ekstra for produkter og tjenester som fremhever deres identitet. Og 40% klikker seg ut av en nettside hvis den ikke kan forutse hva de trenger, liker eller vil ha.

Men for å oppnå en virkelig personalisert opplevelse, må du sette deg inn i hver individuelle kunde.

Og hvordan gjør du det? Gjennom å fusjonere kundeprofiler med et system for automatisering. Sammen kan denne superduoen overdøve bruset av reklamebudskap og kun levere relevant innhold basert på nedlastninger og klikk. Ikke noen masseutsendelser, ikke noe søppelpost. Bare relevant innhold.

Vil du komme nærmere et single customer view? Sjekk ut vår nye plattform: APSIS One.

 

Hvordan bygge tilliten som kreves for datainnsamling

De fleste digitale markedsførere kan den enkle formelen for datadreven markedsføring: jo mer data du samler inn, desto bedre og tryggere valg kan du ta. Men for å samle inn dataen du trenger, må du bygge opp tilliten til kunden for å få deres uttrykkelige samtykke.

Det er ikke til å komme fra at dataintegritet har vært en het potet de siste årene. GDPR, skandalen rundt Facebook og Cambridge Analytica, og ikke minst den siste EU-loven om e-PR – de er alle tegn på at vi lever i en tid med bevissthet og skepsis det er vanskelig å bryte gjennom. Så hva må du gjøre for å nå frem til de yngre generasjonene?

4. Vær ærlig med dem. Hvorfor samler du inn data?

Veien til tillit preges av både med- og motvind. Det har jeg skrevet en utdypende artikkel om her. Transparens er helt avgjørende for å bygge tillit – spesielt når det gjelder den skeptiske millennials-generasjonen.

Heldigvis er løsningen for mer transparens ganske enkel:

  • Gi enkel tillgang på din datapolicy
  • Vær ærlig på hvordan og hvorfor du samler inn data
  • Gjør det klart hva kunden får ut av innsamlingen
  • Forklar datahåndteringen din så ‘mannen i gata’ forstår. For den yngre generasjonen misforstår kanskje juridisk språk.

5. Bruk referanser for å redusere mistilliten til reklame

Millennials er skeptikere som ikke stoler på reklame. Kunstige budskap får dem til å rynke på nesen og de har en tendens til å stole mer på en tredjeparts meninger – rett og slett fordi de fremstår som nøytrale og mer genuine.

Generasjon Zs holdning er ganske lik. Med lidenskap for det realistiske og forkjærlighet for kommunikasjon, er det mye mer sannsynlig at de gjør grundig research på en bedrifts verdier og holdninger i alle kanaler, før de kjøper noe. Med andre ord: brukergenerert innhold er essensielt!

Så. For å sikre at både millennials og generasjon Z stoler på deg og bedriften din, bør du tenke på:

  • Å vise kundereferanser fra ulike bransjer som viser personlige erfaringer med produktene eller tjenestene dine
  • Å vise kundeomtaler på nettsiden din. Dette er et absolutt must når det kommer til å vinne generasjon Zs tillit, for denne generasjonen leser i snitt 3-4 anmeldelser før de overveier et kjøp.

Hvor når du millennials og generasjon Z?

Som bedrift er det utrolig viktig å kommunisere med målgruppen sin på de riktige plattformene. Men hvor henger egentlig millennials og generasjon Z? Jo, overalt.


Oppvokst i en hyper-tilkoblet tid, gjør at de helt uanstrengt kan veksle mellom ulike kanaler og enheter. Men hvilke av deres vaner skiller seg fra vanene til de eldre generasjonene som baby boomerne og generasjon X?

6. Tilstedeværelse i sosiale medier er alfa og omega

Millennials og generasjon Z er eksperter på sosiale medier. De både påvirker og blir påvirket av sosialt innhold. Generasjon Z, den kommunikative generasjonen, søker aktivt etter å kunne samhandle med merkevarer og er ofte med på å forme merkevarer online. 64% av millennials følger én eller flere merkevarer på sosiale medier, og når det kommer til generasjon Z ligger tallet på hele 73%.

Ergo er det absolutt nødvendig at du er tilstede og aktiv på de sosiale kanalene dine. Men, som vi alle vet, er også data viktig. Så om du vil få mer enn bare “likes” og få genuine venneforespørsler, bør du ta vare på – og personalisere – målgruppen din med hjelp av CDP. Les mer om det her!

 

7. De er veldig mobile, så vær mobilvennlig

Å vokse opp og være konstant pålogget, er nærmest obligatorisk for millennials og generasjon Z. Faktisk sjekker 43% av dem telefonene sine hvert tyvende minutt, majoriteten av dem har gjennomført kjøp via smarttelefon og 31% av de nordiske konsumentene har gjort research på et produkt før de går inn i butikken.

For markedsføringens del, markerer dette et massivt paradigmeskifte når det kommer til kjøpsmønstre. Så hvordan kan du nå dine mobile kunder?

Utover å implementere et responsivt webdesign, bør du tenke på hvordan du kan integrere smarttelefoner i markedsføringsstrategien din. Kan SMS-markedsføring nå kunder på farta? Eller kan du bruke SMS som en del av ditt automatiserte løp? Mulighetene er uendelige!

8. Kundereiser er anarkistiske, så foren kanalopplevelsen

De yngre generasjonene hopper mellom ulike kanaler; ikke bare mellom Instagram på en smarttelefon og en webside på PC-en, men også online og offline. Det kommer tydelig frem i følgende tall: 40% av svensker gjør research på og sammenligner produkter når de står i butikken.

For en bedrift betyr flyktige kjøpsmønstre ekstra hardt arbeid. Når kontaktflatene står sammen, blir det viktigere enn noensinne å jobbe med omnikanal-markedsføring og en helhetlig opplevelse på tvers av organisasjonen. Det kreves altså et godt, internt samarbeid, og et system som samler kundedataene dine til kundeprofiler for å kunne kartlegge den faktiske kundereisen.

Vil du bli kjent med menneskene bak hvert klikk? Bli med på webinaret vårt!