5 forbrukertrender innen netthandel på mobil i 2018

Av APSIS

2017-12-20

Ettersom mobilen tar opp større plass i kundenes bevissthet, stilles det krav om at du tilpasser netthandelen din deretter. Men hvordan kan du sørge for at du treffer midt i blinken? Vår ekspert Sanna Ramfors forteller deg hvordan!

Girl with phone


Vi har allerede understreket viktigheten av å tilpasse kundeopplevelsen til mobilen i et tidligere innlegg. Vi går inn i 2018 med en betydelig økning i gjennomførte innkjøp via mobil. Bare i Norden har tallene gått fra 16% til 26% i løpet av ett års tid, og mobilen har tydeligvis klart å overta tronen fra datamaskinen som den enheten som har generert mest trafikk i løpet av Black Friday 2017 på verdensbasis.

Kundene stiller krav om smidige og bærbare enheter  

Mobiltelefonen har ikke bare påvirket vår livsstil, men også måten vi konsumerer varer på. Etter hvert som vi blir mer “mobile” selv, er det forventet at alle delene av hverdagslivet vårt skal stå i stil med våre flyktige og bærbare vaner.
 
Dette faller helt i tråd med Postnords årlige undersøkelse angående netthandelen i Norden, som forklarer at 33,5% av skandinavene handler på nett fordi det går an å kjøpe når det passer dem og 10,5% fordi det er mer komfortabelt. Dette innebærer at kundene stiller krav om en smidigere netthandel der kjøpet kan gjennomføres uansett om man sitter ved pulten eller på toget. 

Den aktive og kritiske informasjonssøkeren

Selv om mobiltelefonens innvirkning og popularitet øker ultraraskt, representerer det bare en liten del av sin slagkraft. Kanalens egenskap som en bærbar og rik kilde til informasjon gjør den til et kraftig springbrett i begynnelsen av kundereisen. 
 
Dagens kunder nøler ikke med å søke etter informasjonen de trenger for å kunne foreta en velinformert kjøpsbeslutning. Selv om mobiltelefonen er en smidig innkjøpskanal, er det også et oppslagsverk over prisinformasjon, tilbud og produktanmeldelser som alltid er tilgjengelig. Derfor er det lurt å sørge for at du har velformulert innhold i nettbutikken din, og samtidig oppfordre kundene dine til å skrive produktanmeldelser som skaper ekstra tillit.  

Kunden hopper mellom forskjellige kanaler

Ifølge Postnords undersøkelse søker 40% av deltakerne opp produktinformasjon via mobiltelefonen sin når de befinner seg i en fysisk butikk, 32% sjekker lageret i sanntid og 36% melder at de har tatt bilde av en vare for å utføre kjøpet på et senere tidspunkt.  
 
Til tross for at mobilen er perfekt for å søke opp eller motta informasjon, er kanalen ikke alltid optimalisert for shopping som krever at kunden må gjøre mye research. Et vanlig fenomen er at mottakeren i stedet får et tilbud via SMS eller e-post og senere velger å fullføre kjøpet på en PC.
 
Kundens nye vaner og overgangen fra passiv mottaker til aktiv informasjonssøker fjerner grensene mellom kontaktområdene dine. På grunn av kundens økte forventninger til en mer integrert netthandel, stilles det krav til deg om å kunne levere en kundeopplevelse som ikke er begrenset til kun én kanal. 
 
Derfor bør du ta dine første steg mot å satse på en omnikanalstrategi med kundeprofiler som aktivt veileder kunden gjennom dine kanaler og kontaktpunkter. Dette forbedrer sjansene for at din mobiloptimaliserte netthandel faktisk ender med salg.  
 
Compass

Slik klarte Arla å konvertere nettbesøk til innkjøp i fysisk butikk.

SMS vokser!

Du har sikkert hørt dine eldre slektninger raljere over hvor lang tid dagens ungdommer bruker på mobilen. Selv om det kan være litt irriterende å høre, er det fremdeles en påstand som til en viss grad er riktig.  
 
Det er nemlig slik at en voksen person bruker telefonen sin i gjennomsnitt 30 ganger om dagen og de såkalte Millennials (født 1980-95) sjekker mobilen sin 150(!) ganger i døgnet. Dette faktumet er i perfekt samsvar med at de fleste mobilkyndige netthandlere er mellom 18-49 år.
 
Med dette i bakholdet er det kanskje ikke særlig overraskende at markedsføring via SMS har vokst (se vår statistikk fra Black Friday), samt at 50,5% av de nordiske deltakerne påstår at de har fått et tilbud via SMS eller e-post fra butikker der de er medlemmer. Dessuten er det konstant behov hos kunden for å bli oppdatert på siste nytt i og med at SMS har en åpningsfrekvens på utrolige 82%...
 
Dette betyr imidlertid ikke at SMS konverterer, men hvis du integrerer SMS i markedsføringsstrategien din øker du nok sjansene dine. Et eksempel på det kan være å sende en SMS med en rabattkode som vinner tilbake en inaktiv kunde eller bursdagshilsener som kan drive frem kunderelasjoner.
 
Man standing on the street with a phone in his hands
 
Vil du booste dine SMS-er? Da kan vi hjelpe deg.

Fra buzz til krav

Selv om netthandel på mobil ofte beskrives som en trend, vil jeg heller kalle det en nødvendighet for å kunne levere en god kundeopplevelse. Det å se bort fra behovet for å tilpasse kjøpsopplevelsen etter mobilenheten innebærer at du i det lange løp ignorerer dine kunders egne behov og ønsker. Dette har selvfølgelig i sin tur betydning for omsetningen.  
 
Hvis du mislykkes med å levere en førsteklasses opplevelse over mobilen er det nemlig slik at hele 40% av dine besøkende surfer videre til konkurrenter. For ikke å havne i bakleksa må du starte å ta dine første steg mot å levere en mobiltilpasset kundeopplevelse i samsvar med kundenes egen livsstil og forbruksmønster.
 
Klar til å ta netthandelen din til neste nivå? Klikk her for å komme i kontakt med våre eksperter.