10 vanlige utfordringer som minsker din e-handels konverteringsfrekvens

Av Sofie Bjerkefeldt

2018-03-01

I den konkuransedyktige digitale verden er brukerens erfaring alfa og omega for suksess. Men hvilken faktorer får e-handel til å snuble på mållinjen? Jeg belyser 10 vanlige feil og presenterer ideer som kan hjelpe deg å tiltrekke, engasjere og konvertere dine besøkende til betalende kunder.

Young girl with phone

Dårlig mobiltilpasning

I 2018 er mobiltilpasning en hygiene faktor i stedet for ett pluss i margen. Mellom 2016 og 2017 økte handelen via mobil i norden fra 16% til 26% og tok over tronen som den enheten som genererte mest trafikk under fjordårets black Friday globalt.

Men hva ligger bak den markante økningen? Kundens økte mobilvaner i tråd med enheten som en rik kilde til informasjon som gjør shopping mulig i sengen, i lunsjen eller på farten. Dette fører til ett høyere krav for en feilfri og sømløs opplevelse på mobilen og mellom dine innkjøpskanaler.

Lurer du på hvordan du kan forbedre din mobiltilpasning? Her er 5 forbrukerinnsikter for mobil e-handel i 2018!

Lange lastetider

En utfordring kan være lange lastetider. Dette skyldes at rask og enkel tilgang til nettverket er en viktig del av kundens hverdag. Hånden på hjertet, hvor mange ganger har du kjent frustrasjonen kriblende igjennom kroppen når wifi-ikonet lyser opp med ett advarselstegn?

Det samme prinsippet gjelder for hjemmesider med lange lastetider. Faktum er at Kissmetrics rapporterer at 47% av kunder forventer at en hjemmeside skal lastes innen to sekunder. Hva betyr dette for din konvertering og dine resultater? Den bittre sannheten er for hvert sekund som går minker konverteringen din i snitt med 7%.

Hourglass

Utdatert innhold

Innhold er ett utmerket verktøy for å genere trafikk, levere merverdi og øke tilliten. Men hvis innholdet ditt er åpenbart utdatert mister du ikke bare rangeringen i søkemotorer men viser også mangel på engasjement og kundefokus.

Derfor er det viktig å kontinuerlig produsere og oppdatere nettstedet ditt med nytt innhold med ett klart fokus på kundens behov og ønsker.

At ett avbrutt besøk eller en forlatt handlekurv blir sett på som en tapt kunde

Sannheten er at 2% av dine besøkende konverterer ved første besøk. Men dette betyr ikke at det er et dødt løp. Tvert imot! Besøkende som klikket seg rundt på nettstedet ditt og kanskje til og med plasserte produkter i en handlekurv bør betraktes som ditt heteste prospekt.

Hvordan kan du snu skuten? Det er et stort antall strategier som øker sjansen for at du vil vinne tilbake dine tapte kunder. Men det viktigste er ikke å bare la de gå, uten å gi de utmerket service som gjør at de vil returnere for å fullføre sine bestillinger.

Generelle og irrelevante produktanbefalinger

Produktanbefalninger er ett perfekt verktøy for å vinne en tilsynelatende tapt kunde. Men en kunde som aldri har besøkt kategori x vil trolig ikke heller ha produktanbefalninger fra kategori x.


Nøkkelen til å lykkes med å tilltrekke, engasjere og få kunden til å konvertere ligger i å skreddersy personlige anbefalninger utifra atferdsmønster. Dette kan uttrykkes gjennom? piksel eller listebaserte visningsannonser, retargeting via e-post eller personlige anbefalninger på nettstedet ditt.

Fravær av en tydelig CTA

Ett call to action (CTA) gir besøkende et lite dytt til neste steg i kundereisen. Gjennom å ikke gi din kunde en tydelig CTA leder du dem raskere inn i intet, noe som øker risikoen for frustrasjon, mangel på tillit og at kunden ender med å forlate siden din.

Vil du øke effektiviteten av dine CTAs? Selv om det er utrolig viktig med ett smart design, skjer den virkelige magien når du personaliserer budskapet basert på kundedata (individuelle variabler eller en kundeprofil). På denne måten kan du optimalisere relevansen og maksimere sannsynligheten for at den besøkende vil ta skrittet mot å kjøpe.

Uoppdagede og irrelevante pop-ups

Popups er vanligvis sett på som forstyrrende elementer som kan sammenlignes med skreffilmenes jump-scares. Og det er kanskje ikke så rart med tanke på at en uventet popup med høyt volum kan få hjerte til å banke litt ekstra.

En popup behøver ikke alltid å være en forstyrrende faktor som forverrer brukeropplevelsen. Forskjellen ligger i graden av oppfattet relevans.

Ett perfekt eksempel på dette kan være en såkalt exit-intent-popup som dukker opp når personen er på vei til å forlate siden din og får en vennlig varsel om at de forlater handlekurven sin. Hvis du vil øke virkningen av popup-vinduet kan du personligjøre CTAen eller meldingen ved å utnytte dataen i dine kundeprofiler.

Skjema med for mange spørsmål

Skjemaer er et perfekt medium får å få tak i informasjon om dine kunders preferanser. Men om skjemaene dine er uproporsjonalt lange sammenlignet med verdien kunden opplever, går avvisningsgraden igjennom taket. Prøv å justere antall spørsmål i henhold til hva kunden faktisk får fra deg.

Utydelighet i pris og leveransevillkår

To av de vanligste grunnene til at en handlekurv blir forlatt (og dermed at den besøkende ikke blir konvertert til en betalende kunde) er mangel på klarhet i den totale bestillingsprisen og vilkårene.

Hvis du vil konvertere dine besøkende til førstegangskunder er det viktig å ikke sjokkere dem med den totale bestillingsprisen eller være utydelig med prisen og villkårene for leveringsalternativene dine.

Vanskelig utsjekking

Når en kunde har lagt produkter i handlekurven sin ønsker de å fullføre kjøpet så fort som mulig. Hvis du har en vanskelig betalingsprosess med mange trinn er sjansene større for at kunden begynner å revurdere kjøpet og forlate nettsiden uten å returnere.

Derfor er det viktig å sørge for en jevn utsjekkingsprosess og ikke la det oppstå spørsmål om levering eller pris.

 
Vil du vite mer om hvordan du kan tiltrekke, engasjere og konvertere besøkende til betalene kunder? Klikk her!
 
ECOM