5 eksperters spådommer: Digital markedsføring i 2020

Av Amanda Gossell

2019-12-16

Fem eksperter og et hav av trendspådommer. 2019 har vært et begivenhetsrikt år med økt bevissthet rundt miljø- og klimaspørsmål, datahåndtering og personvernregler. Men – 2019 er gammelt nytt, så la oss heller rette blikket mot 2020. 

For at du skal få en så god start som mulig på 2020 har våre digitale eksperter samlet sine spådommer om digital markedsføring for det kommende året.  Så på med lesebrillene og gjør deg klar til å bli inspirert!

Digital markedsføring i 2020

 

Våre eksperter har samlet sine topptrender – så dette er et langt blogginnlegg. Om du vil velge et emne som passer nettopp for deg, er det bare å scrolle seg nedover:

APSIS Head of Creative Services – Fredrik Wremerth ,  e-postekspert.

 

Først ut er APSIS Head of Creative Services – Fredrik Wremerth – som har jobbet med digital markedsføring i snart 13 år. Som vår helt egen e-postekspert deler han her sine tanker og spådommer om temaet.

Interaktiv e-post gir gode opplevelser for abonnentene dine

Interaktiv e-post gir gode opplevelser for abonnentene dine

E-postens fremtid avhenger av interaktivitet – noe som vil bidra til at dine abonnenter har lyst til å bli værende som kunder. Interaktive nyhetsbrev er nemlig en utmerket måte å invitere dine abonnenter til å bli med å skape opplevelsen. Dessuten er det en mulighet for deg som avsender til å be om tilbakemeldinger – uten å være påtrengende.

Bevegelig innhold blir mer populært

Å bruke bevegelig innhold i e-post er ikke bare en populær og voksende trend, men også en god mulighet til å få flere klikk og høyere åpningsfrekvens. Bransjestatistikk viser nemlig at bevegelig innhold kan øke åpningsfrekvensen med omtrent 20 % og klikkfrekvensen med opptil 60 %.

Selv om etterspørselen er stor, og det bevegelige innholdet blir mer og mer populært, er det verdt å nevne at mange av de største leverandørene av e-posttjenester, som Gmail, Outlook og Yahoo, fortsatt ikke tilbyr dette.

Gmail Annotations vekker dine kampanjer til liv

Vil du at dine e-poster skal skille seg enda mer ut? Gmails funksjon “Annotations” kan fikse nettopp det. Denne funksjonen lar deg kommunisere med dine abonnenter på en helt ny måte – allerede i innboksen.

Ved hjelp av bilder, logo og tilbud kan du gjøre kampanjene dine mer synlig for dine abonnenter  – før de i hele tatt har åpnet e-posten. Tar du i bruk denne funksjonen, er sjansen stor for at åpningsfrekvensen øker. 

Interessert i å forbedre din e-postmarkedsføring i 2020? Utforsk mulighetene med vårt nye Email Tool.

 

 

 Frida Borgen – Marketing Operations på APSIS.  Nemlig samarbeidet mellom markeds- og salgsavdelingen.

 

Neste tema på listen er noe som mange virksomheter finner utfordrende – nemlig samarbeidet mellom markeds- og salgsavdelingen. Derfor har vi pratet med Frida Borgen – Marketing Operations på APSIS – om en av de største trendene på dette området. Frida har en stor interesse for markedsføring og anser det både som yrke og hobby – og for øyeblikket er hennes favorittema Growth Marketing. Her kommer Fridas spådom hva gjelder samarbeid mellom markeds- og salgsavdeling i 2020.

Account-based Marketing – for den bevisste organisasjonen

Når det gjelder B2B-markedsføring, vil det være et stort fokus på account-based marketing (ABM) i 2020. Denne metoden er imidlertid ikke helt ny. Men siden metoden dreier seg om svært målrettet innsats mot strategisk utvalgte kontoer – vil den sannsynligvis blir mer populær i 2020.

Men hva handler det om egentlig? Account-based marketing innebærer at en bedrift prioriterer de kunder og prospekter (accounts) som på langt sikt skaper verdi for bedriften. Det betyr altså at man bruker mindre tid på kunder som ikke skaper verdi eller lønnsomhet. 

Mange av oss markedsførere har innsett – eller kommer til å innse – at ABM bør være på toppen av prioriteringslisten. Hvorfor? Fordi det handler om to av de største utfordringene innen digital markedsføring, nemlig å:

  • – Levere tillitsskapende og personlige markedsføringsopplevelser
  • – Forene salg og marked

Så – hva kan ABM gjøre for en bedrift?

  1. Det bygger en bro mellom salg og marked – siden det krever et enhetlig tankesett og felles mål.
  2. Du vil kunne kommunisere med dine kunder på en mer målrettet måte – noe kundene forventer i 2020.
  3. Det vil generere leads av høy kvalitet. 

