14 praktiske tips om e-postdesign

Av APSIS

2015-12-18

Som en ekstra julegave har vi lyst til å dele noen av de viktigste spørsmålene som ble stilt under vårt Email Design-webinar nylig. Kos deg!

Email Design Hands-On Tips

 

Hvilke verktøy trenger jeg for å lage GIF-animasjoner?

Det er veldig enkelt å lage GIF-animasjoner hvis du er designer og har tilgang til programvare som Photoshop, Kenynote eller After Effects. Derfor anbefaler vi å spørre designerne dine om hjelp. Hvis du vil lage dem selv, vil du møte på utfordringer. Det handler ikke bare om å ha riktig programvare, men også om å tenke riktig. Du må bestemme om du skal lage GIF-animasjoner av bilder eller filmer, hvilken filstørrelse du trenger, hvor mye animasjon du trenger og så videre. Hvis du fortsatt er interessert, kan du ta en titt på apper som GIF Brewery, GIF Animator eller andre nettbasert GIF-apper. Vi skal også arrangere et webinar om GIF over nyttår, og der viser vi deg hvordan vi gjør det og gir personlige tips og triks. Følg med!

Når vil Gmail sin egen app for smarttelefoner klare å håndtere responsive e-poster?

Vi får ofte dette spørsmålet, og svaret er dessverre at vi ikke vet. Vi krysser fingrene for at det kommer en løsning snart.

Kan jeg bruke emojis i emnefelt?

De vanligste emojis støttes av alle større e-postklienter og blir synlige i emnefeltet, for eksempel ♥️ ★ ☀️ ❄. I tillegg støtter de fleste e-postklienter sine egne versjoner av emojis, så de vil alltid bli synlige på en eller annen måte. Vi anbefaler at du tester utsendelsen i forskjellige klienter for å se hva som faktisk vises i abonnentenes innboks. På den måten får du den samme opplevelsen som abonnentene dine – noe som er veldig nyttig.

Hvilke muligheter tilbyr dere for å inkludere filmer i nyhetsbrevene?

De fleste e-postklienter støtter ikke filmer, så vi anbefaler ikke å bygge dem inn i nyhetsbrev. Det er mye bedre å lenke til en ekstern nettside som støtter dem. Du kan også gjøre en del av filmen om til en GIF-animasjon med et avspillingsikon eller vise stillbilder som leseren kan klikke på for å gå til selve filmen.

Email Design Hands-On Tips - Start small

 

Hva er det ideelle antallet moduler i en e-postutsendelse?

Det avhenger av flere ting. Hva er målet med utsendelsen? Hva ønsker du å oppnå, eller hva ønsker du at abonnentene dine skal gjøre? En gyllen regel er alltid å plassere den viktigste informasjonen øverst. Bortsett fra dette er det ingen grenser. Noen sier at fire moduler fungerer best, men én modul med en lengre artikkel kan være like riktig som ti forskjellige moduler. Alt avhenger av hvor relevant utsendelsen er og hvor engasjerte abonnentene dine er. Du må alltid teste, teste og teste litt til. Varier utsendelsene dine slik at du finner det ideelle antallet moduler for deg. Du kan bruke vår egen testløsning APSIS Pro A/B Split Test for å finne ut hvilke utsendelser som fungerer best. Husk å teste flere utsendelser for å finne en tendens i abonnentenes atferd.

Har dere noen tips for design av journalistikk (nyheter) i nyhetsbrev?

Vi anbefaler normalt å tenke så enkelt som mulig. Sørg for at hver sak har en kort og fengende overskrift og en liten ingress/introduksjonstekst som gjør at leserne får lyst til å lese hele artikkelen. På den måten kan de selv velge hva som er relevant. Hvis du bare har én nyhetssak, bør du ikke lenke til en ekstern landingsside, men heller inkludere hele saken i nyhetsbrevet. Husk å bruke bilder! Du må alltid inkludere (miniatyr)bilder der det er mulig, og gjøre dem klikkbare siden visuelle elementer engasjerer mer enn mye tekst. En annen løsning er å bruke en RSS-feed som henter en XML-modulliste med alle artiklene dine, men husk å kontrollere at den fungerer på mobiltelefoner og er klikkbar!

Hvor mange tegn bør jeg bruke i emnefeltet for å være sikker på at det vises riktig på mobiltelefon?

Ikke bruk mer enn 35 tegn (inkludert mellomrom) i emnefeltet, og ikke bruk mer enn 85 tegn idin preheader. Da blir ikke teksten kuttet. Husk at antall tegn også avhenger av hvilken enhet og hvilket operativsystem abonnentene dine bruker. En tommelfingerregel? Skriv den viktigste informasjonen først, og kombiner emnefeltet og preheader for å få utnyttet flere tegn.

Lønner det seg å gjøre A/B-tester for mobil? Hvis det gjør det, når er det best å måle resultatene?

