11 trender innen e-handel, B2B & datadrevet markedsføring for 2017

Av APSIS

2016-12-14

På tide å se fremover

2016 var et fantastisk år for alle digitale markedsførere, fra spennende cloud-løsninger til nye sosiale plattformer, integrasjoner og oppkjøp. Dette gir digitale markedsførere de beste forutsetningene for å skape fantastiske ting også i 2017.

Blomstrende e-handel, B2B-markedsføring og datadrevet markedsføring er de tre områdene som tydeligst kjennetegner de siste 12 månedene. Derfor har vi bedt tre eksperter på de respektive områdene fortelle hva som ventes i 2017. Kommer utviklingen til å fortsette i samme retning? Eller kan vi vente oss noe helt annet?

Emil Eriksson CPM APSIS Ecom

 

Fra omnikanal til «Unified commerce»

E-handel har gått fra én markedsføringskanal til multikanal og hele veien videre til omnikanal. Neste steg i utviklingen kalles Unified Commerce. Her oppdateres alle data i alle kanaler samtidig, og i sanntid. I praksis betyr dette at du som markedsfører får et fullstendig overblikk, og en oppdatert «sannhet» om dine kunder. 

Dette er et stort fremskritt sammenlignet med omnikanal der datamengdene, til enhver tid, vil være isolerte fra hverandre og være plassert i egne kanaler.

Prediktive data blir avgjørende

Personifisering (det vil si shoppingopplevelser som er tilpasset den unike besøkeren) har vært en utopi for nettbutikker i lang tid. Naturligvis kommer personifisering fortsatt til å være viktig, men i 2017 kommer vi til å oppleve store fremskritt i takt med inntoget av prediktive data.
 
De nettbutikkene som kan utnytte data er bedre i stand til å forstå kundenes atferd og kjøpevaner. Sammenligninger av ulike kundeprofiler kan hjelpe nettbutikker ytterligere ved å forutse kundens neste skritt, basert på kjøp gjort av tilsvarende kundeprofiler.

”Chatbotter” vil føre til økt salg 

I løpet av 2017 kommer antallet nettbutikker som benytter såkalte chatbotters via eksempelvis Facebook Messenger øke kraftig. Chatbotternes gjennomslag vil ikke bare frigjøre bedriftenes ressurser og muliggjøre en mer smidig shoppingopplevelse, det vil også føre til en økning i antall genererte leads og en høyere omsetning. Dette kommer av at chatbotters både leder til flere konverteringer og en høyere utsalgsverdi.
 

Wilhelm Sahlberg APSIS Lead CPM

 

Marketing Automation vil slå gjennom på bred front

Selv om mange har hatt denne antakelsen de siste årene, så drøyde det faktisk til 2016 før markedsføringsautomatisering tok skikkelig av. Derfor tror jeg at 2017 kommer til å bli året der B2B-bedriftene endelig begynner å ta til seg logikken bak automatiseringen. Det betyr ikke nødvendigvis at de implementerer teknikken, men at de forstår tankegangen og hvorfor det er viktig innen dagens B2B.
 

Markedsavdelingen kommer til å få høyere status internt

Markedsavdelingen kommer til å gå fra de som "fikser hjemmesiden og oppdaterer på Facebook " til en avdeling som genererer kvalifiserte leads til salgsteamet (med alt det innebærer). Denne utviklingen vil føre til et tettere samarbeid mellom marked og salg. Videre vil det også føre til at B2B-bedriftene genererer flere leads internt, noe som allerede er et ønske fra selgerne.
 

Selgerne kommer til å forstå hjemmesidens makt 

I 2017 vil selgerne slutte å tenke på selskapets hjemmeside som et «sted å søke opp informasjon», og i stedet se den som et viktig stoppested på kundens kjøpsreise. Hjemmesiden er et sentralt utgangspunkt for alle bedrifters markedsføring, og å forstå dette kommer til å bli viktigere enn noensinne i 2017. Som et resultat vil selgerne automatisk komme mye nærmere markedsavdelingen (og vice versa) slik at de lettere kan samarbeide og løse problemer sammen.
 