ABM-metoden passer for bedrifter i alle størrelser. Grunnen er at det finnes flere ulike måter å gå frem på: 1-2-1, segmentert eller for en bredere målgruppe. Uansett hvilken du velger, har alle noe til felles: Samtlige fokuserer på tillitsbygging og avkastning – på en personlig måte. Dette ved å rette seg mot den målgruppen som salgs- og markedsavdelingen er blitt enige om at er den viktigste. 

Mange markedsførere og selgere som har implementert og jobber med denne metoden, kan vise til gode resultater – blant annet høy ROI. Så ABM er definitivt en metode som på et eller annet vis bør være på din digitale markedsføringsagenda i 2020!

 

 

Sanna Ramfors – Senior Professional Services Consultant.

 

Vi har også pratet med Sanna Ramfors – Senior Professional Services Consultant. Sanna har en bachelorgrad i internasjonal markedsføring og en mastergrad i kommunikasjon. Og med 14 års erfaring i bransjen ser Sanna på digital markedsføring som en mulighet til å bygge sterke bånd og å sette seg inn i kundens perspektiv. Dette spår hun om e-handel i 2020:

Den nya, bevisste kunden

E-handelens påvirkning på miljøet og reduksjonen av karbonavtrykket kommer til å stå på dagsordenen i 2020. De siste årene har nordiske forbrukere reagert sterkt på miljøspørsmål, og termer som ordet “flyskam” indikerer at vi er raske til å justere og tilpasse våre forbruksmønstre. White Monday utfordrer Black Friday, og forretningsmodeller for e-handel dukker opp her og der. Det er et tydelig resultat av økt bevissthet hos dagens forbrukere. 

En annen uunngåelig e-handelstrend er den personaliserte kundeopplevelsen med fleksible betalingsmetoder og flere leveringsalternativer. Dette, i kombinasjon med den økende bevisstheten rundt miljøspørsmål, har allerede åpnet opp for innovative løsninger som full service-stasjoner for pakkeleveranser. På disse “stasjonene” kan kunder selv hente ut sine pakker og prøve produktene direkte – i et miljø som åpner for mersalg. Samtidig tilbys resirkulerbar emballasje og muligheten til å returnere de varene man ikke vil beholde. Beyond Us i Malmø og Box by Posti i Helsinki er eksempler på bedrifter som har omfavnet dette konseptet.

Finn ut hvordan du kan booste e-handelen din med hjelp av automatisert markedsføring!

Etterspørselen etter fleksibilitet øker

I dag forventer nordiske forbrukere seg en rekke ulike, fleksible betalingsmetoder. Og det stilles spørsmål til den tradisjonelle kortbetalingens monopol. Kundene forventer dessuten fleksible leveringsmuligheter, som betyr at e-handlere som ikke følger med på denne trenden, kommer til å bli hengende etter. Nye tjenester, som for eksempel Early Bird, leverer i løpet av natten slik at kundene kan få varene når de våkner.

E-handlere som er bevisste på hva som venter dem, tilpasser alt fra emballasje til personlig opplevelse – og passer alltid på at kunden føler seg spesiell. Det viktigste er altså å forsikre seg om at kunden føler at handleopplevelsen lever opp til dens kriterier for et meningsfullt kjøp.

2020 er året da vi ikke lenger ser på e-handel som kun et billigere alternativ til de “ordentlige butikkene”. Derfor må en suksessfull online-opplevelse matche standarden til en fysisk butikk. Hvis du lykkes med det, har du mange muligheter til å skille deg ut i mengden. I tillegg er det en stor fordel for nordiske e-handlere som kan kombinere stedsnær shopping med smidige e-handelstjenester. 

Hvordan påvirker disse e-handelstrendene markedsførere?

E-handel har gått fra å være en prissensitiv kanal for bulksalg til nå å utvikle seg til å bli en viktig del av en personlig omnikanalsopplevelse. Det betyr at den også må “modnes” når det kommer til innhold som støtter mangfold, og som rett og slett prater med hver enkelt kunde. Og takket være verktøy for atferdsdata og automatisering har markedsførere nå store muligheter til å skape magi gjennom hele kundereisen.

Fortell din historie: Vær ekte og ærlig

Den vellykkede online-opplevelsen kan bare skapes gjennom kreativ storytelling – noe som styrker bildet av merkevaren og den tilhørende visjonen. Klarer du å skape kreativt innhold – som gjør det mulig for kunden å knytte sine verdier og livsstilsvalg til onlineopplevelsen – er du på god vei. Siden tilgangen på atferdsdata gjør det mulig å ta grep umiddelbart, og således komme nærmere kunden, skapes en følelse av oppriktighet som kommer til å ta deg langt.

I stedet for å strebe etter å skape det perfekte bildet planlagt ned til hver minste detalj – som kan føre til at dine kunder ser på din automatiserte markedsføring som nettopp det: automatisert og algoritmebasert – bør du heller fokusere på de transparente og hverdagslige aktivitetene i bedriften. Det er det nordiske forbrukere vil se og være en del av.

Markedsførere bør se på dette som en mulighet til å finne opp spillets regler på nytt – og legge en innsats i å gjøre hver kjøpsopplevelse på nett spesiell. Og ikke glem å ha det gøy mens du redefinerer markedsføringens rolle som en del av fremtidens e-handel.

