3 eksempler på automatisert e-post som kan brukes innen B2C

Av APSIS

2017-10-26

Marketing automation har lenge vært brukt til digital markedsføring innenfor B2B-segmentet. (Selskaper som selger til selskaper) Virkeligheten er at denne teknologien og tankegangen er like egnet for B2C. 
 
Marketing automation kan bidra til å tilpasse og distribuere innhold til ulike segmenter innenfor målgruppen. Høyere relevans fører også til høyere engasjement.
 
For markedsførere innebærer dette flere konverteringer og mindre manuelt arbeid. For forbrukerne innebærer automatiseringen flere relevante tilbud og mindre rot i innboksen – en vinn-vinn-situasjon.
 
 
Som markedsfører er det vanskelig å følge opp hver eneste interaksjon med en kunde – spesielt hvis du er dyktig i en bransje som tiltrekker seg et stort og bredt klientell. Ved hjelp av marketing automation blir det betydelig enklere å innlede og etablere et godt kundeforhold. 
 
For eksempel: Hvis en kunde har lagt et produkt i handlekurven uten å fullføre kjøpet, blir det vanligvis sendt en vennlig påminnelse etterpå. E-posten hjelper kunden med å kunne komme tilbake til samme produkt på nettstedet ditt mye enklere, uten å måtte starte hele kundereisen på nytt.
 
Men la oss oppsummere ved hjelp av tre eksempler på automatiserte meldinger innenfor B2C:
 
Påminnelsesmail
Denne typen e-post er vanligvis basert på data om kundens kjøpshistorikk eller atferd på nettet. Meldingen dreier seg tydelig om hva kunden tidligere viste interesse for. Har du lagt merke til at kunden er på vei til å fullføre et kjøp i nettbutikken din? Da kan du trigge kundens interesse med en personlig produktanbefaling.
 
Proaktiv e-postmarkedsføring fremmer kundens engasjement
Omtrent 25 % av dine abonnenter forsvinner fra listen din av ulike årsaker hvert år. Derfor bør du opprettholde jevn kontakt med abonnentene og kundene dine. Det finnes mange faktorer som kan brukes til å trigge meldinger til kunder som synes å ha tapt interessen. De vanligste segmentene å starte med er aktiviteter rundt åpninger og klikk, samt kjøpshistorikk.  
 
Denne tekst er et uddrag af vores håndbog The Data-Driven Future of Email Marketing: A marketer's handbook to the exciting world of data. Vil du lære mere om datadreven markedsføring, marketing automation og segmentering? Download dit eksemplar af vores håndbog!