3 vanlige myter om GDPR

Av APSIS

2018-03-21

General Data Protection Regulation ("GDPR”) nærmer seg med stormskritt. Er du usikker på om du som markedsfører forstår kravene?  I følgende innlegg kommer jeg til å forsøke å lindre hodepinen din ved å stikke hull på tre av de vanligste mytene om GDPR.

Myte #1: Du trenger samtykke for å behandle personopplysninger

Det snakkes ofte om at man trenger samtykke for å oppfylle kravene for GDPR. Selv om dette ikke er helt feil, så er samtykke faktisk bare én av seks juridiske grunnlag man kan bruke til å behandle personopplysninger.

Myte #2: Du må få samtykke fra eksisterende kunder

Et vanlig spørsmål som markedsførere stiller seg er: må jeg samle inn et nytt samtykke fra mine eksisterende kunder for å oppfylle GDPR-kravene? Det korte svaret er at det avhenger av ditt juridiske grunnlag samt hvordan du har samlet inn samtykke fra kundene dine før GDPR.

Myte #3: Opt-in til direktemarkedsføring er det samme som samtykke under GDPR

Som markedsfører kan det være lett å forveksle samtykke under GDPR med opt-in for å sende ut markedsføringsmateriell. Det er imidlertid ikke så enkelt; faktum er at de berører to adskilte rettsområder.

GDPR harmoniserer lovgivningen som er relatert til behandlingen av personopplysninger innenfor EU, men ikke markedsføringslovgivningen. Neste store lov som kommer til å harmonisere lovene for markedsførere er ePrivacy Regulation. Mer informasjon om ePR kommer om kort tid!

Vanskelig å stille kunnskapstørsten din om GDPR? Last ned vår håndbok om personopplysninger eller ta en titt på vår overlevelsesguide for GDPR!

 

Note: This blog post is for inspirational and informational purposes only and does not constitute legal advice nor shall it be construed, or relied, on as such. APSIS accepts no liability for any losses incurred as a result of any reliance made on the information contained herein. APSIS reserves all right to the content of the blog.