3 eksempler på automatiserte flyt som løfter B2B

Av Olga Dufvenberg

2019-10-01

Automatisert markedsføring for bedrifter i B2B-markedet kan både effektivisere salgsprosessen og minimere de manuelle og tidkrevende oppgavene. For enkelt å komme i gang har vi her samlet tre automatiserte flyt.

Woman with computer in her lap

 

Visste du at 32 % av dagens bedrifter ser en økning i inntektene ett år etter de har implementert et automatiseringsverktøy? Og at tallet er oppe i 40 % for dem som har brukt det i to år?

Med et automatiseringsverktøy kan du skape personalisert innhold, spisse kampanjene dine og spare verdifull tid. Dessuten har du mulighet til å veilede dine kunder videre ved hjelp av detaljerte data om ditt publikum.

Automatisert markedsføring fra et B2B-perspektiv

La oss fokusere på automatisert markedsføring for B2B-bedrifter. For at du skal kunne engasjere målgruppen din, må du forstå hva de verdsetter og kunne tilby dem kunnskap tilpasset deres behov. På den måten kan du både generere og pleie leads gjennom salgstrakten.

Men å vite hvor man skal begynne, er lettere sagt enn gjort. Nedenfor har vi samlet tre enkle automatiserte flyt for B2B-bedrifter som gjør at du kan levere innhold som styrker relasjonen din til kundene.

 

Graphic picture of friends

 

Gjør et godt førsteinntrykk med en personlig velkomstflyt

Finnes det noen bedre måte å innlede en relasjon på enn med en varm velkomst? Med en velkomstflyt kan du skape et minneverdig førsteinntrykk – som forhåpentligvis legger grunnlaget for et langsiktig og lojalt forhold.

Kunden har nettopp gjennomført sitt første kjøp, og nå er det din tur til å handle. Men før du tar steget, bør du se til å ha en tydelig strategi: Hva er egentlig formålet med meldingen din? Og hva er det du vil oppnå? Kanskje du vil gi informasjon om bedriften din, øke antall følgere i sosiale medier eller få flere til å abonnere på nyhetsbrevet ditt.

Når du har strategien og velkomstflyten på plass, kan flyten hjelpe deg med å:

  • Gi deg og dine besøkende muligheten til å bli kjent
  • Ta forholdet til neste nivå ved å skape en dialog
  • Etterlate et minneverdig førsteinntrykk som gir deg tillit hos kundene dine

 

Graphic picture of people on a plane

 

Men husk! En velkomstmelding er en sjanse du bare får én gang. Så pass på at du ikke sløser den bort med å være for salgsfokusert. Selv om det virker fristende, kan det være du siste du gjør…

Kunnskap er makt – muligheten for en onboarding-flyt

Å dele kunnskap er viktig for å skape engasjement og lojalitet hos kundene dine. Onboarding-flyten gjør at du kan tilby dem dyp kunnskap om virksomheten din ved å dele innhold som svarer til deres krav, forventninger og behov. 

Se for deg at du, etter at en kunde har gjennomført sitt første kjøp via nettsiden din, setter opp en automatisert flyt i form av en oppfølgning. Du har nå fått et hint om hvilke produkter denne personen er interessert i, og du bør derfor handle deretter.

For å gjøre opplevelsen interessant bør du:

  • Identifisere kundeatferden og tilpasse innholdet etter det produktet som er kjøpt
  • Engasjere kundene ved å sende instruksjoner om hvordan det kjøpte produktet fungerer
  • Invitere kundene til et kurs for lettere å komme i gang

Friends laughing and celebrating

Med denne enkle flyten kan du forvandle førstegangskjøpere til faste kunder – ved å forsyne dem med relevant innhold til rett tid. Sender du derimot ut irrelevant innhold, vil kundene dine fort kjøpe lignende produkter fra andre steder i fremtiden.

Benytt anledningen til å feire kundene med en tidsbasert flyt

Jubileer, bursdager og andre spesielle datoer kan enkelt markeres ved hjelp av en tidsbasert flyt. Dette er den perfekte måten å engasjere dine kunder på og styrke forholdet – året rundt.

Med denne typen automatisert flyt trenger du ikke bekymre deg for å måtte skape nytt, kvalitativt innhold hver gang det er noe som skal feires. Dermed kan du minimere det manuelle arbeidet og frigjøre verdifull tid som du kan bruke på andre, ikke-automatiserte oppgaver.

Et smart knep er å sammenfatte hva som har hendt siden sist, og samtidig oppdatere dem på hva som kommer. Men vær forsiktig med måten du formulerer deg på – om det er lenge siden kunden hørte fra deg, er det mye som kan ha skjedd i mellomtiden. For eksempel vil en e-post som har til hensikt å feire en bedrifts femårsdag, ta knekken på forholdet hvis det viser seg at bedriften har gått konkurs…

Automatiserte flyt gagner bedriften din

Tenk deg en dag på kontoret uten masse manuelle oppgaver i kalenderen. Det ville frigjort dyrebar tid som du i stedet kunne brukt på å legge gode strategier. Med automatisering kan du dessuten både effektivisere komplekse prosesser mellom salgs- og markedsavdelingen og personalisere utsendelsene i større skala.

Det høres nesten for godt ut til å være sant, ikke sant? Utforsk mulighetene med automatisert markedsføring!

Vil du komme i gang med automatiserte flyt? Sjekk ut verktøyet vårt for marketing automation her