Det er alltid lurt å teste, både A/B-splitt og andre ting. Vi i APSIS gjennomfører A/B-tester veldig ofte fordi vi alltid leter etter måter å forbedre utsendelsene og løsningene våre på. Vi tester oss selv for å finne ut hvem som skriver de beste overskriftene, noe du definitivt bør gjøre også med hensyn til mobile brukere. Sett deg i abonnentens sted. For å bli kjent med publikumet ditt, hvordan arbeidsdagen deres er når de mottar e-posten fra deg og om de har mulighet til å lese den med en gang, må du gjennomføre tester. Det er spesielt viktig å teste mobilt siden vi sjekker telefonen vår rundt 150 ganger for dagen. Derfor bør du teste for å finne perfekt overskrift, perfekt tid på døgnet for utsendelse og hvilken utforming som passer best slik at du kan optimalisere utsendelsene dine. Husk at du kan sjekke e-posten på mobiltelefonen uten å klikke på den og fortsatt reagere. Spesialtilbud med gode overskrifter («25 % rabatt på alle barneklær – bare i dag!») kan få mennesker til å besøke fysiske butikker eller nettbutikker uten at de åpner nyhetsbrevet først. Du bør definitivt måle denne trafikken også.

Email Design Hands-On Tips - 5 Ws

 

Kan jeg endre skriftstørrelse i APSIS e-postredigering?

Ja, du kan endre skriften i APSIS Pro-løsningen. Hvis du ikke har denne funksjonen aktivert i kontoen din og ønsker å bruke den i fremtiden, kan du kontakte APSIS og be oss om å få aktivert funksjonen «Font tools».

Hva er de fem H-ene jeg bør tenke på når jeg designer e-poster?

De fem H-ene er:

• Hvem sender du til?

• Hvorfor sender du denne e-posten?

• Hva er det du vil at mottagerne skal gjøre?

• Hvilket tidspunkt bør du sende e-posten på?

• Hvor kommer mottakeren til å lese e-posten?

Hvordan kan jeg lage animasjoner i e-poster? Skal jeg bruke Flash?

Som med GIF-animasjoner er det ikke vanskelig å lage enkle animasjoner for mennesker som har litt designerfaring, men det kan være en utfordring hvis du aldri har animert noe tidligere. Rent teknisk er det enkelte mobile klienter som støtter CSS-animasjoner (for eksempel iOS Mail), men støtten er ikke veldig god. Det kan likevel være lurt å bruke tid på små CSS-animasjoner siden de gjør hele nyhetsbrevopplevelsen bedre. Men du bør ikke bruke Flash. Flash støttes ikke i iOS, og det er definitivt utdatert teknologi.

Dere har sagt at flat design er fremtiden. Vet dere hvordan dette vil utvikle seg i fremtiden?

Flat design er ikke bare fremtiden, det er nåtiden. Den vil utvikle seg mye i fremtiden takket være fokuset på enkelhet og å gjøre innholdet så lettlest som mulig. Følg med på materialup.com, Awwwards og CSS Awards, så holder du deg alltid oppdatert. Våre grafiske stjerner tror vi vil se mer av skygger og gradienter igjen neste år, men at det fortsatt vil handle mye om luft og store skrifttyper. Hvis du vil lage en flat e-postdesign som tåler tidens tann, er det veien å gå. Det er også lurt å følge med på de nyeste trendene i nettside-design og hvordan disse utvikles og tilpasses for å lage en komplett kundeopplevelse. I tillegg sikrer du da at nyhetsbrevet og nettstedet ditt følger samme kurs.

Hvor mange tegn bør vi bruke i en brødtekst før vi setter inn en «Les mer»-lenke i hver modul (hvis vi har flere nyheter i nyhetsbrevet vårt)?

For det første er det ikke alltid lurt å bruke «Les mer»-lenker. Prøv heller å bruke gode CTA-knapper som «Klikk her for å få ti tips» eller «Se hva som skjer nå». På den måten forklarer du også hva som skjer når leseren klikker på CTA-knappen. Du kan også sørge for at alt er klikkbart – både bilder, overskrifter, lenker og knapper. Ta en titt på rapportene for å finne ut hvor leserne klikker. Når det gjelder antall tegn, bør du holde deg mellom 200 og 300, men det avhenger også av skriftstørrelse og skrifttype.

Email Design Hands-On Tips - What next

 

Det er ingen som klikker på ikonene våre for Instagram, Facebook og Twitter (vi har plassert dem i bunnteksten). Har dere tips til hvordan vi kan vise frem våre kanaler i sosiale medier i e-posten?

Det er alltid vanskelig å få folk til å dele ting i sosiale medier. Mange «liker» ting istedenfor å dele dem, noe som gjør hverdagen litt vanskeligere for oss e-postmarkedsførere. En enkel løsning er å lage en modul som du kan plassere på forskjellige steder i nyhetsbrevet. Du kan for eksempel bruke litt ekstra tekst og forklare hva som skjer når noen klikker på ikonene (for eksempel «Del nyhetene våre med vennene dine»). Gi dem en grunn til å følge deg! Prøv å få oppmerksomheten deres ved å bruke insentiver, som å love dem sanntidsdekning av hva som foregår bak scenen, produktlanseringer eller nytt innhold. Du bør heller ikke markedsføre det samme innholdet i alle kanaler. Som alltid – test for å finne ut hva som fungerer best.

Du kan også lage en spesialutsendelse med fokus på sosiale medier og markedsføre en bestemt kanal – eller alle kanalene dine. Inkluder det nyeste innholdet eller de beste bildene fra sosiale medier for å øke interessen, og spør deg selv: Ville jeg klikket på det? Du bør også bestemme deg for om du skal ha fokus på å øke antall følgere, eller om du heller vil ha flere til å like hvert innlegg. Husk også at når du bruker knapper for sosiale medier i utsendelsene dine, forteller du abonnentene dine at du er til stede der. Du må alltid stille deg spørsmålet: «Hvilke fordeler gir det meg? Hvorfor skal jeg klikke?», og deretter vise hva leserne får hvis de følger deg.