7 måter markedsførere kan tilpasse seg COVID-19 på: Fra data til lavthengende frukter

Av Sarah Chase

2020-04-16

Tomme butikker, økonomisk uro og knappe ressurser: Vi står midt i den første pandemien i den digitale tidsalderen, der konsekvensene vil påvirke oss i lang tid fremover. Så hvordan bør du som markedsfører tilpasse deg og reagere? Vi har samlet 7 nyttige tips – fra data til lavthengende frukter.

Two people picking the low-hanging fruit from a tree
Revurder markedsføringsaktivitetene dine

Kommunikasjon er avgjørende under en krise. Men dette er ikke tiden for å vise seg frem. Tiden har kommet til å starte på nytt og reflektere rundt dine pågående og kommende markedsføringsaktiviteter.

Strategi, budsjett og kreative elementer bør alltid ses fra kundenes perspektiv. Akkurat nå må du forstå folks emosjonelle tilstand og hvilke budskap de er mottakelige for. 

Ta en titt på markedsføringsplanen din. Føles noen av de kommende kampanjene uklare, uten sammenheng eller som at de mangler riktig kontekst? Finnes det en mulighet for at noen av de planlagte aktivitetene kan gi negative konsekvenser for merkevaren? Dersom svaret er ja – bør du gjøre en helomvending og revidere planene. Smart markedsføring handler om å vite når man skal sende noe ut – og når man skal ti stille.

Men!

Selv om konteksten ikke er riktig nå, betyr det ikke at du bør forkaste det hele. Du bør bare tilpasse eller utsette kampanjene eller aktivitetene som føles lite oppdaterte eller malplasserte.

Gjør kundeopplevelsen under COVID-19 lettere

Alle mennesker har individuelle behov og svake punkter. Men vi tar nok ikke for hardt i når vi sier at COVID-19 har lagt nytt (og mer) press på kundeopplevelsen.

Når vi står ovenfor ekstraordinære hendelser, vet vi ikke helt hvordan vi skal takle eller prosessere de nye betingelsene som gjelder i hverdagen. Derfor leter vi etter løsninger som hjelper oss å gå videre med hverdagslivet på en så enkel måte som mulig. Som en følge av dette, kan det være lurt å:

  • Tilby gratis hjemlevering. Nå for tiden frister det lite for kunder å stå i kø på et folksomt postkontor.
  • Personaliser kommunikasjoner for å levere innhold og tilbud som er relevante. Denne metoden gir en hendig snarvei til konvertering ved å kutte ut unødvendige sidevisninger og rulling i teksten.

                    ◦ Personlig tilpassede produktanbefalinger gjør det mulig å servere relevans på et
                       sølvfat ved å lage et kjøpsforslag basert på atferdsmessige, historiske og demografiske
                       data.

                    ◦ Kartlegg hjemmesiden din for å få bedre innsikt i produktvisningene. Hvis du har
                       sporingsskript for informasjonskapselsamtykke på plass, kan du kartlegge hjemmesiden
                       din og innhente informasjon om hvilke produkter hver enkelt kundeprofil er interessert i.
                       Disse dataene kan så brukes til å forbedre de generelle markedsføringsaktivitetene dine.
                       Sjekk ut APSIS One-personaliseringsverktøyet for hjemmesider for mer informasjon!

  • Automatiser for å sikre på en enkel måte at det riktige budskapet når den riktige personen til riktig tid. Et verktøy for markedsføringsautomatisering bruker attributter eller atferdsdata til å utløse en sekvens av kommunikasjoner som samsvarer med mottakernes interesser eller stadium i kundereisen.

Vil du lese mer eller bli inspirert av eksempler? Finn mer i våre håndbøker for markedsføringsautomatisering: Markedsføringsautomatisering for B2B og Markedsføringsautomatisering for B2C.

Planlegg og produser innhold som leder frem til kjøp

I denne tiden trenger og ønsker kundene å holde virksomheten og livene sine i gang som vanlig. For markedsførere og innholdsprodusenter betyr dette at du må legge ekstra vekt på å hjelpe og lede kundene dine frem til kjøpet.

Et vanlig sted å starte er å lage et kart over kundereisen. Dette er en effektiv metode for å forstå behov, kommunikasjonskontekster og for å identifisere muligheter etter hvert som kundene går gjennom salgsforløpet. Du kan enten skape ett kart for hver målgruppe eller ett for alle.

Men dersom du er en datadrevet ekspert, har du kanskje allerede kundeprofiler og dataanalyseverktøy på plass. Ved hjelp av en markedsføringsplattform som tilbyr atferdssporing og kampanjeanalyse kan du tolke trender og få bedre innsikt, slik at du kan skreddersy innholdet presist etter hver målgruppe, segment eller person.

Tilpass kreativ reklame til sosial distansering

Når folk praktiserer sosial distansering, må du tilpasse deg de nye reglene for kontakt mellom mennesker – spesielt i din sosiale reklame.


