3 digitale markedsføringstrender for 2017

Av Dag Thorén

2016-12-03

I den hyperdigitale tidsalderen vi lever i, får vi tusenvis av meldinger fra Facebook, Twitter, mobilapplikasjoner, e-post og mange andre kanaler hver eneste dag.

Digitale medier har gjort det enklere enn noensinne å publisere innhold, men det gir også forbrukeren større makt. I mye større grad enn tidligere er det nå digitale kunder som bestemmer når, hvor og hvordan innholdet blir brukt. 2017 nærmer seg med stormskritt, og vi som digitale markedsførere står overfor en stor utfordring: Hvordan kan vi levere en konsistent, engasjerende kundereise over alle kanaler for vårt publikum?

Her gir vi deg 3 digitale markedsføringstrender som kan hjelpe deg med å løse en del av utfordringene dine.

Ta en helhetlig vei

I 2017 vil vi se at flere markedsførere tar utfordringen med å finne en god måte å dekke hele kundens reise på. For å lykkes, må markedsførere gå lenger enn spesifikke kampanjer og konverteringspoeng. Nøkkelen? Koble alle kundens datakilder til en helhetlig opplevelse som strekker seg over alle berøringspunkter for kunden.

 
datadriven marknadsföring
 

Gitt den komplekse naturen det digitale landskapet er, kan dette virke som en skremmende oppgave. Og akkurat nå er det svært få (om noen) bedrifter som har klart det.

Dette betyr én ting: du må starte med små steg.

Se den store sammenhengen

Digitale markedsførere har i dag enorme mengder data om kundens atferd, og hver handling for hvert nettsteds besøkende kan måles i detalj. Hvilke sider lander de på? Hvor lenge er de der? Hvilke sider blar de igjennom? Hvilke produkter legger de i sine handlekurver?

Vi sier ikke at atferdsdata ikke gir verdifull innsikt. Men hvis du vil bruke denne kunnskapen for hele kundereisen, må du plassere dataen i en større sammenheng.

"Markedsførere som bare fokuserer på atferdsdata uten å ta hensyn til forbrukernes identitet vil ikke vinne kampen om relevant kommunikasjon" - Marketing Sherpa

Atferdsdata maler bare et fragmentert bilde av kunden, og CRM-data og andre databaser må tas med i betraktningen for å forstå bakgrunnen til det.

Det er derfor vi tror at kombinasjonen av demografiske og atferdsmessige data vil være avgjørende for å møte de høye forventningene til relevant innhold i 2017.

Ikke ignorer den menneskelige faktoren

De siste årene har hovedfokuset for digital markedsføring vært teknologi. Begreper og buzzwords som “Markedsføringsautomatisering” og “Big Data” har vært på alles tunger.

Teknologi og data er en virkelig god kombinasjon, og denne kombinasjonen kan brukes til å drive bedre markedsføring som gir fordeler til bedriften så vel som til kundene.

Når det er sagt, kan ikke teknologi opprette automatiserte prosesser som reduserer mennesker til en maskin. Slik som teknologien utvikler seg hver dag, er det enda viktigere å huske mennesket bak skjermene.

Vi tror at det i 2017 vil være fokus på digital markedsføring for mennesker, drevet av teknologi. Ikke omvendt.

Dette skiftet i fokus avviser ikke sofistikert markedsføringsteknologi. Det vil heller bety større vektlegging på å finne kreative måter å gi en mer menneskelig opplevelse på.

Tenk på Spotify. Selskapet bruker data og avansert teknologi for å nå hjertet av hver kunde. Hver mandag mottar Spotify en ny spilleliste kalt " Discover Weekly ", som opprettes automatisk av algoritmer som er generert av dem. " Discover Weekly " har blitt en kjempesuksess: Ett år etter lanseringen, har mer enn 40 millioner brukere av Spotify prøvd det.

Markedsføring gjennom å se i krystallkulen

Hvis du vil vite hvem som kommer til å bli den neste presidenten i USA, bør du sannsynligvis be noen med tilgang til Googles store databaser om hjelp. Store mengder data vil ikke bare gi deg svar om fortiden, de kan også brukes til å spå fremtiden.

Selv om få selskaper kan konkurrere med Google når det gjelder datamengde, kan mange bedrifter bli flinkere til å samle inn data som er relevante for dem.

Derfor er det overraskende at "prediktive analyser" er det nyeste moteordet i det digitale markedsføringsuniverset. Prediktive analyser er i utgangspunktet datadreven markedsføring som gjør antagelser om fremtiden. Dette kan gjøres ved hjelp av utrolig kompliserte algoritmer og svært store datasett. Men digitale markedsførere kan også bruke prediktive analyser for strategisk å planlegge kundenes reise ved hjelp av dataene på en smart og kreativ måte.

En prediktiv analyse krever analytisk evne fra markedsførere for å forstå dataene som er tilgjengelig for øyeblikket. Med riktig tankemønster kan predikativ markedsføring være ganske enkelt. For eksempel kan markedsførere studere værmeldingen for å fremme de riktige produktene i neste kampanje. Hvis prognosen lover regn, er det lite verdt å fremme kull og BBQ-saus.

Det er derfor vi tror at bedrifter som lykkes med prediktiv markedsføring i 2017 vil ligge i forkant av sine kunder, i tillegg til sine konkurrenter.

3 digitale markedsføringstips for 2017

  • Finn en måte å kombinere demografiske data med atferdsdata.

  • Opprett digital markedsføring for mennesker som er drevet av teknologi. Ikke omvendt.

  • Analyser eksisterende data for å identifisere de neste trinnene i kundenes reise.

Er du nysgjerrig på datadrevet markedsføring? Bestill en gratis tur med APSIS Profile Cloud, så forteller vi deg mer!