Sammenkobling av verktøyer

I dag benytter alle B2B-bedrifter en håndfull verktøy på daglig basis. Å integrere verktøyene med sikte på å maksimere effektiviteten kommer derfor til å være viktig i 2017. Integrering av plattformer kan være komplisert, men fordelene ved å koble sammen ditt CRM-system med verktøyet ditt for e-postmarkedsføring kan være enorme. Bare tenk på verdien av at selgeren din vet hva markedsavdelingen holder på med, og vice versa!
Vil du vite mer om B2B-markedsføring? 
 

James Carter APSIS Profile Cloud Director Solutions Consulting

Augmented Reality kommer til å bli mainstream

Selv om konseptet har eksistert i ca. 20 år, så har Augmented Reality (AR) først slått om seg på bred front i 2016. Pokémon Go, som genererte hele 500 millioner dollar på ca. 60 dager, er det tydeligste eksempelet på fenomenets store gjennomslag. Selv IKEAs smarte måte å anvende teknikken på, for å gjøre møblene sine levende i kundenes hjem, er verdt å merke seg. 
I 2017 kommer AR til å bli enda mer allemannseie. Varemerkene kommer til å utnytte teknikken for å skape engasjement både digitalt og i den fysiske detaljhandelen. Dermed kommer AR til å bli en viktig drivkraft når det gjelder å koble sammen salg online og offline. 
 

Flere plattformer og bedre opplevelser

Analyse, kundeopplevelser og informasjonssystem er begrep som mange har tatt til seg og implementert. Men det kreves fortsatt stor innsats for å frigjøre og reagere på data for å skape en bedre opplevelse for kundene.

I takt med at muligheter på internett begynner å modnes og brukes av flere og flere forbrukere, finner bedriftene nye måter å effektivisere og forbedre kundenes hverdag på. Denne utviklingen vil i begynnelsen føre til at data havner i separate siloer, men det gir også spennende muligheter til å forene den fysiske og digitale verden.

APSIS 2017 Predictions for Data-Driven Marketing

 

Den grenseoverskridende markedsføreren

«Den grenseoverskridende markedsføreren» har til oppgave å føre sammen organisasjonens avdelinger og å identifisere hvilke datakilder organisasjonen må bli bedre på å integrere. Denne personen har ofte levd i en ganske isolert tilværelse og har således hatt vanskelig for å gjennomføre reelle forandringer i organisasjonen. 

I 2017 vil dette forandres. Vi kommer til å få se en høyere prioritet når det gjelder å sette sammen team som utelukkende arbeider med å kartlegge hvordan kundene interagerer med varemerket. Hensikten med denne grensesprengende tenkemåten vil være å skape en bedre opplevelse uavhengig av hvilken kontakt kunden har med bedriften. Derfor er 2017 året da vi kommer til å se ordet «omnikanal» i langt flere arbeidsbeskrivelser og stillingsannonser. 

Budsjett for retargeting kommer til å optimaliseres

I 2017 vil bruken av primærdata fortsette å øke displayannonsering og retargeting. Vi vil også se en økning i bruken av e-post i kombinasjon med andre markedsføringskanaler. 

I 2017 kommer også flere bedrifter til å optimalisere sine budsjetter for retargeting med hjelp av data fra andre markedsføringskanaler. Flere varemerker kommer til å stramme inn budsjettene for de kundesegmentene som ikke er lønnsomme, eller som allerede er aktive på andre kanaler (noe som innebærer at retargeting-annonsering er overflødig). Dette innebærer også at mer penger satses på de verdifulle segmentene, som eksempelvis de som ikke allerede abonnerer på nyhetsbrevet. Den generelle trenden innen annonsering er at flere kommer til å satse på individbasert optimalisering kommende år.

Er du nysgjerrig på datadrevet markedsføring og hva det innebærer for deg? Smug-les et kapittel fra Mattias Wards bok, Data-Driven Marketing!