Så hva er konsekvensene i sanntid for videoer og bilder i markedsføring? Pattern89 har forsket på data med hele 150 milliarder inntrykk, og oppdaget følgende innvirkning på visuell annonsering:
 
  • Siden 12. mars har det vært en nedgang på 30 % i annonser på sosiale medier som har bilder eller videoer med personkontakt, og en nedgang på 12 % i hverdagslig personkontakt som klemming, kyssing eller å holde hender.
  • Per 31. mars er det en 54 % nedgang i bilder av folkemengder og 19 % færre visninger av byer.
  • Elektroniske enheter vises nå i 39 % av all sosial reklame – kanskje på grunn av at folk er avhengige av dem for sosial kontakt.

Vi ser også en innvirkning på tone-of-voice. Kantar gjennomførte en spørreundersøkelse blant 25 000 personer i over 50 land for å få deres mening om kommunikasjon under COVID-19. Det er kanskje ikke så overraskende at 75 % følte at det er galt å utnytte situasjonen. Den samme kilden fastslår at:

  • 70 % ønsker et rolig tonefall i kommersielle meldinger rettet mot dem.
  • 40 % mener at merkevarer bør unngå å bruke humor i dystre tider.
  • 77 % forventer at merkevarer bør informere folk om hva selskapene gjør for å hjelpe og for å redusere spredningen.

Reduser usikkerhet med åpenhet

Åpenhet fører til tillit. I tillegg til din generelle tone-of-voice, må du se litt på hvordan og hvorfor dere kommuniserer. For øyeblikket befinner mange mennesker og virksomheter seg i et miljø med stor usikkerhet. Der må dere skille dere ut som et åpent og ansvarlig selskap som folk kan stole på. 

Men hvorfor er det så viktig å unngå usikkerhet helt fra starten av? Det er nemlig slik at dersom det finnes rom for usikkerhet, kommer kundene deres til å fylle dette med sine egne versjoner av sannheten. Dermed må du unngå at subjektive oppfatninger skapes og slår rot, ved å kommunisere innsatsen dere gjør for å forhindre spredning av COVID-19 og innvirkningen det kan ha på virksomheten deres.

Optimalisering av konverteringsraten for å få mest mulig ut av eksisterende trafikk

Øk trafikken, konverter og avslutt salget. Det er den magiske oppskriften, ikke sant? Det er riktignok viktig å generere ny trafikk, men nå er tiden kommet for å jobbe litt ekstra for å få mer ut av den eksisterende trafikken dere har. Det er her konverteringsoptimalisering (CRO) kommer inn.

Kort fortalt handler konverteringsoptimalisering om å finjustere elementer på nettstedet ditt for å øke sjansen for at besøkende konverterer. Hovedpoenget er at det gjør det mulig for deg å jobbe smartere – ikke hardere.


Det er mange måter å optimalisere konverteringstallene dine på. A/B-testing, varmekart og innholdsanalyse gir deg innsikt i hvordan du kan redigere sidene dine for å øke klikkraten. Men om du vil gjøre enkle grep nå, må du sette deg i kundenes situasjon og se etter tydelige svakheter som kan påvirke konverteringsraten din.

Gi kundebevaring ekstra oppmerksomhet

Det er lett å fokusere på kundeanskaffelse i tider hvor man bekymrer seg for kundefrafall og redusert omsetning. Men kundeanskaffelseskostnaden (CAC) kan fort bli ganske høy, og bidrar ikke alltid til en automatisk økning i kontantstrømmen.

Betyr dette at du burde droppe arbeidet med kundeanskaffelser? Nei, å opprettholde synligheten i markedet er avgjørende for langsiktig lønnsomhet og fortsatte investeringer i fremtiden. Men det kan være lurt å gi dine eksisterende kunder litt ekstra positiv oppmerksomhet. Kommunikasjon etter kjøpet er like viktig – om ikke enda viktigere – som kommunikasjonsinnsatsen du gjør før kjøpet. Faktum er at:

Kommunikasjon etter kjøpet kan være den viktigste faktoren som avgjør om du beholder eller mister kundene.

Når du gjør en ekstra innsats for å pleie dine eksisterende kundeforhold, vil du se en positiv dominoeffekt: Når du pleier kundeforholdene dine, vil lojaliteten deres øke. Og når lojaliteten øker, vil kundens livsløpsverdi gjøre det samme. Så – hva betyr dette? Helt riktig: en solid inntektsflyt.

Men betyr ikke mer kommunikasjon mer arbeid? Ikke nødvendigvis.

Markedsføringsautomatisering er uten tvil den enkleste måten å holde flyten med personalisert kommunikasjon i gang på og å holde engasjementet gående med begrensede ressurser – Insinööriliitto kan skrive under på det. Men hvordan kan markedsføringsverktøyet bidra til å beholde kunder? Det bidrar ved å bruke attributter eller atferdsdata til å sende ut en sekvens av e-poster automatisk for å gjenengasjere, promotere aktiviteter eller for å tilby produktoppgraderinger.

Verktøyet for markedsføringsautomatisering i APSIS One

Vi vet at du står overfor vanskelige tider. Vi er midt i en global pandemi, men det er en ny virkelighet som vi som markedsførere må forholde oss til. Dersom du ønsker litt ekstra hjelp til å bli oppdatert og klar til å starte, er våre eksperter tilgjengelige for å hjelpe deg med ekspertråd eller for å gi deg mer informasjon om den enkle markedsføringsplattformen vår for avansert personalisering.

 

Ønsker du hjelp fra våre digitale eksperter? Kontakt oss i dag!