6 steg for suksessfull datadrevet markedsføring

Av APSIS

2019-02-08

Å gå fra masseutsendelser til personalisering er ikke gjort over natten. Vi er her for å vise deg seks essensielle steg mot en datadrevet virkelighet. 

1. Engasjer organisasjonen din

Å bli datadrevet er ikke en oppgave som kan legges på én person eller avdeling. Et godt utgangspunkt er å lage interne arbeidsgrupper i bedriften for å planlegge og diskutere hvordan de ulike kundereisene kan se ut. Ved å inkludere flere i oppstartsfasen blir hele organisasjonen engasjert i arbeidet. Da sikrer du også at alle arbeider etter samme strategi og mot et felles mål – som er avgjørende for å optimalisere ressurser og maksimere resultater.

2. Lag en plan for datainnsamling

Å samle inn data er selve grunnlaget i datadrevet markedsføring. Men uten en tydelig definert strategi for hvordan informasjonen skal brukes, er risikoen stor for at det innsamlede materialet blir foreldet og irrelevant. Og det raskt.

Begynn derfor med å spesifisere hvordan innsamlede data skal brukes. Da er det enklere å bryte ned strategien til konkrete handlinger, som for eksempel oppsett av skjemaer eller integrering med CRM-systemet deres.

3. Kartlegg og integrer datakildene dine

Siloer er den største trusselen mot smidige kundeopplevelser. Når du som markedsfører ikke har tilgang på data, kan verdifull informasjon om kundens status i salgssyklusen gå tapt. Derfor er det essensielt å ha god oversikt over hvilke systemer som behandler kunnskap om kundene dine. Deretter kan du velge hvilke integrasjoner som er nødvendige for å sette sammen en helhetlig kundeopplevelse.

4. Fokuser på tydelig definerte segmenter

Segmentering er avgjørende for å levere innhold som svarer til kundens faktiske behov. Kunnskap og data fra organisasjonen din er verdifulle verktøy til å identifisere dine viktigste segmenter – men ikke glem å holde dem fleksible! Da kan du forflytte kundene til nye segmenter i takt med at forholdet utvikles.

5. Kartlegg segmentenes behov og digitale reise

Ingen kunde er lik en annen. For å minimere sløsing av ressurser, abonnenter og besøkende kan du kartlegge kundereisen. Hvordan kommer kunder i kontakt med organisasjonen din? Når er en person klar for å ta en kjøpsbeslutning? Og når trenger kunden en ekstra dose kjærlighet? Ved å stille og besvare slike spørsmål blir det betydelig lettere å produsere innhold til alle steg i den digitale reisen.

6. Automatiser løp for hvert segment

Å levere en personlig opplevelse handler ikke bare om riktig budskap – men også riktig tidspunkt. Med et verktøy for automatisering kan du skape atferdsbaserte triggere som aktiveres når en kunde har fullført – eller ikke fullført – en viss handling. Det kan være alt fra å laste ned en håndbok, til å ikke kjøpe et bestemt produkt på 60, 90 eller 180 dager.

 

Er du klar for å implementere en datadrevet strategi? Kontakta APSIS digitala experter!