8 grunner: Derfor bør SMS være en del av dine Black Friday-kampanjer

Av Sarah Chase

2019-10-21

Mobiltelefonen er en viktig faktor når det gjelder hvor og hvordan kunder gjennomfører kjøp, og denne enheten har raskt blitt et knutepunkt for handleopplevelsen. Og med Black Week, julehøytiden og den finanspolitiske rapporten i horisonten blir spørsmålet: Hvordan nå de ivrige prisjegerne?

SMS kan være svaret...

 

Black Friday: En nordisk høytid?

Black Friday handler først og fremst om direktetilbud, raske beslutninger og kjappe kjøp. Og selv om det først og fremst er kjent som en amerikansk høytid preget av høyt forbruk, begynner denne dagen å få plass i mange nordiske forbrukeres kalendere. I 2018 gjorde salget alt annet å minske:

  • 580 millioner euro i Sverige 
  • 260 millioner euro i Danmark 
  • 363 millioner euro i Norge 

Og Finland ligger ikke langt etter med en salgsøkning på 13 % fra 2017 til 2018. Sammenlignet med en vanlig fredag så den finske e-handelen en firedobling i salget under Black Friday. Så man kan vel trygt si at denne høytiden er kommet for å bli.

Så hvordan gir du salgstallene en ekstra dytt i ryggen? Og hvorfor er SMS den komplementære løsningen for å fange kundenes oppmerksomhet i denne hektiske perioden? La oss se nærmere på 8 grunner til nettopp det:

1.   Dagens mobiltelefoner revolusjonerer kundereisen

Som vår e-handelsekspert skrev i denne artikkelen, har mobil gått fra å være et gunstig alternativ til et absolutt must. Den har ikke bare påvirket måten vi lever på, men også hvordan vi kommuniserer, handler og innhenter informasjon.

Mobiltelefoner kan sees som mobile portaler til kunnskap. Ifølge Google skjer de fleste søk i verden i dag via mobile enheter. 

Dessuten gjennomførte  42 % av forbrukerne i Norden et kjøp via mobiltelefon i 2018. Det er en økning på 16 % sammenlignet med året før. Under Black Friday 2018 kom 52,4 % av trafikken via mobile enheter. Statistikken viser også at 24 % av forbrukerne i Norden foretrekker å bruke mobilen i utforskerstadiet, mens 42 % foretrekker å benytte datamaskin når de skal handle. 

Det er med andre ord ingen tvil om at mobiltelefonen utgjør en sentral del av kundereisen. 

2.   Mobiltelefoner forener online og offline

Forrige Black Friday handlet 30 % av forbrukerne kun i fysiske butikker. Tallet for kjøp i nettbutikker lå på rundt 54 %, mens 15 % sa at de brukte både fysiske butikker og nettbutikker.

Men siden mobiltelefoner har blitt mer integrerte i våre daglige liv, har grensen mellom offline og online blitt såpass utvisket at det ikke lenger kan regnes som atskilte opplevelser.

Som vår infografikk fra fjorårets Black Friday viser, har det som skjer offline og online, blitt flettet sammen til en og samme opplevelse – et paradigmeskifte der mobilen spiller en stor rolle i utviklingen av en grenseløs opplevelse. Se bare på disse tallene:


Statistikken viser også at:

  • 42 % mottok tilbud på mobiltelefon i desember 2018
  • 31 % sjekket produktets tilgjengelighet før de besøkte butikken
  • 20 % sier de har fotografert et produkt eller en prislapp med hensikt om å gjennomføre kjøpet senere. 

Så hva sier egentlig disse tallene oss? Jo, at dagens kunder ikke lenger holder seg til én sfære – online eller offline – når de handler, men begge.

3.   SMS gir uendelige muligheter for kundeinteraksjon

Det finnes 3,3 milliarder mobilbrukere verden over. I Norden har 92 % av alle voksne tilgang på mobiltelefon. I tillegg bruker nordboere telefonene sine utrolig ofte.

Dette skaper uendelig mange muligheter for å skaffe folks oppmerksomhet og påvirke til handling. 

