5 strategier for å lykkes med marketing automation

Av APSIS

2018-04-17

Nåtidens (så vel som fremtidens) e-post og digital markedsføring handler utvilsomt om automatisering og personalisering. Synes du det virker vanskelig å komme i gang med marketing automation? Da har jeg samlet 5 strategier som kan sette automatiseringen din i gang på et blunk!
 

Hvorfor er det nødvendig med en strategi for marketing automation?

Nesten alt her i livet krever en viss grad av strategisk tenkning – om det så handler om en rask tur ned til matbutikken eller en omfattende markedsføringsplan. For å komme i gang må du ha et mål og en plan som fører deg til den endelig destinasjonen. Det samme gjelder for marketing automation.

Automatisering kan brukes til mange formål. Det kan skape en mer effektiv salgsorganisasjon og en bedre kundeservice, men også generere økning av salg i nettbutikken. En strategi kan bare skapes om du vet hva du vil oppnå. Så våg å stille følgende spørsmål allerede fra begynnelsen: hva ønsker jeg å oppnå? hva skal automatiseres? og hvordan måler vi resultatet (ROI) av vår marketing automation?

For å gi litt inspirasjon og veiledning har jeg samlet fem eksempler på vanlig forekommende strategier innen marketing automation.

Strategi 1: Velkomstmelding

Har en kunde akkurat registrert en konto på nettsiden din? Sørg for å gi kunden en hyggelig mottakelse gjennom en virkningsfull velkomstmelding som både er personlig tilpasset og aktuell. Faktum er at 74,4% av kundene faktisk forventer å få en velkomstmelding. Som et direkte resultat av dette har velkomstmeldingen fem ganger høyere åpningsfrekvens og fire ganger høyere klikkrate enn andre e-postmeldinger fra organisasjoner og foretak.

Selv om en velkomstmelding kan sees som en grunnleggende type automatisering, har den en veldig viktig funksjon: den etablerer en personlig kontakt mellom deg og kunden som gir deg bedre forutsetninger for å arbeide videre med den enkelte kunde gjennom salgsprosessen. En automatisert velkomstmelding er begynnelsen på et langvarig kundeforhold.

Strategi 2: Gi dine besøkende en ny sjanse

Undersøkelsen vår viser at 80% av de som handler på nettet legger varer i handlekurvene sine uten å fullføre kjøpet. Det er vanskelig å vite akkurat hvorfor de besøkende forlater handlekurven. Hadde de dårlig tid? Eller var fraktkostnadene for høye?

En tom handlekurv trenger ikke å bety at en besøkende kunde angrer seg. Den enkleste måten å finne ut om det fortsatt er interesse for produktet er å sende automatiserte meldinger om hvilke produkter kunden har latt være igjen. Denne strategien pleier å gi resultater. Meldingen som minner om gjenglemte produkter bidrar i snitt til at foretaket får tilbake 10% av den tapte verdien. Denne prosentandelen utgjør en betydelig forskjell for de fleste som driver netthandel.

shopping-cart

Strategi 3: Plei forholdet til potensielle kunder

Marketing automation spiller en sentral rolle innen lead generation og nurturing (jobben med å pleie og utvikle potensielle kunder). En ny kunde befinner seg aldri høyest oppe i salgsprosessen, og ved hjelp av automatiserte meldinger, kan du veilede dem framover og gi salgsstyrken din optimale forutsetninger for å lykkes.

Med en ”lead nurturing workflow” bygger du opp tillitt frem til det tidspunktet hvor kunden er klar til å ta en beslutning om kjøp. Hemmeligheten bak å arbeide med kunden til et kjøp er å sende innhold som skaper engasjement og får foretaket ditt til å være ”top-of-mind”.

Strategi 4: Anbefalinger: ”Vi ser at du liker x, hva synes du om y?”

Automatiserte anbefalinger kan ha en veldig stor innvirkning på salget ditt. Anbefalinger er en smart måte å bruke data fra aktive og lojale kunder. En anbefaling skal kjennes personlig og sendes på et tidspunkt hvor sannsynligheten for at kunden vil handle igjen er på det største.

Virkningen av automatisering og produktanbefalinger vises igjen i statistikken; Produktanbefalinger kan stå for hele 31% av en nettsides totale inntekter. Ikke så verst, hva?

Strategi 5: Aktiver den inaktive kunden

Forestill deg at du har en kunde som ikke har vært i kontakt med bedriften din eller kjøpt et produkt etter en viss dato. Ta det med ro, det trenger ikke å bety at kunden har mistet interesse for varemerket ditt. Faktum er at nesten 25% av e-postabonnentene dine kommer til å bli inaktive hvert år.

Sørg for å vekke engasjement hos inaktive kunder ved å mate dem med spennende nyheter eller et rabattilbud! Reaktiveringskampanjer og automatisering passer som hånd i hanske. Du slipper å manuelt overvåke kundenes aktivitet og kan i stedet la automatiserte meldinger sørge for at varemerket ditt forblir relevant for kundene dine.

Kunnskap og erfaring får kreativiteten til å blomstre

Utfallet av marketing automation kommer helt og holdent an på hvordan den strategiske ideen kombineres med teknologi. For å dra nytte av teknologiens fulle potensiale, må bedrifter bygge kunnskap og ta i bruk den automatiserte tankemåten. Når du er godt kjent med marketing automation er det bare fantasien din som setter grenser for hva som er mulig.

Er du nysgjerrig på automatisering? Oppdag mulighetene med APSIS Marketing Automation!