4 supre måter å unngå skjema-spam på

Av Noemi Gobel

2017-03-02

Teknologien har kommet langt siden de første bot-bekjempende CAPTCHA-ene ble introdusert. Så hva bør markedsførere legge til sine nybygde webskjemaer i dag? Vi har samlet 4 enestående metoder her – se gjennom og velg den som passer deg best!

Bivirkningene av skjema-spam: en rask oppsummering

Alle vet at abonnering på skjemaspam – når spambots (eller mennesker!) fyller i skjemaene på nettsiden din med falsk informasjon – er dårlig. Men nøyaktig hvorfor?

Captcha

 

Den mest åpenbare grunnen er selvsagt at det forvrenger de innsamlede dataene dine: mye falsk informasjon endrer resultatene dine og påvirker handlingene dine basert på disse resultatene. (Som for eksempel hvis du er et e-handelselskap og resultatene dine sier at du for det meste har et kvinnelig publikum, når det egentlig er flere menn som handler hos deg: det betyr at når du planlegger inventaret ditt, så beregner du feil.)
 
Ikke bare det, men falske data forhindrer deg fra å vite hvem dine egentlige kunder er, slik at du ikke vil kunne tilpasse innholdet og kommunikasjonen din for dem, noe som betyr at du mister tilliten deres (og mister dem som kunde).
 
...Legg til det faktum at spambots kan legge til skadelige linker i skjemaene dine som er en potensiell trussel for datamaskinen din, og du kan se hvorfor det er avgjørende å holde skjemaene dine sikre.
 
Spørsmålet er hvordan? Vel, det avhenger av hva du ønsker/trenger – sjekk ut løsningene vi har samlet nedenfor, for å finne ut hvilken som passer deg best!
 
Lær mer om skjemaer i vår gratis håndbok for markedsførings-automatisering– få den her!

CAPTCHA 2.0

Helt siden en universitetsgruppe fant opp CAPTCHA-teknologien på begynnelsen av 2000-tallet (før de solgte den til Google), har forskjellige inkarnasjoner av den blitt brukt etter samme mønster: først en nesten perfekt suksessrate, men ettersom tiden går klarer spambots og mennesker ansatt av CAPTCHA-farmer å bryte opp teknologien.
 
I tillegg har selskaper med et sterkt design og/eller UX-etikk ofte klaget over det å bruke CAPTCHA på sine nettsider, siden det ikke er visuelt tiltalende og trekker brukerne ut av omgivelsene deres.
 
Dette er grunnen til at flere designere har tatt på seg å ”gjenoppfinne” CAPTCHA-metoden – enten ved å gjøre det til et spill som Sweet CAPTCHA, å legge til et numerisk element som Math Captcha eller ved å bli kvitt hele systemet, som Googles No CAPTCHA-metode (som analyserer tidligere brukeratferd for å avgjøre om en utfyller er en robot eller ikke, etter å ha stilt et enkelt spørsmål: ”Er du en robot?”).

Captcha

Disse nye inkarnasjonene av den originale teknologien klarer ofte å sette spambotene fast nok til at de skifter fokus til andre nettsider – og de ser mye bedre ut også!

Honeypot-metoden

En annen måte å bekjempe falske skjemautfyllinger er å legge til såkalte ”honeypots” i skjemaet ditt: åpne tekstfelt som ikke kan sees av brukerne, fordi de er skjult av CSS eller JavaScript. Dette betyr at når en autoutfyllende spambot angriper skjemaet ditt, fyller den også ut det skjulte feltet, noe som igjen lar deg få vite at det ikke er en ordentlig person.
 
Mange selskaper foretrekker denne metoden, siden den ikke merkes av brukerne og ondsinnede mennesker (med mindre nettleseren din har en utøylet auto-utfyllingsvane) – men som før har også svært avanserte spamboter måter å oppdage dette på. Det er likevel en av de reneste løsningene der ute.
 

Mobilverifikasjon

Ettersom smarttelefonbruk fortsetter å vokse, virker det å inkludere dem i brukerverifikasjonen mer og mer naturlig. Det kan også være den sikreste måten å sørge for at skjemaene dine er fylt ut av en ekte person, siden ingen robot vil kunne nå enheten du sendte en verifikasjonskode til, og så taste den inn i skjemaet igjen.
 
På den andre siden forlenger den brukeropplevelsen betraktelig – så det er mest nettsider hvor sikkerheten er avgjørende (som ESPer, banker) som bruker dette, selv om flere og flere bransjer har tatt i bruk denne metoden i det siste (som dataspilling).
 

Unike hacks

Selskapene som ønsker å holde merkeopplevelsen intakt kan alltids velge å utvikle en mer personlig, unik tilnærming til sine sikre registreringsskjema.
 
Et berømt eksempel på dette er Snapchats bildeutfordring: etter at selskapet ble hacket i 2014 utviklet de et internt verifikasjonspill hvor du må velge bestemte bilder for å kunne fortsette med registrerings-prosessen.

Snapchat säkerhetslösning

 

… Selv om det absolutt er unikt, kreativt og i samsvar med merkevaren, er ikke sikkerhetsnivået så høyt som i enkelte andre løsninger (bare Google Snapchat captcha, for å finne ut mer). Kombinert med et steg for mobilverifikasjon, kan det derimot holde de mest uvelkomne gjestene ute.

Hvis all teknologi feiler – hva er poenget?

Det finnes mange nedslåtte markedsførere som har stilt dette spørsmålet på et tidspunkt i evalueringen av skjema-spam. Selv om det er sant at det aldri blir permanent og idiotsikkert, uansett hvilken teknologi vi bruker for å holde skjemaene trygge – er det ikke vårt eneste, eller ultimate mål.
 
Som vi nevnte tidligere er det ofte nok å forsinke aggressive spamboter nok til at de bestemmer seg for å gå over til en annen plattform, og ikke bruker energi på å spamme ditt lite tilgjengelige skjema. I stedet for å se etter en feilfri, endelig sikkerhetssjekk, bør du sørge for å 1) velge en teknologi som tilfredsstiller prioritetene dine, og 2) holde øye med den og oppdatere den periodisk, for å sikre deg at du holder deg et steg foran alle de ondsinnede maskinene.
 
På denne måten vil dataene dine være så trygge som de kan være i det datafylte digitale universet – som er det beste vi alle kan håpe på!
 
Klarer du ikke å vente med å lære mer om skjemaer? Hvorfor ikke bestille en GRATIS demo på nett med en av APSIS Form-ekspertene fra APSIS Lead? De forteller deg alt du trenger å vite om skjemaer og enda mer!