5 datadrevne utfordringer i 2019

Av Sarah Chase

2019-01-22

Datadrevet markedsføring har gått fra visjon til virkelighet. Men det er en stor sjanse for at du møter hindringer i jakten på smartere beslutninger og skarpere segmentering. La oss derfor ta en titt på fem av disse utfordringene – og hvordan du løser dem.

Å ta ett skritt av gangen

Ifølge språkbruken i den digitale sfæren kreves det at vi utvikler oss i en rasende fart. Overskriftene påstår at avansert datadrevet markedsføring foregår -og at det er barnemat å skape en enhetlig kundeopplevelse med en sømløs dataoverføring mellom kanaler.

Men ikke la deg påvirke av gruppepresset!

Jeg innrømmer det selv: markedsføringsteknologi er kult. Men en velfungerende strategi er enda kulere. Som vår Marketing Operations Coordinator poengterer i denne artikkelen må du ha strukturer og strategier på plass for å få valuta for pengene. For saken er den at data er meningsløst hvis det ikke tjener en hensikt.

Men hvordan blir du datadrevet raskt – uten å trå feil? I bunn og grunn handler det om å skynde seg langsomt. Du må først lage en solid grunnmur før du kan begynne å bygge oppover.

Å analysere, tolke og forstå kundedata

Data har vært en redning i nøden for mange bedrifter. Det digitale landskapet forandrer seg i stor fart og det samme gjør kundeforventningene. Det stiller store krav til oss digitale markedsførere.

Derfor er det ikke overraskende at 81% av digitale markedsførere spår at et flertall av beslutninger vil være basert på data allerede i 2020, ifølge Gartner. Men bak overfloden av data står en ny utfordring – å kunne analysere og forstå dataene i den grad at de kan konverteres til innsikt.

Data er komplekst. De er spredt over alle kanaler, og markedsførere kan ikke tolke rådata før de behandles og blir til informasjon. Dessuten melder Convertr Media at 70 % av all CRM-data er ubrukelig ettersom de er dupliserte, utdaterte eller ufullstendige. Og hvordan kan du slå sammen dataene dine for å kunne skape en såkalt single customer view?

Fortvil ikke – det er lys i enden av tunnelen.

 

For å gjøre en datadrevet virkelighet mulig trenger vi en løsning som kan håndteres av den vanlige markedsføreren –  ikke bare av IT-avdelingen.

Ved å benytte én kilde for datahåndtering, som en serie integrasjoner eller en CDP (Customer Data Plattform) som slår sammen datakildene dine, kan du sikre at alle dataene er aktuelle. Da blir det enklere å tolke dataene – for så å styre og optimalisere markedsføringsinnsatsen din enda bedre.

Vil du levere en personlig opplevelse og skaffe datadrevet innsikt? Sjekk ut vår nye dataplattform med markedsføringsverktøy: APSIS One! (EN)

Å være transparent i din datahåndtering

GDPR og den beryktede Cambridge Analytica-skandalen var som bensin på bålet for den eksisterende skepsisen mot datainnsamling.

 

Selv om overskriftene og prognosene har vært dystre, så er ikke løpet kjørt. Markedsførere må være mer opptatt av å bygge tillit og være transparente for å fortjene kundedata. Derfor bør du:

  • Forklare hva enkeltpersonene får ut av din datainnsamling
    Når du på en tydelig måte forklarer hvorfor du samler inn data, og hvilke fordeler det fører med seg, er det sannsynlig at du vil møte mindre motstand. Du kan gjøre det så enkelt som å formidle årsakene i et GDPR-vennelig informasjonskapsel-banner.
  • Forklare prosessen på en enkel måte
    Juridiske tekster er tungleste, og lesere på nett er notorisk utålmodige. Derfor må du supplere data policyen med lettfordøyelig innhold som er tilpasset mannen i gata.

Vil du lære mer om hvordan du kan (gjenopp)bygge tillit i kjølvannet av GDPR? Les dette blogginnlegget!  

Å skape en personlig kundeopplevelse

Etterspørselen etter personlig kommunikasjon er større enn noensinne. Kunder forventer en personlig og enhetlig opplevelse i alle kanaler og på alle kontaktpunkter. Dessuten forventer dem at du kan forutse hva de trenger – både nå og i fremtiden.

Å møte dette behovet krever mye data. Du trenger verktøy for å spore klikk, sidevisninger, kontakt med salg og innkjøp offline. I tillegg må du kunne måle kundens grad av engasjement på dine kanaler. For du vil vel ikke bruke pengene dine på kalde leads eller på å reaktivere personer som allerede har kjøpt en vare. Eller hva?

Men jo mer data du har, desto vanskeligere kan det være å tolke dataene riktig – særlig hvis du vil slå sammen dine online og offline kanaler. Så hvordan sorterer du dataene for å skape en sømløs kundeopplevelse? Ved å samle dataene dine på ett innsamlingspunkt og binde sammen sekken ved hjelp av kundeprofiler.

 

Dette kan du gjøre ved hjelp av en CDP Customer Data Platform. En CDP integrerer dine kundedata over flere av kanalene til kundespesifikke profiler. Det er som et oppslagsverk over enkeltpersonenes kjøp, atferd, demografiske data og interaksjoner med deg. Dette gir deg ett sted for analyse og innsikt som du kan bruke til å optimalisere dine utsendelser.

Vil du nå dine kunder med personlig kommunikasjon på en enkel måte? Ta en titt på vår nye plattform: APSIS One! (EN)

Å overvinne algoritmene på sosiale medier

Sosiale medier kan være uoversiktlige. Algoritmene forandres, det er vanskelig å forutse effektene, og det kan være enda vanskeligere å samle inn førstehåndsdata. Dessuten forteller Socialbakers at organisk rekkevidde ble redusert med 20-25% i 2018. Det betyr at prisen på betalte annonser øker.

Dette innebærer at strategier for sosiale medier som ikke tar utgangspunkt i kundedata, kan svekke innsikten din – og budsjettet ditt.



Så, hva er løsningen? Vi har tidligere snakket om hvorfor du må samle inn førstehåndsdata på sosiale medier och hvordan du balanserer budsjettet ditt på sosiale medier, Men essensen er at du må se på sosiale medier som en del av et digitalt økosystem.


For poenget er at sosiale medier ikke er et mål i seg selv. Det er snarere et middel for å få følgerene dine til å besøke dine eider kanaler og avslutte kjøpet. Dessuten kan sosiale medier mate kundeprofilene dine med mer data. Dette gir igjen skarpere segmentering og en dypere personalisering i kanalene dine.

Summa summarum…

Selv om datadrevet markedsføring er i ferd med å bli en ny standard innen digital markedsføring, kan veien mot implementering være full av hindringer. Men hvis du er forberedt på utfordringene – og du har valgt system – blir det enklere enn noensinne å oppnå gode resultater.

Er du klar for å ta det første steget mot datadrevet markedsføring? Sjekk ut vår nye datadrevne plattform: APSIS One! (EN)