6 tips til å lykkes med produktanbefalingene dine

Av APSIS

2018-04-03

Har du noen gang mottatt e-poster med produktanbefalinger som verken er relevante for interessene dine eller for kjøpshistorikken din? Du er ikke alene. Altfor ofte skjer det at bedrifter fokuserer på hva de ønsker å selge istedenfor hva kunder faktisk ønsker å kjøpe. Hva er så løsningen på denne mangelen på personlig relevans? Vi mener det er personlig tilpassede produktanbefalinger.

Product recommendations on a laptop

Hvorfor personlig tilpassede produktanbefalinger fungerer

Nøkkelen er å tilpasse produktanbefalingene dine basert på kjøps- og/eller søkeadferd. På denne måten kan du basere anbefalingene dine på faktiske (og faktabaserte) innsikter istedenfor gjetting. Som resultat øker ikke bare konverteringsratene dine med et gjennomsnitt på 300%, det kan også ha en positiv virkning på den gjennomsnittlige bestillingsverdi din.

Produktanbefalinger kan komme i pixel- eller listebaserte displayannonseringer, retargeting gjennom e-post eller personlig tilpassede anbefalinger som du kan la dukke opp på nettsiden din. Uavhengig av hva du ønsker å benytte deg av er formelen for suksess ganske enkel: jo høyere relevansen er, jo høyere er klikkraten og jo større er sannsynligheten for kjøp.

Ønsker du å forbedre produktanbefalingene dine noen hakk? Her er seks tips:

1. Har du lite eller ingen kundedata? Jobb deg oppover!

Regnestykket er enkelt: jo flere ganger kundene dine har besøkt nettsiden din og kjøpt produkter, jo mer data har du tilgjengelig for analyse. Men hvordan kan du bruke en heller lav mengde kundedata til å øke sannsynligheten for kjøp?

Vis frem populære produktanbefalinger basert på din totale kundedata. Selv om du ikke har mulighet til å fullstendig tilpasse opplevelsen, er dette en god start!

2. En personlig påminnelse om å reaktivere de inaktive

En god måte å bruke personlig tilpassede produktanbefalinger på er å reaktivere kundene dine. For eksempel, hvis en kunde ikke har kjøpt noe på en god stund, kan en vennlig dytt med et avslag på et anbefalt produkt gjøre susen.

Når det er sagt er den beste måten å komme gjennom som viktig og relevant (og sikre at kundene dine kommer tilbake) å personlig tilpasse de anbefalte produktene basert på kundedata. Hvorfor? Rett og slett fordi en melding hvor det står ”vi savner deg” kan føles ganske lite genuin når anbefalingene er irrelevante for kundens kjøpshistorikk.

Sceptical guy with tablet

3. Personlig tilpasset kryssalg i kassen

Har du noen gang spontant slengt en pakke tyggegummi på kassebåndet i lokalbutikken? Det har kundene dine også. De samme psykologiske prinsippene og adferdsmønstrene for kryssalg av småvarer i fysisk butikk gjelder også ved netthandel.

Betyr dette at du burde fremvise tilfeldige varer i kassen? Nei, trikset er å bruke datahistorikk og plassere de riktige produktene til passende priser i den riktige produktkonteksten. Hvis en kunde har kjøpt en leppestift, er det ikke et kvantesprang å anta at kunden kunne vært interessert i en fuktighetsgivende leppepomade. Hvis du ikke har data til å begrunne valget ditt med, anbefal kundens favorittband i stedet.

4. Anbefal supplerende produkter

Akkurat som de overnevnte lavrisikokjøpene i kassa, kan du oppnå kryssalg ved å anbefale relaterte produkter som ferdiggjør en look eller et varesett. Bruk din totale kundedata og ta i bruk informasjon om den individuelle kundeprofil for å personlig tilpasse produktanbefalingene. Hvis du treffer blink kan det være at kunden legger til et par ekstra produkter i handlekurven.

5. Integrer systemer for å anbefale produkter som er på lager

Oppskriften på å personlig tilpasse produktanbefalinger er å gjøre kunden din interessert fordi anbefalingene dine er av personlig relevans for kunden. Når det er sagt, hvis en kunde har en kjøpshistorikk med størrelse small, burde du ikke anbefale varer i small som ikke er inne på lager.

Kunden kan for øvrig spørre om å få et varsel når produktet er tilbake på lager. Men kan dette egentlig sørge for at du når målet om en problemfri handleopplevelse?

Dessverre ikke. Sørg derfor for å integrere systemene dine slik at dataene fra lagerstyringsprogrammet ditt er koblet til CRM’en og kundeprofilene dine. På denne måten kan du oppnå mersalg og kryssalg av relaterte og relevante varer slik at kunden raskt kan handle her og nå.

6. Ta et steg ut i det ukjente

Selv om personlig tilpassede produktanbefalinger er en metode som er vanskelig å slå når det kommer til å skape kundeinteresse, kan det også være en idé å pleie forholdet mellom produktmerke og kunde for å øke salg; det kan skape et ensporet anbefalingsmønster.

Hvorfor?

Hvis ditt eneste fokus er hva kunden har likt, kan det hende du begrenser horisontene deres. Betyr dette at du burde slutte å personlig tilpasse anbefalingene dine i e-poster og på nettsiden din? Ikke i det hele tatt. Vi mener bare å si at du burde åpne kundens øyner til nye produkter eller produktkategorier ved å også utsette dem for varer som det går mye av akkurat nå.

girl with laptop

Personlig tilpassede produktanbefalinger har stor effekt. Ikke bare fordi de kan øke den gjennomsnittlige bestillingsverdien din og aktivere tilsynelatende tapte kunder, men også fordi de lar deg legge til rette for personlige og relevante opplevelser som tilfredsstiller kundens individuelle behov.

Vil du vite mer? Last ned vår håndbok!