6 netthandelstips for å overleve januarmørket

Av APSIS

2018-01-04

Julehandelen har passert sitt høydepunkt og en stor del av omsetningen byttes ut med returer, tynne lommebøker og sporadiske kunder. Men hvordan kan du forvandle dippen i Januar til et topp første kvartal 2018. Vi forklarer deg hvordan!

Shopping cart in dark space with a shadow

Unødvendige julegaver fører til rekord i antall returer

Har du fått en uønsket julegave? Da er du neppe alene. Januar er nemlig en måned som preges av en dramatisk økning i antall returer. Det innebærer at julehandelens knallgode omsetning står i gjeld til det økende antallet returer i januar.
 
Løsning 1: Åpenhet reduserer risikoen for returer
Ved å beskrive dine produkter så detaljert som mulig ved hjelp av bilder, produktdimensjoner, materialer, kundeanmeldelser og størrelsesguider, reduserer du gapet mellom forventninger og virkelighet. På denne måten kan du forhindre at returer skjer på grunn av feil størrelse eller villedende valg av materialer.
 
Løsning 2: Personlige produktanbefalinger kan forebygge returer
Når et produkt blir returnert betyr det ikke nødvendigvis at personen ikke er interessert i varene du tilbyr. Det kan være flere grunner enn du kan telle med både fingre og tær til at et produkt blir returnert. Gjennom personlige produktanbefalinger inne på hjemmesiden eller per epost, kan kunden gå gjennom interessante produkter mens han eller hun leter etter returvilkårene dine. På denne måten kan du gjøre returen om til en ny salgsmulighet.

Kundens lommebok tynnes ut

Januar blir vanligvis kalt årets fattigste måned. Etter at tusenvis av kroner har blitt brukt på gaver til nære og kjære, og romjulssalget har lokket med uimotståelige tilbud, er det en selvfølge at kundenes lommebøker tynnes ut. Men det betyr jo ikke at kjøpelysten også dør ut...

Person reaches for a credit card

Løsning 1: Vinn tilbake de forlatte handlekurvene
Et vanlig fenomen i netthandelens verden er forlatte handlekurver. Dette kan skyldes faktorer som mangel på tid, fraktkostnader eller at kunden lager en ønskeliste til fremtidige kjøp. Sistnevnte er særlig knyttet til den økonomiske baksmellen etter jule- og nyttårsfeiringen.
 
Et godt tips er dermed å forsøke å gjøre om disse forlatte handlekurvene til fullførte kjøp ved hjelp av et automatiseringssystem som sender ut eposter som minner kundene på å fullføre kjøpet. På den måten blir det lettere for kunden å komme tilbake når januar-lønningen nærmer seg.
 
 
Løsning 2: Øk den gjennomsnittlige bestillingsverdien
En annen metode som kan bøte på nedgangen i januar er å øke verdien av hver kundes handel. Gjennom mersalg kan du anbefale kunden å kjøpe et produkt som er litt høyere i pris enn det han eller hun vurderer å kjøpe, og ved å anbefale relaterte produkter (cross-selling) kan du øke bestillingsverdien med små men betydningsfulle midler.

Sporadiske julehandlere

Januar kommer efter en intensiv forbrugsperiode med Black Friday, julehandel og dagene mellem jul og nytår. Fælles for disse begivenheder er, at de inaktive kunder pludselig strømmer til fadet.
 
Girl with computer
Løsning 1: Nye kunder? Ta grep mens du fortsatt har god tid
Dra nytte av de kundedataene du har for å promotere netthandelen din til nye kunder. Det er faktisk slik at en kunde er mer villig til å komme tilbake til en nettbutikk innen 60 dager etter at et innkjøp er foretatt. En liten boost i engasjementet kan derfor kanskje gjøre en engangskunde om til en fast kunde ved hjelp av personlige produktanbefalinger, tilbud eller påminnelser i fasen etter et kjøp.
 
Løsning 2: Oppretthold kontakten med kundeforhold som knyttes ved julehandelen
Hvis du har lyktes med å vekke en slumrende kunde til liv i løpet av julehandelen, er det viktig å holde fast ved interessen. For eksempel kan du sende ut produktanbefalinger basert på den enkeltes kundeprofil, og sende ut planlagte eposter i henhold til noen bestemte kriterier basert på kundens aktivitet, slik som antall kjøp eller klikk, dersom interessen begynner å falle.
 
 
Ved hjelp av verdifulle kundedata og automatiserte utsendelser kan du oppdage en ny verden innenfor digital markedsføring der du treffer mål ved å bruke personaliserte og relevante utsendelser som konverterer. Selv om januar vanligvis blir sett på som en nedtur i kjølvannet av julehandelen, finnes det en rekke metoder som kan øke omsetningen din med små, men effektive midler.