5 hete trender å dykke ned i denne sommeren

Av Amanda Gossell

2019-07-22

For mange er sommeren tid for refleksjon, inspirasjon og forberedelser til høsten. Og hva passer vel bedre enn en samling av årets heteste trender innen digital markedsføring? Vi har samlet noen nyttige inspirasjonskilder slik at du – som markedsfører – kan ta en dypdykk ned i temaene du er interessert i.

1. Tiltrekk, engasjer og konverter: Slik treffer du kundens hjerte… og lommebok.

“Hvordan ivaretar jeg kundens interesser?”, “Hvordan får jeg besøkende til å bli værende?” og ikke minst: “Hvordan treffer jeg kundens hjerte og lommebok?”.

Spørsmålene er mange, og svarene er ikke alltid enkle. I det store og hele kan man si at det handler om å skape individuelt tilpassede tilbud som føles relevante for kunden. Men å samle inn, analysere og handle basert på mengder av data kan virke overveldende. Derfor er det smart å begynne med de små, men likevel betydningsfulle, innsatsene.

Men hvilke frukter henger lavest? Det finner du ut her!

2. Forstå menneskene bak hvert klikk

Automatisert markedsføring kan virke som et rent teknisk fenomen. Men faktum er at det er menneskene bak hvert klikk, og den menneskelige atferden, som spiller den største rollen når det kommer til å lykkes med digital markedsføring. Du må altså se forbi klikk og konverteringer for å forstå målgruppen din – ordentlig.

Men hvordan bør du tenke og handle for å forstå menneskene bak klikkene? En god start er å innse at fremgangsrik markedsføring handler om innsikt og å ivareta kundereisen fra start til slutt.

Det innebærer at du, som markedsfører, må være bevisst hvert steg personen tar – fra anonym besøkende til prospekt til handlende kunde. Dette er naturligvis en kompleks reise som krever en gjennomtenkt strategi for leadshåndtering og automatiserte løsninger. Men en god start er å endre tankesettet ditt fra et teknisk til et mer humant.

I dette webinaret lærer du alt om kundereisen, datainnsamling, unike kundeprofiler, marketing automation, segmentering og mye, mye mer – alt for at du skal kunne levere rett budskap til rett person til rett tid!

3. Datasikkerhet – dette bør du, som markedsfører, tenke på

Nye lover, regler og forordninger – sant det kan føles slitsomt? Men om du tenker etter, er det ikke så ofte det kommer nye regler å forholde seg til. Egentlig handler det om å utvikle en rutine for å finne ut hvilke punkter som berører deg og din bedrift – og handle etter disse.

Et annet viktig aspekt å ta hensyn til, er at mange er redde for å dele data med deg. Og som markedsfører bør du respektere og analysere dette. Datasikkerhet er synonymt med tillit, og derfor bør du gi kundene dine tiltro til deg. Data er faktisk nøkkelen til fremgangsrik markedsføring. Dermed er det avgjørende å påse at tilliten er på plass for at folk skal føle seg trygge nok til å dele sine aktiviteter.

Men hvordan holder du deg oppdatert på siste nytt innen lover og regler? Og hvordan bygger du opp tilliten hos dine kunder?
 

Lær mer om datasikkerhet og viktigheten av tillit i podcasten A Zip of Marketing.

4. Kundeprofiler – derfor er det noe av det viktigste du har

Kundeprofiler, kundeprofiler, kundeprofiler. Hvorfor er de egentlig så verdifulle for digital markedsføring? Kort fortalt hjelper de deg med å utvide forståelsen for hver enkelt person ved å kombinere demografiske data og atferdsdata fra ulike kanaler og enheter på ett sted. Til slutt kan dette lede til større salg siden du kan levere mer relevante og personlig tilpassede tilbud til hver enkelt i målgruppen.

Hva med automatisert markedsføring? Hvilken rolle spille det i den store sammenhengen? La oss si det slik:

Nøkkelen til fremgangsrik markedsføring er: unike kundeprofiler + automatisert markedsføring.


Automatisering, også kalt marketing automation, er et verktøy som bruker atferdstriggere for å kommunisere systematisk og automatisk med abonnenter og kunder. Gjør du det riktig, vil du kunne levere skreddersydde kundeopplevelser med rett budskap til rett person til rett tid.

I vår bloggserie om datadrevet markedsføring lærer du alt om kundeprofiler i kombinasjon med automatisert markedsføring, slik at du i lengden kan engasjere dine kunder og få dem til å knytte sterkere bånd til merkevaren din.

5. Leadshåndteringens betydning i den digitale kundereisen

Et av de vanligste formålene med automatisert markedsføring er å generere flere og skarpere leads for å til slutt føre dem mot en kjøpsbeslutning. Men hva innebærer egentlig dette? Vil det skje automatisk bare man setter i gang prosessen? Dessverre ikke. Leadshåndtering er et massivt og meget viktig arbeid som omfatter planlegging, samarbeid og struktur. Men det er absolutt verdt arbeidet – vi lover.
 


En av grunnpilarene til en fremgangsrik leadshåndtering er automatisering. Det starter når besøkeren utfører en handling, slik som å laste ned en håndbok eller melde seg på et arrangement. Handlingen setter i gang et løp og tilskriver personen poeng i et graderingssystem – såkalt lead scoring. Basert på poengene og atferden utløses automatiske aktiviteter som leder personen videre på reisen – og mot en kjøpsbeslutning. Lær mer om automatisering for B2B her!

Fikk du ikke nok? Ingen fare – vi har massevis av inspirasjon og kunnskap å by på i vår blogg, podcast, håndboksamling og i våre webinarer och seminarer!