 

Digital Marketing og SEO Specialist Karin Lindell.

 

Den fjerde eksperten vi pratet med, er vår Digital Marketing Specialist Karin Lindell. Denne gangen snakket vi om SEO. Karin er egentlig fotograf med en grad i antropologi, men oppdaget tidlig interessen for markedsføring og web – som hun brukte for å få tak i kunder i forbindelse med fotografjobben. Hun innså imidlertid at markedsføring var hennes greie, og hun har nå syslet med markedsføring og SEO siden 2006. Dette er Karins tanker og spådommer rundt søkemotoroptimalisering i 2020:

EAT-Faktorer blir en av de største SEO-snakkisene i 2020

Tilstedeværelsen på nett vokser, og dermed også konkurransen. Og kampen om plassen på SERP (Search Engine Result Page) for organiske søkeresultat blir hardere og hardere jo flere bedrifter som oppdager verdien av god SEM og SEO. Dessuten ser flere markedsførere verdien av å bruke “white-hat-SEO”. 

Mye tyder altså på at fokuset på søk i 2020 kommer til å handle om en miks av å skape og koble sammen flere EAT-faktorer (gyldig innhold) – i kombinasjon med forbedret teknisk SEO for å optimalisere en hjemmesides hastighet og indekserbarhet. 

BERT – fremtidens SEO-trend

En annen oppdatering, som vi faktisk ikke vet så mye om ennå, er BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers). Denne oppdateringen ble annonsert i slutten av oktober 2019, så vi kan med stor sannsynlighet forvente oss diskusjoner rundt temaet de første månedene i 2020. Så se opp for BERT! 

En annen ting som er greit å ha i bakhodet nå ved årsskiftet, er at søk fortsatt handler om å levere det beste og mest relevante innholdet til brukeren – til rett tid og på best mulig måte. Det vil aldri forandre seg! 

“Greta-effekten”

Sist, men ikke minst kommer vi sannsynligvis til å se en Greta-effekt  (som i Greta Thunberg) i Googles algoritme. Google kommer altså til å belønne bedrifter som har en sterk autoritet og en tydelig miljøprofil. Det høres kanskje usannsynlig ut, men det er faktisk i tråd med det Google for øyeblikket gjør med organisk søk med EAT.

PS. Husk hvor du hørte det først!

 

Mohammed Raad, Digital Marketing Manager.

 

Hvordan ser det så ut for den digitale markedsføringens del? Mohammed Raad, Digital Marketing Manager, har over åtte års erfaring i bransjen. Med stor lidenskap for å bruke og utvikle økosystem for digital markedsføring, er Mohammed rett person til å guide oss gjennom neste års trender på området.

Conversational Marketing øker

Samtaler er slagkraftige! Faktum er at samtaler er, eller bør være, et sentralt verktøy for bedrifter som vil vokse. Conversational marketing er imidlertid ikke et nytt fenomen – vi har pratet om det i flere år. Men årsaken til den fornyede interessen rundt temaet er atferdsforandringene hos våre kunder.

Digital markedsføring blir mer og mer direkte og presserende, mens kundene fremdeles krever personlige og responsive opplevelser. Det er også i tråd med ny teknologi og avansert maskinlæring som gjør det mulig for bedrifter å skape god conversational marketing. Det gjør at bedrifter kan møte kundenes krav. Her snakker vi om genuin kommunikasjon i sanntid – der kunden kan nå deg uansett plattform, kanal eller tidspunkt.

La chatbots ta seg av rutineoppgavene

En av de viktigste trendene, som har økt i takt med conversational marketing, er bruken av chatbots.  Chatbots er effektive sofware-programmer som samhandler med besøkende og kunder på en hjemmeside. I sanntid. Det er allerede mange bedrifter som har slengt seg på chatbot-bølgen, og alt tyder på at flere vil gjøre det i 2020.

Det er imidlertid viktig å huske at chatbots ennå ikke har nådd det intelligensnivået vi skulle ønske. Begrensningene er bevis på at det ennå ikke er mulig å erstatte et menneske med en chatbot.

Derfor er Hybrid Chatbots en trend vi definitivt kommer til å se i 2020. Dette er en løsning der mennesker og chatbots jobber sammen. Kort fortalt går det ut på at chatbots håndterer enklere rutineoppgaver, slik at menneskene har mer tid til å ta seg av de mer komplekse samtalene som faktisk gir verdi.

 

 

For å oppsummere...

Noe vi antakelig kan være enige om er at utviklingen av digital markedsføring aldri kommer til å slutte. Teknologien forbedres, og mennesker utvikles. Og det er vi jo ganske glade for, er vi ikke? Vi gleder oss til å se hva 2020 har å tilby, og vi håper disse trendutsiktene har gitt deg inspirasjon, motivasjon og ny kunnskap for det kommende året! 

Vil du ha enda mer inspirasjon og kunnskap til 2020? Sjekk ut vårt online-bibliotek som er fullt av håndbøker og guider!