Hvordan BDO bringer kunnskap til innboksen din

Skattelovgivning, moms og revisjon er alle komplekse problemstillinger, og for å være ærlig, er de kanskje ikke de mest spennende temaene å lese om. Så for å skape engasjement og bygge tillit i en slik bransje, må du sikte mot riktig målgruppe, med rett innhold til rett tid.

Dette er ofte lettere sagt enn gjort.

Simon Warnich jobber som seniorkonsulent for kommunikasjon og sosiale medier ved hovedkontoret til BDO (et av Danmarks største revisjonsselskaper) i Århus. Det er hans oppgave å sørge for at BDO når sitt mål om å bli nyhetskilden kunder, potensielle kunder, journalister og andre interesserte går til når de er på jakt etter informasjon om skatteregler, moms og lignende temaer.

Og for å gjøre dette, er det avgjørende at BDO har en klar forståelse av sitt publikum.

"Data er nøkkelen for oss" , understreker Simon når han forklarer. "Vi må vite om vi snakker med eksisterende kunder, potensielle kunder eller noen helt andre. Vår største utfordring er å slå sammen dataene våre, og få en samlet oversikt over menneskene vi snakker med. Dataene er der, men vi behøver å hente dem opp fra siloene de er plassert i."

Bli bedre kjent med mottagerne

Med 16.000+ abonnenter, hadde BDO allerede en gyllen mulighet til å nå ut til sitt publikum på en enkel og kostnadseffektiv måte. Men dataen de hadde i e-postmarkedsføringsverktøyet var uoversiktlig, hvilket gjorde det vanskelig å forstå hvilket innhold som gikk ut, og til hvem.

Så, for å komme i gang, ønsket Simon og hans team å etablere en velfungerende markedsføringskanal. I mars 2015 startet BDO å bruke APSIS Pro som sin løsning for å strukturere sine data bedre enn tidligere.

"E-post er en av de siste mediekanalene du virkelig eier. Organisk rekkevidde faller på Facebook og Linkedin hele tiden, så det er ikke lenger garanti for at følgere vil se innholdet ditt der. E-postmarkedsføring er en fin måte å nå ut til vårt publikum på, og se hvordan de engasjerer seg med vår merkevare."

Så snart de migrerte dataene sine fra det forrige verktøyet over til APSIS Pro, samt renset mottakerlistene, startet Simon å planlegge BDOs digitale kommunikasjon med en mye bedre forståelse av sitt publikum. Nå visste han for eksempel at abonnentene på deres nyhetsbrev, som sendes ut annenhver uke, inkluderte CFO´er fra mange av de største selskapene i Danmark, konkurrenter, medier og andre med stor påvirkningskraft. Interessant nok, var en stor andel av abonnentene deres faktisk fra Danmarks skattemyndigheter, SKAT.

Med APSIS Pro reduserte Simon og BDO antall nyhetsbrev, og begynte istedenfor å jobbe med dynamiske filtre. Dette tillater dem å levere innhold som matcher hver enkelt gruppe av abonnenter perfekt.

En fast plass i mottagerens kalender

BDO opprettet en kommunikasjonsstrategi som sikret at sammensetningen av abonnenter; kunder, leads, myndigheter og andre med påvirkningskraft, fikk det beste og mest passende innholdet til sine behov. I dag er en dedikert ekspert på huset ansvarlig for å lage dette innholdet, og dele selskapets stemme med omverdenen. I mellomtiden tar Simon og BDOs kommunikasjonsteam seg av strategi, planlegging og produksjon av nyhetsbrevet i APSIS Pro.

"Rollen til ekspertene våre og tiltenkte ledere er å oppsummere ny lovgivning, og deretter sette den i en hverdagslig kontekst for publikum. E-post er den beste kanalen for å formidle dette til folk som aktivt har registrert seg", sier Simon Warnich.

De sender ut nyhetsbrevene sine annenhver onsdag kl. 08.00. På den måten, kan BDO forsikre seg om at nyhetsbrevet ligger på toppen av alles innboks når de kommer på jobb og starter dagen med å lese e-post. Ved å skape en forventning, og konsekvent leve opp til den, har BDO lykkes i å ”eie” en tidsluke i deres publikums liv. Det er som om de har forhåndsbooket møter med tusenvis av mennesker innenfor deres nøkkelpublikum, annenhver onsdag morgen!

"Jeg er litt nysgjerrig på å gjøre en splitt-test, for å se effekten av å sende nyhetsbrevet på en torsdag i stedet. Men siden publikummet vårt er en svært punktlig gruppe, vil jeg sannsynligvis ende opp med klager fra folk som ikke har fått nyhetsbrevet sitt i tide. Jeg mener, vi har 57 % åpningsrate, så hvorfor rote med det?", smiler Simon Warnich.

Så hva blir det neste? I fremtiden vil Simon og BDO forsøke å ligge i forkant av konkurrentene ved å fortsette å levere best mulige innhold til sine abonnenter, og ved å arbeide på en enda mer profesjonell måte med sine kundedata. Hvem vet – kanskje vil åpningsraten på e-posten deres være enda høyere ett år fra nå...

 

3 avgjørende lærdommer fra BDOs e-postkommunikasjon:

Lag en regelmessig avtale med ditt publikum

Finn ut hvilken tid på dagen publikummet ditt mest sannsynlig vil lese en e-post fra deg, og send alltid ut nyhetsbrevet på dette tidspunktet. Merk: Du må være konsekvent når du har bestemt deg for et spesifikt tidspunkt! Tenk at du legger en forventning du må kunne levere til regelmessig.

Bring den beste kunnskapen din rett til innboksen deres

Innholdet ditt skal alltid relateres til abonnentenes hverdagsliv. Prøv å bryte ned komplekse problemstillinger til noe som er relevant og nyttig for publikummet ditt.

Oppretthold en ren liste

Å kjenne ditt publikum, er et viktig utgangspunkt for all kommunikasjon! Når abonnentdataene dine er på plass, start segmentering av listen din for å øke relevans og nedslagsfelt.

Produkter: / Pro

Les den som pdf

© APSIS International AB. Med enerett.