4.   SMS kan bety kjøp eller ikke kjøp

Se for deg at du står i en butikk med et produkt i hendene. Plutselig tikker det inn en melding fra en konkurrerende butikk med et tilbud på akkurat denne varen. Hva gjør du? Sannsynligheten er stor for at du setter varen tilbake i hylla og går til konkurrenten.

SMS er en perfekt kanal å bruke for å minne kundene dine om at du finnes. Dessuten kan denne kanalen, med sin evne til å fange forbrukernes oppmerksomhet, gi deg et stort konkurransefortrinn – spesielt i forbrukerhøytider som Black Friday.

5.   SMS fanger oppmerksomheten…

SMS-varselet. Denne lyden har blitt så innprentet i hverdagen vår at vi hører det velkjente plinget bare ved tanken.

Bare tenk på forrige gang det tikket inn en SMS på en telefon i en folkemengde. Sannsynligheten er stor for at det var flere som automatisk sjekket lommene sine. Kanskje var du til og med en av dem?

Dette scenarioet sier mye om hva slags atferd en enkel SMS kan fremkalle...

6.   ...og har en forbløffende høy åpningsfrekvens.

Med den utbredte bruken, den konstante tilkoblingen og muligheten til umiddelbart å fange oppmerksomheten er det kanskje ikke så rart at SMS har en åpningsfrekvens på hele 94 %?

 

 

SMS-er blir lagt merke til og åpnet nesten umiddelbart etter at de mottas. Men en åpnet SMS betyr ikke automatisk et kjøp. Derfor bør du se på SMS som en integrert del av din generelle markedsføringsløsning.

7.   SMS gir oppmerksomhet utover e-postinnboksen

Black Friday er e-postens høytid. 23. november 2018 sendte vi ut 47 millioner e-poster fra våre servere. På denne dagen er det med andre ord hard kamp om innboksene. 

Selv om våre utsendte e-poster hadde en åpningsfrekvens og klikkfrekvens på 30 % i fjor, bør SMS brukes som et ekstra middel for å fange forbrukernes oppmerksomhet. Siden denne kanalen kan levere beskjeder umiddelbart, kan en SMS være nettopp det en person trenger for å slå til på et tilbud der og da.

Vil du at dine Black Friday-email skal skille seg ut litt ekstra? Våre kreative genier har laget gratis bilder og maler du kan bestille, laste ned og bruke!

8.   SMS krever enighet

Selv om Black Friday vokser i stor fart, er det ikke alle som setter pris på det økende forbruket eller den enorme mengden med inntrykk. I likhet med e-post er SMS et spørsmål om samtykke – om å ville motta kommersielle budskap eller ikke.


Similar to email, SMS is a consensual form of commercial messages. This means that a person that receives your commercial SMS is indeed interested in what you have to say. Of course, this doesn’t mean that you should abandon all common sense and send out an SMS every five minutes. But, you can rest assured that you’re not bugging them with heaps of irrelevant offers in the name of Black-Friday frenzy. 

The Next Step: Integrate SMS With Your Marketing Platform

As we’ve learned by now, SMS is powerful. However, it doesn’t reach its full potential unless it works in unison with your overall strategy, marketing tools – and systems.

Moving from a multichannel to an omnichannel mindset with one source of customer data ensures that your SMS delivers relevant offers that align with the customer. This eliminates lacklustre messaging and increases the chance that the recipient acts on the call to action.

At en person gir SMS-samtykke er en god indikasjon på at han eller hun faktisk er interessert i merkevaren din, produktene dine eller tilbudene. 

Integrer SMS med din markedsføringsplattform

Som vi nå har sett, er SMS en kanal med stor påvirkningskraft. Men den når ikke sitt fulle potensial om den ikke samarbeider med den generelle strategien, dine øvrige markedsføringsverktøy eller dine systemer.

Bytter du fra en multikanalstrategi til en omnikanalstrategi – med én kilde for kundedata – sikrer du at dine SMS-er leverer relevante tilbud til dine kunder. Dessuten eliminerer du risikoen for feilsendte meldinger og øker sjansen for at mottakeren handler.

 

Vil du ta SMS-kampanjene dine til neste nivå? Finn ut hvordan verktøyet APSIS One Essential SMS kan hjelpe deg.