3 nye måter å lese e-post på: Gmail Inbox, Apple Watch og Google Glass.

Av APSIS

2014-11-17

Det skjer mye på teknologifronten for tiden, og ikke minst når det gjelder e-post. I denne artikkelen skal vi se nærmere på tre nye måter å lese e-post på: Gmails nye Inbox-app, Apple Watch og Google Glass.


Gmail Inbox – en nyhet for inviterte

Det nyeste av det nye er Gmails Inbox-app. Det nye Gmail-konseptet har så omfattende endringer at det lanseres som en helt ny app i stedet for en oppdatering av den eksisterende Gmail-appen. En slik omfattende endring bør kanskje ikke tvinges på alle brukerne før et utvalg tidlige brukere har testet de nye funksjonene. 

De største nyhetene i Inbox (som vi kjenner til for øyeblikket) er at inndelingen i kategorier er videreutviklet fra Gmail. Nå kan brukerne legge til egne kategorier i tillegg til de forhåndsinnstilte kategoriene. E-post som klassifiseres som reklame, blir også gruppert og vist sjeldnere enn annen e-post.

Gmail Inbox app

Relevans er enda viktigere

Gmails oppdaterte fanesystem har ikke hatt noen nevneverdig betydning for masseutsendelser av e-poster. Brukerne som har hatt gode resultater (sikkert takket være kunnskap og godt omdømme), har ikke merket noen endringer, mens de som har slitt med dårligere resultater, har sett en viss forbedring. 

For deg som markedsfører, innebærer Inbox at det blir viktigere enn noen gang tidligere at masseutsendelser oppfattes som relevante og verdifulle av mottakerne, og at mottakerne leser utsendelsene like raskt og ofte som annen e-post. 

Du holdes oppdatert

Den nye appen låner også en del grensesnittfunksjoner fra appen Mailbox. Du kan for eksempel arkivere e-poster eller utsette e-postlesing ved å sveipe til høyre eller venstre i grensesnittet. Funksjonene er både elegante og intuitive. 

Allerede i dag analyserer Gmail innholdet i e-poster og presenterer relevant informasjon i tilknytning til e-postene (f.eks. fraktinformasjon eller flybilletter). Inbox tar også disse funksjonene et skritt videre. Hvis flyet ditt for eksempel skulle bli forsinket eller innstilt, holdes du oppdatert. Hvis du vil ringe flyselskapet, kan Inbox til og med hjelpe deg med å finne riktig telefonnummer.

Slik skaffer du deg Gmail Inbox

Gmail ble i sin tid lansert som "by invitation only", og det samme gjelder for Inbox. Dette påvirker naturligvis hvor raskt mottakerne begynner å lese e-poster i denne klienten. Ønsker du en invitasjon? Send e-post til følgende adresse: inbox@google.com

Mer om Gmail Inbox (på engelsk):

Googles egen blogg

Apple Watch – klokkeklar for e-post?

Apple presenterte Apple Watch for første gang i september. Da hadde ryktene allerede sirkulert i flere år, og Apple har nå bekreftet at smartklokken lanseres på markedet i begynnelsen av 2015. På Email Marketing Evolved i år understreket Andrew Kordek fra Trendline Interactive noe viktig: Tidlige bilder av Apple Watch viser tydelig at klokken har et ikon for e-postklient – men ikke noe ikon for nettleser. 

Dette handler ikke om at noen skulle ha lyst til å lese e-post via en nettbasert e-postklient. Nei, det handler om lenker. Uten en nettleser er det ikke mulig å klikke på lenker – og selv om det begynner å bli vanlig med mobiltilpassede nettsider, er det vanskelig å tro at noen vil tilpasse nettsidene sine etter en skjerm som er mindre enn 4 cm høy.

Apple Watch

 Langt fra mobilens gjennombrudd

Vi skulle gjerne testet e-post på Apple Watch, men har dessverre ikke hatt anledning til det. Vi konkluderer med at Apple Watch kan egne seg for ta imot informasjon og eventuelt avvise e-postmeldinger. Enheten egner seg derimot ikke til lesing av lengre meldinger. Apple har arbeidet mye med talekontroll, og det er ikke urimelig å tro at det blir mulig å diktere utgående e-post og få innkommende e-post opplest på Apple Watch.

Fra et markedsføringssynspunkt tror vi ikke at Apple Watch kommer til å få like store konsekvenser for e-post som vi har sett med utviklingen av smarttelefoner. Hvis klokken slår an kommersielt, kan den imidlertid påvirke hvordan mottakerne vurderer innkommende e-post. Da blir mottakerens forventninger til avsenderen, emnefeltet og utsendelsestidspunktet viktigere enn noensinne.

Google Glass uten glassklar tidstabell 

Sist ut er Google Glass. Akkurat som Apple Watch var ikke Google Glass kommersielt lansert da denne teksten ble skrevet, og den er først og fremst testet av utviklere og entusiaster. Vi fikk imidlertid tak i et Google Glass-par for å teste hvordan de fungerer med e-post. Testen ga oss uten tvil en følelse av at Google Glass ikke er klar for en kommersiell lansering. Det er vanskelig å si om nyvinningen får noen nevneverdige følger for e-post. 

Klarsynte markedsførere ligger lavt

Det er imidlertid verdt å merke seg at Google Glass har en innebygd e-postklient. Klienten viser navnet på avsenderen, emnefeltet, et tekstutsnitt fra meldingen og opplysninger om når e-posten ble sendt ut.

Som markedsførere synes vi ikke at du må bruke ressurser på å endre rutinene for masseutsendelser basert på Google Glass. Hvis brillene likevel skulle få et stort kommersielt gjennomslag, blir det enda viktigere med en god relasjon til mottakerne – i form av poengterte og tydelige emnefelt og god kommunikasjonstiming. 

Konklusjon: en evolusjon, men ingen revolusjon

Vi skal avslutte med å oppsummere: Hva betyr disse nyhetene for deg som jobber med markedsføring via e-post? Egentlig fører de ikke med seg så mye nytt, men understreker at noen etablerte sannheter er viktigere enn noensinne.

  • E-postene du sender ut, må være verdifulle og ønsket av mottakerne. Dette kommer til å påvirke klassifiseringen og sorteringen i Gmail Inbox. 
  • Du må fortsatt fokusere på et effektivt emnefelt, og sannsynligvis bør teksten være kort. En utforming som er tilpasset små skjermer, kan også gjøre en forskjell. 
  • Og det blir enda viktigere å sende ut e-poster på riktig tidspunkt siden mottakerne er tilkoblet flere timer i døgnet enn tidligere. Marketing Automation får derfor enda større betydning.

Viktige nyheter, altså, men ingenting som bør skape bekymring eller føre til store forandringer. Bare fortsett med å teste og lære, og hold fokus på innholdet, emnefeltene og tidspunktet for utsendelsene. Men dette hadde du jo tenkt å gjøre uansett – ikke sant?

PS: Skriv gjerne til oss på Twitter (@apsisswedenab) og fortell hvilke tanker du gjør deg om Gmail Inbox, Apple Watch og Google Glass.