”APSIS Ecom økte Giganttis nettsalg ved å invitere kunder tilbake”

» APSIS lyktes veldig godt med Ecom-prosjektet, og våre resultater har vært strålende. Jeg anbefaler gjerne APSIS og deres Ecom-løsning!» 

-Ville Heinonen, Online Traffic Manager

Selskapet

Gigantti er Finlands største forhandler innen hvitevarer og forbrukerelektronikk. De tilbyr et bredt utvalg av merkevarer både i butikk og på nett med de beste prisene. I tillegg til hvitevarer og forbrukerelektronikk, tilbyr Gigantti et bredt spekter av tjenester som levering, installering, produktgarantier og muligheter for forskjellige betalingsmetoder. Gigantti er en del av den norske Elkjøp-Gruppen, som igjen er en del av den engelske hvitevaregruppen Dixons Carphone Plc. Omsetningen i selskapet er omtrent 460 millioner euro. 

Utfordringen

Til tross for pågående optimalisering og testing, forlot besøkende handlekurvene sine uten å fullføre kjøpet i nettbutikken. Gigantti ønsket å finne en løsning som kunne få kundene tilbake for å fullføre sine kjøp. 

Løsningen

APSIS Ecom sender en automatisk påminnelse til kunder, som hjelper dem med å komme tilbake til sine forlatte handlekurver uten å måtte starte handelen på nytt. Gigantti ønsket en skalerbar løsning de kunne implementere i andre nordiske land i fremtiden om nødvendig. 

Produkter: / Ecom

Resultatet

  • 9 % av kundene som mottok en e-post om forlatt handlekurv fullførte sitt kjøp.
  • Kunder som kom tilbake gjennom APSIS Ecom kjøpte 25 % flere produkter enn gjennomsnittskunden.
  • Kunder som kom tilbake gjennom APSIS Ecom handlet for 24 % mer (EUR) enn gjennomsnittskunden.
  • Kundene er positive til å motta e-post om forlatte handlekurver da dette oppleves som god kundeservice.

Gigantti begynte å bruke APSIS Ecom høsten 2015. De ønsket å finne en løsning som kunne hjelpe kunder med enkelt å komme tilbake til sine forlatte handlekurver, uten å starte hele kjøpsprosessen på nytt. 

«Vi valgte APSIS Ecom fordi det var mulig å implementere det raskt. Det er viktig for oss å teste alle løsninger, slik at vi kan implementere de i alle nordiske land om nødvendig», sier Ville Heinonen, Giganttis Online Traffic Manager.

APSIS’ og Giganttis Ecom-prosjekt ble raskt gjennomført

«Vi hadde fulgt med på APSIS med stor interesse før vi startet samarbeidet, og de klarte å overbevise oss om sin ekspertise. I tillegg til Ecom-løsningen fikk vi nye idéer til innhold i e-postene våre», beskriver Heinonen. 

Mål om å forbedre kundeopplevelsen

Gigantti ønsket å nå sine kunder med en klar, serviceinnstilt beskjed som gjør netthandel enklere. «Våre kunder mottok e-postene om forlatte handlekurver meget positivt, og de syntes det er god kundeservice. Siden oppstart har vi allerede lagt til elementer som forbedrer kundeopplevelsen, som individuelle produktanbefalinger» legger Heinonen til.

APSIS Ecom overgikk forventningene

Selv om Gigantti kun har brukt APSIS Ecom i en kortere periode, har resultatene vært klare.

«9 % av kundene som mottok e-post om forlatte handlekurver kom tilbake for å fullføre sitt kjøp. Kjøpsverdien (EUR) var 24 % høyere for kundene som kom tilbake gjennom APSIS Ecom, sammenlignet med vår gjennomsnittlige kjøpsverdi for netthandel. Vi la også merke til at kunder som kom tilbake gjennom APSIS Ecom kjøpte 25 % flere produkter enn våre gjennomsnittskunder», sier Heinonen.

Samarbeidet har vært utmerket

APSIS’ evne til å implementere Ecom-løsningen raskt, så vel som fagkunnskapen, var begge viktige faktorer for Gigantti. 

«Kontaktpersonene i APSIS har vært i stand til å besvare spørsmålene og tilfredsstille behovene våre på en god måte. I tillegg til vår lokale kontakt, mottok vi mange gode perspektiver fra APSIS om å finne en løsning for hele vår nordiske gruppe», oppsummerer Heinonen. 

Vil du vite mer? Bare spør.

© APSIS International AB. Med enerett.